Följ våra enkla råd, så får du ut mesta möjliga av din elmotor. Foto: Torqeedo

Artiklar

Guide: Så väljer du rätt elutombordare

Funderar du på att köpa en elutombordare? Då har du några viktiga saker att ta ställning till innan du slår till. Här guidar vi dig till det elmotorköp som passar bäst till just din båt.

Text: Johan Cooke • 2016-03-29 Uppdaterad 2021-06-09

TV: Här provkörs framtidens båt – utan förare

Praktiskt Båtägande nr 3-2016 tar man ett större grepp på temat elmotorer. Artikeln om att välja rätt elmotor är ett utdrag ur temat. Vill du läsa resten av artiklarna, om bland annat olika typer av batterier, hur man jämför effekten mellan bensin- och elmotorer, erfarenheter från att montera elinombordare i en segelbåt och ett reportage om den banbrytande svenska elbåten Candela, så kan du som prenumerant läsa gamla nummer av Praktiskt Båtägande gratis här på livetombord.se.

Text: Johan Cooke

Se till att du väljer en elutombordare som uppfyller dina behov. Annars är det en dålig investering, även för miljön. Och i värsta fall kan motorn bli en säkerhetsrisk. Det säger Olof Cerne, miljöforskare och konsult på Ecotraffic.
Att köpa elmotor är svårare än att välja en traditionell fossildriven motor, menar han. Det beror bland annat på att marknaden fortfarande är omogen, att utbudet av större motorer är litet och att det ofta är svårt att jämföra olika motorer.

Så väljer du rätt elmotor

* Steg ett är att fundera på hur du använder din båt. Huruvida du åker långt eller kort. Om du fraktar mycket prylar med många passagerare ombord, eller bara vill kunna glida fram ensam för att fiska.

* Därefter är det klokt att ta reda på om elmotorn är anpassad för saltvatten, om båten ska användas på västkusten eller i Östersjöns bräckta vatten.Motortillverkaren Minn Kota till exempel tillverkar två olika utombordarserier för bruk i insjö- respektive saltvatten.

* Sen är det dags att fundera på vilken motorstyrka du ska ha. En stor avgörande faktor är förstås båtstorleken. De mindre utombordsmotorerna har 300 till 500 watt, W, effekt, vilket enkelt uttryckt motsvarar motorstyrkor på under en hästkraft.
– Dessa elmotorer passar bra att använda till småbåtar som jollar eller mindre gummibåtar, förutsatt att man i huvudsak vill köra korta sträckor i låg fart eller fiska med max två personer ombord, säger Olof Cerne. Mellanstora motorer, på 500 till 1200 W, passar på motorbåtar avsedda för lite längre turer eller till mindre segelbåtar. Motorer i de här storleksklasserna saknar i regel inbyggda batterier, så de kräver anslutning till ett externt marinbatteri. (Undantaget Torqeedo, som har inbyggda batterier i sina små utombordare.)
– För att vara helt säker på att en elmotor motsvarar dina behov är det bäst om du har möjlighet att, redan hos återförsäljaren, provköra en likvärdig båt som den du tänker att motorn ska användas till. Testa även motorn då flera personer sitter i båten, säger Olof Cerne.

Nästa sida: Så lång räckvidd får din båt med elmotor

* Sen bör du ta en funderare på vilken typ av batterier som är lämligt. Minst lika viktigt att tänka på som storleken är elmotorns räckvidd. Hur långt du kommer innan batterierna behöver laddas avgörs bland annat av hur fort du kör, motorns effekt, batterikapacitet och båttyp. Ju större motoreffekt, desto kortare räckvidd. – Om du väljer en motor till en båt i fyrametersklassen fungerar de små elutombordarna på 300 till 400 W bra och det går att köra i farter runt 2–3 knop. Ett externt blybatteri på 75 Ah räcker cirka en timme med full effekt och flera timmar om man drar ner på farten, säger han.

Ett kraftigare batteri, eller flera batterier, ombord är förvisso en lösning för att få längre räckvidd. Men det är inte optimalt i en liten gummibåt eller jolle, bland annat med tanke på vikten. Om batterierna inte kan laddas på plats i båten måste de lyftas ur och transporteras. Då kan lätta litiumjonbatterier vara ett bättre, om än dyrare, alternativ än tunga blybatterier. Tänk också på att det är lätt hänt att ett blybatteri blir urladdat och måste kasseras. I längden kan det alltså löna sig med ett tåligare litiumbatteri.

* Fundera också på vilken teknik som används i motorn. Är du i köpartagen bör du undersöka om den aktuella motorn är steglös, vilket är att föredra.
– I steglösa motorer regleras varvtalet sömlöst med så kallad pulsbreddsoptimering, vilket ger lägre energiförluster och batterier som varar längre. I enklare, och billigare, elutombordare regleras varvtalet i steg med så kallade resistorer, vilket innebär energiförluster, säger Olof Cerne.

Prenumerera på Praktiskt Båtägande här

* Annat att tänka på är att välja rätt längd på riggen i förhållande till båten och om du vill ha tillbehör som till exempel fotpedaler för att styra. Uppbyggnaden bör du också kontrollera, till exempel om riggröret är tillverkat i rostfritt stål eller av komposit. Valet mellan olika fabrikat, kvalitet och motorstyrka beror också på din egen ekonomi. Om du vill ha en kraftigare motor för att köra snabbt blir prislappen skyhög. Bortsett från miljöaspekten är det svårt att veta var gränsen går där det lönar sig ur ett ekonomiskt perspektiv att köpa en el- respektive bensinmotor med liknande effekt. Det beror i mångt och mycket på hur mycket man kör, fabrikatet och priset på respektive motorer. – Om du kör mycket med en liten båt går det att spara pengar med en elutombordare. Större elutombordare däremot är ännu så länge för dyra jämfört med motsvarande bensinare, säger Olof Cerne.

 

Liten guide i elmotorlära

* En enkel elmotor har ett antal kol (borstar) som överför elektricitet via en släpkontakt till de roterande spolarna i motorn och magnetiserar rotorn i olika riktningar. Borstarna slits, vilket orsakar gnistbildning och ger effektförluster. Regelbundet underhåll krävs. channels.php composer.json composer.lock cookie_jar.txt db.php import.sh series.sh src temp.json test.php validate.php vendor I en borstlös motor, som nästan alla tillverkare erbjuder, används istället en halvledarteknik som roterar ett magnetfält runt ett antal permanentmagneter. Ingenting slits, inga störningar alstras av gnistor och inga förluster uppstår i några borstar. Borstade motorer och borstlösa motorer fungerar lika bra, men de borstlösa har vissa nackelar. channels.php composer.json composer.lock cookie_jar.txt db.php import.sh series.sh src temp.json test.php validate.php vendor Propellerval har också betydelse. De flesta elutombordare har propeller med låg stigning. Det ger en låg fart men hög dragstyrka med en relativt liten motoreffekt.

TV: Därför är det dags att byta till elmotor

Hur bra är Torqeedos elutombordare?

Så dyrt är det med elinombordare i båten

Nimbus satsar på elbåtar tillsammans med Torqeedo

Lite om räckvidd 

Gummibåt, 2,3 m
Motor: Elutombordare på 360 W, 30 A
Fart: 2–3 knop med två personer
Batteri: Bilbatteri på 75 Ah
Räckvidd: På en timme på högsta effekt kommer man 2–3 sjömil (50 procent av batterikapaciteten)

 

Mindre Segelbåt på 1–1,5 ton
Motor: Elutombordare på 1 000 W
Batteri: 30 V, 18 Ah
Fart: 5 knop på högsta effekt
Räckvidd: 12–16 sjömil på 8 timmar vid 1,5–2 knop, 2–2,2 sjömil på 26 minuter vid 4,5–5 knop

 

Planande mindre motorbåt, 4,4 m, 90 kg
Motor: Elutombordare 4 000 W med en propeller för hög fart
Batteri: 2 stycken litiumjonbatterier på 24 V, 108 Ah, totalt 5,37 kWh
Fart: 12–15 knop
Räckvidd: Runt 15 sjömil på en timme vid högsta effekt och planande båt. Vid låg fart, 2–4 knop, kommer man 8–30 sjömil på 2–15 timmar

 

Planande större motorbåt,
6,5 m, 950 kg (utan motorbatteri)
Motor: Elutombordare Torqeedo Deep Blue 80 (50 kW, motsvarar 80 hk) med en propeller för hög fart
Batteri: 2 x Deep Blue HW-batteri, totalt 25,6 kW
Fart: 17,5 knop
Räckvidd: Runt 8 sjömil på en halvtimme vid högsta effekt och planande båt. Vid låg fart, 4,8 knop, kommer man 48 sjömil på 10 timmar  

 

Källa: Olof Cerne / KGK.


Text: Johan Cooke • 2016-03-29
ArtiklarLivetOmbordElmotorerKöpguiderMinn*KotaMotorerTorqeedo
Scroll to Top