Misslyckas du med att täta läckan – kör upp båten på land. Då går den kanske att rädda istället för att den försvinner i djupet. Foto: iStock

Artiklar

5 värsta läckorna ombord – så löser du nödsituationen

Många läckage ombord upptäcks sent och då är läget i regel akut. Här kommer några tips, sammanställda av tidningen Praktiskt Båtägande, på var läckorna ofta startar – och hur du snabbt kan ta hand om dem i ett krisläge.

Text: • 2016-11-03

Går du på grund så kollar du sannolikt direkt efter smällen om det strömmar in vatten någonstans.  Men det är inte ovanligt att läckan börjar utan att du märker det och att du upptäcker det först när du har hundratals liter inombords och durkskivorna flyter runt nere i båten. 

Vanliga anledningar är att slangar har lossnat eller att packningar till drev har gett sig. Många läckor går att nödtäta så att du kan länsa och ta dig hem på egen hand. Men du ska ändå alltid börja med att larma!
Börja inte med att försöka reparera om båten är full med vatten! Larma kan du göra via telefon till 112, eller via vhf. Har du Distressknapp på vhf-radion så tryck på den och börja sedan leta efter var vattnet strömmar in.

Är ni flera ombord kan en larma och de andra börja leta efter läckan, men det är viktigt att sjöräddningen känner till er situation. Löser ni den på egen hand är det bara att informera dem så avblåser de utryckningen. 

På följande sidor listar vi några vanliga anledningar till läckor – och hur du kan nödtäta dem.

Nästa sida: Så hanterar du läckande bälgar

Sidan 3: Så hanterar du trasiga bordgenomföringar

Sidan 4: Så hanterar du hål i skrovet

Sidan 5: Så hanterar du läckage av gasol och motorbränsle

Läckande bälgar  – motorbåtsdrev

Bälgarna som sitter på drev kan gå sönder och då rinner vattnet in. De är nästan hopplösa att komma åt, även om du hoppar ner i vattnet. Och även om du hoppar i är det i princip omöjligt att laga så att det blir tätt. 

Nä, i det här läget gäller det att strunta i ryggmärgsreflexen att ligga still i vattnet och försöka reparera och istället göra precis tvärtom – gasa!

Det bästa om bälgen har brustit och motorn går som den ska är att hålla båten i planing. Då rinner vattnet ut, eftersom bälgen hamnar över vattenytan. För de flesta båtar räcker cirka 12 knop för att häcken ska lätta tillräckligt för att vattnet ska sluta strömma in. Sedan kan du köra i cirkel så länge du har bränsle i tanken och tänka igenom din situation. Ring sjöräddningen, sedan kan du fundera på om du kanske ska sätta båten i en vassrugge under någorlunda kontrollerade former, eller om du är nära ett varv du känner till kanske du kan ordna så att du har en väntande kran där du kan köra rakt in i lyftslingen och bli upplyft direkt. Genom att hålla båten planande köper du dig tid att hitta en lösning.

5 värsta läckorna ombord – så löser du nödsituationen
En trasig bälg på ditt motorbåtsdrev kan sänka din båt, men det går faktiskt att gasa sig ur problemet.

TV: Så servar du drevet

Läckande bälg – S-drev

En bälg till ett S-drev ska helst aldrig gå sönder, det är ett stort hål mitt under båten som den tätar och det är väldigt svårt att plugga igen hålet. 

Det enda som gäller är att försöka knöla in så mycket material som möjligt i läckan. Gärna trasor (gardiner, kläder), helst inslagna i plastfilm (gladpack). 

Försök inifrån, men går inte det så måste du göra det från vattnet, det är ändå där du kommer att hamna om inte läckan går att stoppa.

Nästa sida: Så hanterar du trasiga bordgenomföringar

5 värsta läckorna ombord – så löser du nödsituationen
En trasig bälg till ett S-drev ger ett stort och svårlagat hål rakt in i båten.

Så byter du bälg på ett s-drev

Så tätar du ett s-drev

Trasiga bordgenomföringar

Antingen går själva bordgenomföringen sönder, eller vanligare, slangen släpper från inloppet eller spricker, och vattnet strömmar rakt in. Har slangen släppt och allt är monterat som det ska, är det ju bara att stänga kranen vid inloppet så är den akuta situationen över. Men vi utgår här från att kranen har rostat fast/gått av eller att själva genomföringen har gett sig. 

Har du särskilda träpluggar, tätningsmassa eller redskap som till exempel Seabung tätningsplugg så använd så klart dessa. Har du inte det finns det mycket ombord som kan fungera. Var kreativ. Gör en pappersboll, slå in den i gladpack från kökslådan och tryck in den i hålet, det blir en mycket bra plugg. Kanske passar dina avlånga champagneglas i plast om du bryter av foten och trycker ner den rundade änden? Trasor är alltid bra. Ett paket smör kan funka. 

Kan du täta utifrån blir det mycket lättare att få det tätt, eftersom vattentrycket då hjälper till att hålla pluggen på plats.

Nästa sida: Så hanterar du hål i skrovet

5 värsta läckorna ombord – så löser du nödsituationen
Brustna bordgenomföringar och slangar som lossnat är vanliga orsaker till läckor.

Så byter du en genomföring

Nymontera en genomföring

Grundstötning – hål i skrovet

Det blir sällan snygga runda hål i skrovet där dina fina förproducerade träpluggar passar. Oftast blir det uppslitna flikiga hål, eller långa sprickor och revor som kan vara flera decimeter långa. Men det går faktiskt att göra en nödlagning som håller dig flytande ganska enkelt. 

Du behöver ett vattentätt tyg, gärna en presenning, men det kan fungera bra med ett segel eller en bit kapell. 

Gör en trekant med 1–1,5  meter i sida. I varje hörn lägger du en sten (pinne, stor skruv eller liknande) och runt stenen gör du fast en tamp på några meter. 

Den trekantiga presenningen kan du sedan föra längs skrovets undersida med två tampar på ena sidan och en på den andra. När pressen ligger över hålet gör du fast tamparna uppe på däck. Vattentrycket gör att pressen hålls på plats över hålet och tamparna att det faktiskt går bra att köra i måttlig fart utan att nödlagningen lossnar.  

Självklart är det listigt att alltid ha en förberedd trekantig presenning bland nödattiraljerna ombord.

Nästa sida: Så hanterar du läckage av gasol och motorbränsle

5 värsta läckorna ombord – så löser du nödsituationen
Var kreativ när vattnet väller in. Du kommer långt med ett paket smör. Då har du köpt dig tid och kan ordna en bättre lagning.

Läskiga läckor

Om ditt gasol- eller bränslesystem springer läck har du en allvarlig situation. Även om det sker under lugna förhållanden är explosionsrisken överhängande och du måste bli av med utsläppet.

 

Gasol 

Om du får en läcka på ditt gasolsystem och inte har stängt av huvudkranen kommer din båt att fyllas med gas. Eftersom gasol är tyngre än luft kommer den att lägga sig i botten på båten och den är därför inte så lätt att vädra ut. Själva gasoltuben ska stå i ett dränerat utrymme, men det är oftast inte där det läcker. Alltså, vid en stor gasolläcka, gör detta:

• Rör ingenting, slå inte av strömmen eller andra apparater som står på.  Har du din huvudströmbrytare riktigt högt placerad i båten kan du slå av den. Är du tveksam så låt bli.

• Öppna alla luckor och ventiler som finns ombord, lyft på durken till kölsvinet så att det står öppet. Teoretiskt skulle man kunna starta motorrumsfläkten, den ska vara helt gnistskyddad, men i det läget vill man inte chansa.

• Lämna båten, har du jolle så går du i den. Ligger båten förtöjd bland andra båtar så putta eller bogsera ut den.

• Larma sjöräddningen.

 

 

Fem tips för att ha koll på gasolen

Stort bränsleläckage

Brott på en bränsleledning eller till exempel en trasig glaskopp vid bränslefiltret kan göra att båten fylls med diesel eller bensin. 

Larma sjöräddningen och samråd med dem om vad du ska göra. De kan kan ju också beordra miljöräddning från Kustbevakningen eller Sjöräddningssällskapet.

Är situationen dålig med hård vind och mycket sjö får du i värsta fall länsa bränslet rakt i sjön med länspumpen eller med hink. Ett mindre utsläpp behöver inte vara en miljömässig katastrof, både diesel och bensin avdunstar.

Är det lugnare kan du pumpa upp bränslet tillbaka i tanken (naturligtvis förutsatt att det inte är den som sprungit läck) eller till reservdunkar. Är du ute på havet så kan du ju behöva bränslet för att ta dig till land, så var inte för snabb med att länsa ut diesel i havet om du inte har reserver med dig.

Dieseln är ju inte särskilt brandfarlig, medan ett utsläpp av bensin är viktigare att snabbt bli av med eftersom ångorna är lättantändliga. 

 

5 värsta läckorna ombord – så löser du nödsituationen
En stor gasolläcka är en riktig mardröm att drabbas av. Blir båten fylld med gasol, lämna den.

Fyra små saker som löser många problem

Vulktejp

Ståltråd

Slangklämmor

Slangstumpar

Rusta för nödläge – kolla flytvästen

TV: Här sjunker Sweden Yachts 45:an mitt ute på havet


Text: • 2016-11-03
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top