Inomskärs är TG 7.9 CE-godkänd för 11 personer, och den går bra i sjön även med en hel del tyngd ombord. Ekonomisk marschfart med 200-hästars Hondasnurra är 22 knop. Foto: Joakim Hermansson
Test: TG 7.9 – bekväm i alla väder
TG 7.9 är det finländska familjevarvets flaggskepp som utvecklats till nästintill perfektion. Vår testare njuter i fulla drag under provkörningen utanför Helsingfors.
Det ligger i sakens natur att många av de allra finaste hyttbåtarna är finländska. Grannarna i öster har ju inte bara begåvats med tusen sjöar och en storslagen Östersjöskärgård, utan får också stå ut med ett kärvt nordiskt klimat som till och med är snäppet värre än vårt eget.
Inte backar finländarna för iskalla vindar och snöglopp eller regn på tvären när de med familjer och packning ska ta sig ut till ensligt belägna skärgårdsstugor. Nej, istället kör de praktiska och väderskyddade pendlarbåtar från Targa, Sargo eller kanske TG, båtar som står pall och erbjuder komfort även när vädret inte samarbetar.

TG är initialerna för märkets grundare Tage Gustafson, den finländska båtracingförare som på 1970- och 1980-talen härjade ända uppe i världstoppen på tävlingsbanorna. När han inte nöjde sig med att utveckla sina efterfrågade racingbåtar blev det även ett antal välbyggda bruksbåtar med komfort och goda prestanda.
Gustafsons nya idé var att placera hytten i mitten, dels för tyngdpunktens skull, dels för att få plats med både ett användbart akterdäck och ett litet fördäck. När TG 7000 lanserades i slutet av 1980-talet såg den ut just så, med efterföljaren 7200 strax efter millennieskiftet stöpt i samma form men något längre och med djupare V-skrov.
Den nya generationens TG 6.9 lanserades 2015, och direkt därefter började planeringen för 7.9, utifrån synpunkter som inkommit från de många 7200-ägarna. TG-varvet tycks inte lämna något åt slumpen – först 2020, efter flera prototyper och omfattande provkörningar, kunde de första kunderna få leverans av sina nya båtar.

Som alla TG-båtar plastas de i Jakobstad och byggs sedan fullt färdiga med all inredning i Borgå. Den båt Praktiskt Båtägande testar är av senaste snitt och doftar fortfarande sådär härligt som bara nya båtar direkt från varvet kan göra.
En tydlig skillnad jämfört med TG 7200 märks direkt när jag med hjälp av den kraftiga rostfria pulpiten häver mig upp och ombord i fören. Där är fördäcket tudelat, med en upphöjd del som ger plats åt en separat liten sovkabin och en nedsänkt del med ingång till båtens hytt.
Extrakabinen i fören saknar visserligen innerliner och är kanske inte den mest ombonade, men har prydlig topcoat på skrovets insida och fungerar fint att övernatta i för en person.



För 46 044 kronor extra får man under dynorna, som kostar 8 697 kronor, en riktig porslinstoastol med elspolning. En sidoruta av härdat glas ger ljusinsläpp, och nedgångsluckan kan ställas på glänt för ventilation, men under färd gäller det minsann att stänga till så att de tjocka gummilisterna tätar ordentligt. Annars skulle eventuell översköljande sjö ganska snabbt kunna tränga sig in.
Tre trappsteg leder till fördäckets nedre nivå, där höga fribord, halkmönster och stadigt förankrat rostfritt räckverk sörjer för trygg vistelse. Ytterligare ett par trappsteg, fast betydligt mindre, är väl placerade på hyttens framsida för att man ska kunna gå upp på babordssidans smala gångdäck.

Styrbordssidans dito är bara aningen bredare, men hyttakets båda sidor erbjuder längsgående rostfria grabbräcken som ändå tryggar förflyttningarna. Istället för att klänga på utsidan är det förstås ännu bättre att öppna den förliga hyttdörren och följa passagen genom båten från för till akter, som kan ske relativt obehindrat även med en massa folk ombord.
Båten är CE-godkänd för elva personer när vågorna inte överstiger en halvmeters höjd, samt för nio upp till två meters våghöjd, och med tio sköna sittplatser inne i hytten finns alla chanser att bekvämt vara så många.
Allra skönast sitter föraren i den skålade stolen med lite högre ryggstöd som ger kroppen mycket gott stöd även i sidled. Tack vare det stora vadderade armstödet till höger blir greppet om gasreglaget både avslappnat och stadigt, med spaken för bogpropeller (extrautrustning för 67 319 kronor) och andra viktigare knappar strax intill.



12-tumsplottern från Raymarine (tillägg för 18 425 kronor) är lättåtkomligt och överblickbart placerad vid sidan om ratten, och den mörka klädseln ovanpå instrumentpanelen och på fönsterstolparna minskar solreflexerna. Alla fyra rutorna närmast föraren är helt klara, för att kunna ge bästa möjliga sikt även i mörker.
Framme i fören lyser starka LED-strålkastare (13 436 kronor i tillvalslistan, men då ingår även stämningsljus i hytten och arbetsljus på akterdäck) upp reflekterande sjömärken på 500 meters avstånd och underlättar vid tilläggning i mörker, utan att blända in i båten.
Den stora tvådelade takluckan ventilerar hytten, släpper in solen under varma sommardagar och kan praktiskt glida akterut och lite nedåt för att försvinna in i sitt garage. Hela förarplatsen är högre än i föregångaren TG 7200, för att man bättre ska kunna stå upp vid ratten och se ut genom takluckan.


Att defrosterhålen ovanför vindrutan är både väldimensionerade och i tillräckligt antal är ännu ett exempel på att TG vet vad som gäller för att båtar ska fungera året runt i nordiska förhållanden. Men den i sammanhanget nödvändiga Webastovärmaren kostar 37 490 kronor extra.
Under navigatörsstolen, vars nedfällda ryggstöds baksida kan bli en arbetsbänk, döljer sig pentrymodulen för 15 790 kronor inklusive gasolplatta och ho med tillhörande tioliters färskvattendunk i skåpet. Tyvärr tycks spisdelen glida omkring utan vidare fäste, och jag förvånas över att det saknas flamskydd av exempelvis rostfri plåt ovanför den, men i övrigt ska nog allt fungera prickfritt. Kylskåpet för 21 754 kronor är placerat under förarstolen mittemot.
Hytten känns oerhört stor och rymlig, med en något högre soffgrupp än i 7200, för att alla ska kunna se ut bättre samt ha gott om plats för fötterna. Hyttbordet är tillval för 10 350 kronor.

Som i alla andra TG utnyttjas nästan vartenda skrymsle som stuvutrymme, och det gäller även under sittplatserna där stuvfacken är föredömligt utförda med fin finish på topcoaten. Det finns också möjlighet att sänka bordet och med extradynor för 9 182 kronor bädda ut hela den aktre delen av hytten till en stor dubbelsäng. Rutorna är mörktonade för att minska solinstrålning och insyn, men vid övernattning kan gardiner för 8 280 kronor ändå vara på sin plats.
Akterskjutdörren är designad för att inte frysa fast, med den övre skenan i skydd under tak och den nedre skenan vänd så att den varken samlar vatten och is eller skräp. När dörren stängs kilas gummilisten in mellan den och karmen så att motorbullret hålls på ett minimum inne i hytten.
Även akterdäckssoffans ryggstöd reducerar en hel del motorljud. Dynor och ryggstöd här ute kostar 9 641 kronor, och fem personer kan sitta och fika eller kanske ta en drink före middagen vid det lilla klaffbordet för 6 060 kronor. Precis som i hytten finns rymliga stuvfack under alla sitsar. Det elektriska ankarspelet med ankardävert är tillval för 61 613 kronor.
Hela konstruktionen i TG 7.9 är mycket gedigen och genomtänkt, med stadiga balkar både längs och tvärs samt slag i friborden som styvar upp ytterligare. Det finns också en Supremeversion med ännu mer laminat och tjockare akterspegel, för större snurra och högre hastighet både på topp och vid marschfart.

Redan den här båten är dock utan tvekan en riktig skärgårds-SUV för komfortabla pendlingsresor eller utflykter året runt i nordiska väderförhållanden, inklusive grövre sjö och lägre temperaturer.
Mest ekonomisk marschfart i vår testbåt med 200-hästars Hondasnurra är 22 knop, som nås vid 3 500 varv och 1,09 liter per sjömil i förbrukning. Det är lika imponerande som allt annat med den här båten, och jag njuter i fulla drag på vattnen utanför Helsingfors.
Tages son Frese Gustafson, som för ett par decennier sedan var med och byggde TG 7200 som sitt första båtprojekt, har kombinerat nedärvd kunskap med egna erfarenheter på ett sätt som det av Oy Brandt Ab nyligen uppköpta familjevarvet kan vara stolta över.

1963–2025
Testarkivet – över 1 800 artiklar från Båtnytt, ViBåtägare och Praktiskt Båtägande.
Den här artikeln är en del av vårt testarkiv. Vi är oberoende, så det är du och inte företagen som betalar för våra tester.
Betala via Swish eller med kort och få tillgång till artikeln via en länk som vi skickar till din mejladress.
Text: Joakim Hermansson • 2024-12-10




