12 anledningar till att byta motor i båten
Dagens motorer spelar i en helt annan liga prestandamässigt jämfört med för 35 år sedan. Tidningen Praktiskt Båtägande ställde två motorer från 1978 respektive 2013 mot varandra. Kolla in här hur stor skillnaden var.
Text: Johannes Nordemar
1978: Låg effekt i förhållande till cylindervolym
2013: Fördubblad effekt ur samma cylindervolym som 70-talsmotorn
1978: Generator på 45 ampere
2013: Generator på 125 ampere
1978: Vattenpump gömd på baksidan av motorn, svår att komma åt, vattenpump drivs av axel från motorn
2013: Vattenpump drivs med rem
1978: Tungt svänghjul ger en låg tomgång men en trögare acceleration
2013: Mindre roterande massa ger en rappare motor och bättre gasrespons
1978: Knackande och dunkande gång, ibland bara en cylinder
2013: Fler cylindrar ger jämnare och tystare gång
1978: Sjövattenkylning eller eftermonterad färskvattenkylning
2013: Integrerad värmeväxlare för färskvattenkretsen
1978: Minst fem olika luftpunkter om bränslesystemet ska luftas
2013: Enkel luftning av bränslesystemet
1978: Avgaskrök i gjutjärn
2013: Vattenmantlad kyld avgaskrök
1978: Robust och tung konstruktion med mycket gjutjärn
2013: Effektivare konstruktion med mindre dödvikt
1978: Motorkuddar i gummi
2013: Motorkuddar som är optimerade för att ta upp kraften olika i längsled och sidled
1978: Grovfilter i luftburken
2013: Riktigt luftfilter
1978: Lågt maxvarvtal, runt 2 000–2 500 rpm
2013: Högre varvtal, ofta upp mot 3 600 rpm
Prenumerera på Praktiskt Båtägande här
Övrigt 2013:
Servicepunkter som olja, glykol, vattenpump och filter lätt åtkomliga
Möjlighet att koppla in båtens vattensystem och få varmvatten från motorn
En flackare vridmomentskurva med bibehållet högt vridmoment under ett längre intervall
Högre bränsleinsprutningstryck, effektiv förbränning med lägre förbrukning och låga emissioner
Text: Livetombord.se • 2016-06-01
Artiklar • LivetOmbord • Motorer