Fler och större ljusinsläpp samt möjlighet till rodrigg och fatheadstor på aluminiummast är några av nyheterna på Dehler 38 SQ // Foto: Dehler

LivetOmbord

Test: Dehler 38 SQ

Sammantaget har Dehler 38 i SQ­-versionen åldrats med värdighet.

Text: Joakim Hermansson • 2020-11-26

 

Prestandabetonade cruisingbåtar har länge varit populära bland fartfrälsta seglare som gärna vill vinna regattor, men som också kräver ett komfortabelt liv ombord för somrarnas semesterseglingar.

Dehler 38 är en typisk performance crusier, som släpptes lagom till det tyska varvets 50-årsjubileum 2013, och som efter 350 byggda exemplar nu har hottats upp ytterligare med en SQ-version. SQ ska enligt varvet utläsas Speed & Quality, och vän av ordning måste därför fråga sig om de tidigare byggena verkligen inte har varit några fartfyllda kvalitetsbåtar.

– Jo, såklart, skrattar svenske Dehleragenten Bo Bäversjö, och förklarar:

– SQ är en gammal beprövad modellbeteckning från Dehler som nu tagits till heders igen, för att poängtera de förbättringar som gjorts gentemot föregångarna.

Efter mångåriga ekonomiska problem togs Dehlervarvet 2009 över av lågprisgiganten Hanse. Båtbyggandet sker sedan dess på den gemensamma produktionsanläggningen i nordosttyska Greifswald i forna DDR, där Hanse, Moody och Dehler tillverkas sida vid sida med koncernens motorbåtsmärken Sealine och Fjord.

Dehlergrundaren Willi Dehlers son Karl Dehler följde med i flytten och fick i den nya 38-fotaren igenom många innovativa idéer som särskiljde båten, inte bara från koncernsystern Hanse, utan även från många andra båtar på marknaden. Som tidigare världsmästare i trekvartstonnare såg han också till att designfirman Judel/Vrolijk gav Dehler 38 snabba linjer och tog sedan själv flera pallplatser i sin egen Dehler 38 Sporthotel.

 

Test: Dehler 38 SQ
Squaretopstor på aluminiummast med stående rigg av heldragen tråd istället för vajer ger extra prestanda åt Dehler 38 SQ // Foto: Joakim Hermansson
Test: Dehler 38 SQ
Navigationsbordet har numera flyttats akterut, vilket innebär att man sitter med ryggen mot färdriktningen, men får en mer sammanhållen soffa än 2013 // Foto: Joakim Hermansson

 

Dehler 38 SQ bygger egentligen i grunden på exakt samma skrov och däck som föregångaren, men för knappt 100 000 kronor extra finns nu i SQ möjlighet att få däcket vakuuminjicerat i en sandwichkonstruktion med corefoam som distansmaterial. Det sänker vikten 130 kilo jämfört med det ordinarie däcket, som är handlaminerat och med vanligt balsaträ som sandwichmaterial.

Även skrovet handrullas runt en balsakärna, med segare och vattentätare vinylester i det yttersta skiktet, för att förhindra skador och osmos som kan ge böldpest. Sammanfogningen av skrov och däck sker i en superstark och smart integrerad fotlist som Dehlerbåtarna länge var ensamma om, men som fler och fler varv nu övergår till, istället för de traditionella relingslisterna i aluminium.

Dehler 38 hade verkligen inte några dåliga seglings­egenskaper, i synnerhet inte om man valde kolfibermasten med tillhörande fatheadstorsegel, men den var å andra sidan en ganska dyr lösning.

På SQ kan man nu få ett storsegel med squaretop i kombination med alumini­ummast och stående rigg av heldragen tråd istället för vajer samt dubbla backstag för att kunna jobba mer med masttoppstrimmet. Det blir förstås tyngre än en riktig kolpipa, men för bara 50 000 kronor i tillägg jämfört med de 350 000 som samma storsegellösning med till­ hörande kolfibermast skulle kosta.

– Det blir betydligt mer prestanda för nästan samma pengar, menar Bo Bäversjö.

 

Test: Dehler 38 SQ
Med inspiration från storasyster Dehler 42 har bädden i förpiken på 38 SQ fått en rundare ö-utformning …
Test: Dehler 38 SQ
… som inte fanns på plats när originalutgåvan presenterades, lagom till varvets 50-årsjubileum 2013 // Foton: Joakim Hermansson

 

Ute på det spegelblanka Medelhavet utanför Cannes är det påståendet dock inget som jag personligen kan gå i god för, men pålitliga och trovärdiga europeiska båt­ testarkollegor seglar senare båten i gynnsammare för­ hållanden. De vittnar om att en känsla av mer driv, snab­bare acceleration och även några tiondelar på toppen på loggen är resultatet av att storseglet utökats med drygt en tiondel utöver det vanliga trekantiga standardseglets yta.

Att det enda rodret med sina två rattar är tillräckligt djupt för att erbjuda full manöverduglighet, även på branta undanvindar med rejält mycket nylon hissat, vet jag däremot sedan tidigare provseglingar av Dehler 38 utan SQ. Då noterade jag även att styrningen känns distinkt och välbalanserad, med endast lätt lovgirighet och lagom hårt tryck i ratten när byarna pressar båten att kränga till.

Fortfarande sitter rorsman också lika förträffligt ute på kanten som i tidigare versioner av båten, bekvämt tillbakalutad med ryggen mot mantåget och ratten ergo­ nomiskt riktigt placerad mellan benen. Från den positio­nen har man full koll på fockens telltales, storskotstrim­met på närmaste vinsch och instrumenten som är place­rade i integrerad navpod framför och ovan skjutluckan till nedgången.

Tidigare utgjordes fotstöden av enkla lister som limmades på plats för respektive ägare, men i Dehler 38 SQ finns istället en integrerad platta som kan vinklas upp för att ge rorsman gott spjärn.

Även bad­plattformen har gjorts om på SQ, så att den är lättare nu och med en förbättrad stege med rejäla handtag att häva sig upp med efter doppet.

 

 

Test: Dehler 38 SQ
En nyhet på SQ är fem kvadrat­ meter större storsegel med squaretop på aluminium­ mast, som kräver dubbla backstag på sidorna istället för ett konven­tionellt häckstag i mitten // Foto: Joakim Hermansson
Test: Dehler 38 SQ
Den manuellt utfällbara badplattformen har fått ett lättare utförande och en förbättrad stege med rejäla handtag att häva sig upp med efter doppet // Foto: Joakim Hermansson

 

Under däck håller interiören samma höga klass som förr, med snyggt rundade träpartier som kan fås i mahogny som standard, alternativt teak, körsbär eller ljus ek som tillval. Durkarna i australiensisk akacia är skru­vade för minimalt oljud, och de lågt placerade förva­ringsskåpen längs salongssidorna kan förses med nack­stöd som är avtagbara och följer den rundade formen.

En innovation 2013 som fungerar lika bra idag. SQ­-ver­sionen erbjuder dock mer insläpp av naturligt ljus än föregångaren, dels för att skrovrutorna har blivit både högre och längre, dels för att den trekantiga främre de­len av överbyggnadens sidorutor har förvandlats från blindfönster till genomgående dito. Varför det inte gjor­des från början kan man verkligen undra, nu när den lösningen framstår som närmast självklar. Till den ljusa­re känslan bidrar också skottens beigevita tygklädsel.

Med inspiration från storasyster Dehler 42 har bädden i förpiken fått en rundare ö­utformning, även om den begränsade skrovbredden inte medger att man går upp i sängen från sidorna. Fortfarande nås babords akterkabin genom toaletten, som därmed stjäl mindre av salongens utrymme, och det fungerar tack vare
Karl Dehlers genialiska dörrlösning, som antingen kan stänga till hela toalettutrymmet, eller bara till den delen där WC och dusch finns. På så sätt kan man komma åt akterkabinen även när någon duschar eller sitter på toa.

Sammantaget har Dehler 38 i SQ-­versionen åldrats med värdighet, och det är glädjande att varvet satsar på att förlänga livet för ett i grunden väldigt väl fungerande båtkoncept.

Kanske kan den tiondel av alla hittills till­verkade Dehler 38 som idag seglar på svenska vatten få sällskap av några yngre SQ-­systrar?

Fotnot. Texten är tidigare publicerad i Nya Praktiskt Båtägande 2020/12 

Test: Dehler 38 SQ
Större skrovrutor och skott som klätts i beigevitt tyg ger, tillsammans med träinredning av ljus ek, en betydligt ljusare känsla i SQ // Foto: Joakim Hermansson
Test: Dehler 38 SQ
Än i föregångaren från 2013, här med ej tygklädd standardinredning av mahogny , men med extra nackstöd på förvaringsskåpen // Foto: Joakim Hermansson
Test: Dehler 38 SQ

Test: Nuva M8

TEST: Silver Viper

Test: Sex gummijollar för under 12 000 kronor


Text: Joakim Hermansson • 2020-11-26
LivetOmbordTester
Scroll to Top