Artiklar

12 anledningar till att byta motor i båten

Dagens motorer spelar i en helt annan liga prestandamässigt jämfört med för 35 år sedan. Tidningen Praktiskt Båtägande ställde två motorer från 1978 respektive 2013 mot varandra. Kolla in här hur stor skillnaden var.

Text: Livetombord.se • 2016-06-01 Uppdaterad 2021-06-09

12 anledningar till att byta motor i båten
Hög standard 1978.
12 anledningar till att byta motor i båten
Hög standard 2013.

Text: Johannes Nordemar

1978: Låg effekt i förhållande till cylindervolym
2013:
Fördubblad effekt ur samma cylindervolym som 70-talsmotorn

1978: Generator på 45 ampere
2013: Generator på 125 ampere

1978: Vattenpump gömd på baksidan av motorn, svår att komma åt, vattenpump drivs av axel från motorn
2013: Vattenpump drivs med rem

1978: Tungt svänghjul ger en låg tomgång men en trögare acceleration
2013: Mindre roterande massa ger en rappare motor och bättre gasrespons

1978: Knackande och dunkande gång, ibland bara en cylinder
2013: Fler cylindrar ger jämnare och tystare gång 

1978: Sjövattenkylning eller eftermonterad färskvattenkylning
2013: Integrerad värmeväxlare för färskvattenkretsen

1978: Minst fem olika luftpunkter om bränslesystemet ska luftas
2013: Enkel luftning av bränslesystemet

1978: Avgaskrök i gjutjärn
2013: Vattenmantlad kyld avgaskrök

1978: Robust och tung konstruktion med mycket gjutjärn
2013: Effektivare konstruktion med mindre dödvikt

1978: Motorkuddar i gummi
2013: Motorkuddar som är optimerade för att ta upp kraften olika i längsled och sidled

1978: Grovfilter i luftburken
2013: Riktigt luftfilter

1978: Lågt maxvarvtal, runt 2 000–2 500 rpm
2013: Högre varvtal, ofta upp mot 3 600 rpm

Prenumerera på Praktiskt Båtägande här

Övrigt 2013:

Servicepunkter som olja, glykol, vattenpump och filter lätt åtkomliga   

Möjlighet att koppla in båtens vattensystem och få varmvatten från motorn

En flackare vridmomentskurva med bibehållet högt vridmoment under ett längre intervall

Högre bränsleinsprutningstryck, effektiv förbränning med lägre förbrukning och låga emissioner

 

 

 

TV: Så ser det ut när man släpper loss 8000 hästkrafter

TV: Här är Mercurys nya supermotor på 400 hästar

TV: Så här låter fyra Seven Marine 627 hk

Så byter du bälg på ett s-drev


Text: Livetombord.se • 2016-06-01
ArtiklarLivetOmbordMotorer
Scroll to Top