VRC 32 (Vindö Rapid Commuter) planeras att tas i produktion under 2018. Samtliga bilder: Vindö Marin AB

Artiklar

Första nya båten från klassiskt svenskt varv – på över 30 år

Segelbåtarna från Vindövarvet är idag klassiker som är aktade världen över. Nu sjösätts den första nya båten på varvet på 30 år. Denna gång utan mast.

Text: Jens Augustinsson • 2017-02-20 Uppdaterad 2021-06-09

Rolf Carlgren är Uddevallabon som började jobba som lärling på klassiska Vindö Marin 1977. Tre år fick han på det då världskända varvet innan sagan var all. Varvet hade då funnits under olika namn på Vindön i Bohuslän sedan 1926, med tillverkning av allt från lotsbåtar till de välkända Vindöbåtarna.

Rolf var dock med och förde varvets namn vidare, då “nya” Vindö Marin AB startades upp 1985. De har allt sedan dess främst ägnat sig åt underhåll och vinterförvaring och renoveringsarbeten. Idag har varvet 16 anställda och varje år hanteras flera hundra båtar i varvets lokaler. Men någonstans i bakhuvudet har det hos Rolf, som idag är delägare och vd för Vindö Marin AB, alltid funnits en tanke om att varvet skulle tillverka en egen båt igen.

Första nya båten från klassiskt svenskt varv – på över 30 år
Det är inte omöjligt att VRC 32 kommer gå att beställa med hybriddrift.

– Vi började det hela som lite kompetensutveckling i företaget och byggde en prototyp på ett Brandskärskrov. På det skrovet gjorde vi tester av olika byggtekniker inom akustik och material som bland annat sparar vikt och vi testade även olika lösningar för mer komfort, berättar Rolf Carlgren för Livet ombord.

Han berättar vidare att hela det här projektet startade för många år sedan med en idé om att bygga en praktisk transportbåt för alla väder och årstider, för folk som har transportbehov eller för dagsturer, som är ett vanligt sätt att använda sin båt idag.

Efter den första prototypen fick varvet ganska snart en beställning på att bygga en till och några av er har kanske sett denna båt, som idag finns i Stockholms skärgård och har tydliga spår av samma dna som i den båt som nu byggs.  

– Efter prototypen kontaktade vi Rolf Eliasson och beställde en konstruktion på 32 fot, i princip ett nedskalat 12-meters sjöräddningsskrov och därefter har vi designat däck och överbyggnad samt gjort en bekväm inredning för 2 personer. Prototypen färdigställs nu under våren med provkörningar och vår förhoppning är att ställa ut den under hösten för visning. Redan nu har vi intressenter som vill komma för en provkörning, berättar Rolf Carlgren

Det är svårt att sätta ett exakt pris på båten, då den kommer att byggas på beställning efter kunds önskemål gällande utrustning och motorval.

Första nya båten från klassiskt svenskt varv – på över 30 år
VRC 32 handlar mycket om klassisk båtbyggarhantverk.

VRC 32 – Vindö Rapid Commuter

Längd: 9,8 m
Bredd: 3,06 m
Vikt: 4 700 kg
Tänkt motorisering: Volvo Penta D6 (eller kanske hybriddrift)
Toppfart: 35 knop
Produktionsstart: Troligen 2018

TV: Följ med ombord på makalösa nya Rivamare

Svenska båtar hetast på Blocket – här är topplistan

TV: Här är drömresmålet för träbåtsälskare


Text: Jens Augustinsson • 2017-02-20
ArtiklarLivetOmbordBohuslänMotorbåtNyheter
Scroll to Top