2017 är det viktigare att kunna ratta en navigator än att kunna föra en transportör, anser Båtnytts Mikael Mahlberg. Foto: Båtnytt

Artiklar

Debatt: Papperskort hör hemma i en ram på väggen

Båtnytts Mikael Mahlberg vill ta ut navigationseleverna i den digitala verkligheten – och förpassa passaren till historieböckerna.

Text: Mikael Mahlberg • 2017-09-13 Uppdaterad 2021-06-09

Papperssjökort är fantastiska. På väggen i mina barns rum hänger Sjöfartsverkets översiktskort, så att vi tillsammans kan planera utflykter till någon av de underbara öarna i Stockholms skärgård.

Men när vi åker ut på sjön lämnar jag ­papperssjökorten hemma. Bland grynnor och kobbar litar jag mer på GPS-systemets 24 satelliter än på min egen förmåga att med hjälp av enslinjer, passare och linjal bestämma rutt och position i 35 knop.

Handen på hjärtat – använder du fortfarande pappers­sjökort? Hur många upprättar en deviationstabell för kompassen? Eller ens har en kompass i båten?

I Båtnytts Nordkapp 760 finns varken kompass eller papperssjökort. Istället finner vi vägen genom skärgården med hjälp av vår Garmin-navigator eller med telefonens sjökortsapp.

Så här tror jag de flesta på sjön navigerar idag. 

Prenumerera på Båtnytt här 

Ändå är svenska navigationsutbildningar fokuserade på att lära ut navigation utan elektroniska hjälpmedel. I kursboken Fritidsskepparen ägnar författarna ett kapitel åt krysspejling, specialpejlingar och utseglad distans. Här kommer också brasklappen: “Att enbart förlita sig på ett digitalt sjökort i en mobiltelefon med inbyggd GPS-mottagning är definitivt inte sjömansmässigt”.

Ett annat kapitel handlar om kompassen. “Kompassen är det viktigaste instrumentet ombord även om du har en navigator” slår författarna fast. 

Inte enligt sjömännen själva.

Stena Line, ett av Sveriges största rederier, har helt slopat papperssjökorten ombord på sina kustgående fartyg, säger säkerhetschefen Jörgen Lorén.

Visst är det ballt att kunna navigera efter stjärnorna eller ta ut sin position med passare och linjal, men med dagens teknik är det att betrakta som kuriosakunskap. De flesta som är nya på sjön behöver lära sig andra saker. Fokusera på praktisk navigation: Ta ut eleverna i verkligheten, öva tilläggning och lär dem lägga ut en rutt i navigatorn. Att förstå menysystemet i en Garmin är viktigare år 2017 än att kunna använda en transportör.

Papperssjökorten behåller jag på väggen.

 

Debatt: Du blir inte en sjöfara med ett glas vin i kroppen

Debatt: Svårt att spåra båtägare – behövs ett register?

Debatt: Det är hög tid att börja tänka fossilfritt


Text: Mikael Mahlberg • 2017-09-13
ArtiklarBåtnyttBåtnyttDebattNavigation
Scroll to Top