Båtnytts Mikael Mahlberg, till vänster, satsade allt på ett kort och vågade sig ut på forstur i Nya Zeelands brantaste flod.

Artiklar

Här kör Båtnytt jetbåt i Nya Zeelands brantaste flod

På Nya Zeeland är det en folksport att köra genom skummande forsar i små hem­byggda jetbåtar. Vi tar en hisnande tur ­uppför landets brantaste flod!

Text: Mikael Mahlberg • 2017-05-11

Nu är det kört, hinner jag tänka. Varför gick jag med på det här?

Jetbåtens motor ryter till. Vi hoppar uppför den rasande forsen, rakt mot de ­svarta stenbumlingarna som skymtar i vatten­skummet. I 30 knop är det för sent att väja.

Vattenröken gör det omöjligt att se stenarna men en stöt i ryggslutet och ett metalliskt pangande berättar att vi kört rakt på. En halv sekund senare är vi ute ur forsen, på det trygga bakvattnet.

– Du kan titta upp, vi överlevde!

Thomas Hewitt, jetbåtens konstruktör, ser nöjd ut. Jag bad alldeles nyss om “max adrenalin” och fick det också. För Thomas – och en hel del andra nyzeeländare – är en forsränning med jetdrift däremot vardagsmat.

Vi befinner oss på Waiohine River, landets brantaste flod. På båda sidor om oss reser sig trädklädda bergväggar som ramar in den slingrande ravinen där Waiohine flyter med hisnande hastighet. Thomas håller foten på gasen för att jetbåten ska parera strömmen. Framför stäven skymtar ett rakt parti av floden: det ser ut som en naturlig laxtrappa, så tätt ligger de skummande forsarna. Här ska vi förbi.

Lyckligtvis är vår farkost väl lämpad för ändamålet. Nya Zeelands dramatiska natur och många steniga floder har fött en spännande båtkultur. I den oländiga terrängen med branta berg och tät skog är jetbåt ofta det enda sättet att ta sig fram till ostörda fiskevatten och jaktmarker. Det var trots allt här som jetdriften uppfanns på 1950-talet, av fårfarmaren (och sedermera sir) William Hamilton, som ­behövde en farkost som klarade att färdas på den grunda floden vid hans fårfarm. Firman som bär Hamiltons namn är än idag ledande på området.

Här kör Båtnytt jetbåt i Nya Zeelands brantaste flod
Thomas Hewitt använder sin jetbåt för fisketurer till svårtillgängliga ­områden dit det är omöjligt att vandra eller ens flyga helikopter.

Min guide Thomas Hewitt har navigerat på floderna ­sedan barnsben, och den drygt tre meter långa aluminium­båten vi sitter i är hans verk. Motorn kommer från en jetski och är 70 hästar stark. Kraften räcker till drygt 30 knops toppfart. Det viktiga är inte farten, utan att motor och båt väger lite. Litet djupgående är extremt viktigt i de steniga floderna. Thomas jetbåt klarar sig med bara tio centimeter vatten under kölen och är byggd för att tåla smällar. Jet­aggregatet mynnar ut en bit ovanför skrovets botten och skyddas på undersidan av en tjock aluminiumplåt. Jag, som fått lära mig att vattenskotrar suger in småpartiklar och aldrig ska köras där det är grundare än en meter, undrar stillsamt hur aggregatet håller? Thomas bara garvar:

– That is complete bullshit. Aldrig haft några problem, säger han och skakar på huvudet åt svenskarnas ängslighet.

Gasen styr Thomas med en fotpedal, en nödvändighet för att snabbt kunna parera forsarna. Vi fortsätter uppför naturens laxtrappor och efter en stund lyckas jag koppla av och njuta av adrenalinet som flödar när vi hoppar upp för de skummande forsarna. Djungeln, det kokande vattnet och de branta bergssidorna är ren magi. Det känns som att befinna sig i Sagan om ringen – med en jetbåt.

Nästa sida: Hemfärden är den svåra biten
Här kör Båtnytt jetbåt i Nya Zeelands brantaste flod
Fotgas och en liten ratt – förarmiljön är enkel.
Här kör Båtnytt jetbåt i Nya Zeelands brantaste flod
Tricket för att överleva i forsarna är att stå på. Då går jetbåten rakt igenom det mesta.

Några kilometer uppströms på den hittills helt öde ­floden ser jag några raggiga figurer huka över en lägerled på stenstranden. Vandrare – skäggiga efter flera dagars marsch genom djungeln. De stirrar förvånat när vi blåser förbi i 30 knop.

– De kommer nog från samma håll som vi. Att gå tar två-tre dagar, säger Thomas. Själva har vi kommit hit på en dryg timme med jetbåten.

Det är dags att vända åter mot civilisationen. Jag litar nu blint på Thomas – som dessvärre ser mindre självsäker ut när vi ska ta oss nedströms. Vid en av de stora forsarna vi just flugit uppför, vänder han jetbåten mot strömmen och tvekar. Vad är problemet?

– Här sjönk jag förut och fick bärgas med helikopter. Vi ska försöka undvika det, säger Thomas.

Det visar sig att hemresan är den jobbiga delen av vår utflykt. Forsränning med jetbåt är betydligt svårare nedströms än uppströms. Uppför floden är det lätt att parera stenar och hinder; slår du av på gasen stoppar båten upp. Nedströms flyter den på ändå – och någon back finns inte.

Nedanför forsen kröker sig floden och en klippvägg ­reser sig. Jag såg den knappt på uppvägen, men nu är den ett hot mot våra liv. Om Thomas misslyckas med giren genom forsen eller om motorn dör krossas vi. Alternativt sjunker vi och får lyftas upp med helikopter, vilket alltså hänt en gång förut.

Vi tar det säkra före det osäkra och bär båten över land. Vikten på 150 kilo är inga problem den korta biten. Tänk om vikingarna haft sådana här…

Här kör Båtnytt jetbåt i Nya Zeelands brantaste flod
Nedströms är det svårare att köra. Vid den värsta forsen släpar vi den 150 kilo tunga båten över land.

Inför de sista lite lugnare forsarna får jag ta över ratten. Det visar sig vara lättare än jag trott. Hemligheten bakom att överleva i forsarna är att stå på. Lätt nervös gasar jag nerför forsen i 25 knop. Bergvägg babord, gira. Lite väl sent: vi snuddar nästan klippan. Nedströms sker en viss fördröjning av rattutslagen. Uppströms är roligare. Sten­bumlingarna skallrar i skrovet när vi dunsar uppför den skummande forsen. Att köra båt i strömmande vatten är mycket roligare än på platta havet!

Thomas Hewitt säljer sin jetbåt som digital ­ritning, ­färdig att lämnas till en verkstad med CNC-fräs. Vore ­perfekt att ha hemma i Stockholm, drömmer jag. ­Kanske, kanske chefredaktören vill köpa in en på ­förlagets ­bekostnad? Med en bärbar, forsforcerande båt skulle ju tidningen ­åtminstone kunna spara in slusskortet…

Här kör Båtnytt jetbåt i Nya Zeelands brantaste flod
Vattenjetaggregat och motorn på 70 hästar kommer från en Yamaha-jetski.

TV: Här kör de med jetbåt i forsen

TV: Här kör de jetbåt bland bergen

Storslam för polisen i jakten på stulna motorer


Text: Mikael Mahlberg • 2017-05-11
ArtiklarBåtnyttBåtnyttOtroligtvattensport
Scroll to Top