Nya W9 är en crossover mellan daycruiser och walkaround // Foto: Båtnytt

Artiklar

Här är Nimbus nya storsatsning​

För Nimbus gäller det att nya W9 lyckas. Båtnytt har spanat in den svenska storsatsningen på mässorna i Düsselorf och Göteborg. Här är de första intrycken.

Text: Max Carlgren • 2018-02-16 Uppdaterad 2021-06-09
W9 är Nimbus största satsning på tio år. Den ska inte bara ersätta den åldrande 27 Nova och prestandabåten 300R utan också göra att Nimbus tar tillbaka förlorad mark. Nimbus sortiment har helt saknat daycruisers de senaste åren, något W9 ska rätta till. På Düsseldorfmässan säger Jonas Göthberg, kommersiell direktör, att inspirationen kommer bland annat från Nimbus Epoca-serie daycruisers, som var framgångsrik på 1990-talet.
Den drygt nio meter långa W9 är ett mellanting mellan daycruiser och walkaround. Sittbrunnen är stor och skyddad av en hög ruta, men det går att gå runt den på ett brett gångbord på styrbordssidan. Det senare lär uppskattas av Nimbus lätt grånade målgrupp. Det är också smidigt att gå genom båten. Även när åtta personer bänkat sig i aktersoffan för att äta kvällsmat går det att bekvämt gå från pentryt midskepps till den stora badbryggan.

 

Se Nimbus W9 premiärköra

Jämfört med den moderna utsidan är inredningen på Nimbus-vis traditionell. Formerna är mjuka och färgsättningen går i ljusa kulörer blandat med en hel del mahogny. Kunderna har ofta haft flera Nimbusmodeller tidigare och Jonas Göthberg framhåller vikten av att varvets dna finns med även i den nya modellen. Därför är båten också, precis som varvets tidigare daycruisermodeller, bekväm under en kortare semester till sjöss. Pentryt är stort för båttypen. Under fördäck ligger den ljusa ruffen med dubbelkoj och en separat toalett.
Under vattenlinjen är W9 däremot toppmodern. Skrovet har dubbla, luftsmorda steg och en vass stäv. Antingen ligger en inombordare från Volvo Penta i motorrummet, eller så hänger en utombordare på upp till 350 hästar på akterspegeln. Med den sistnämnda är toppfarten cirka 48 knop. Sjöegenskaperna och farten gör W9 rejält mycket sportigare än gamla 27 Nova men ska också gå snabbare och lättare än Nimbus nuvarande prestandabåt, den Ocke Mannerfelt-ritade 300R som numera har ett decennium på nacken.
 
Här är Nimbus nya storsatsning​
Jämfört med dessa modeller är W9 också betydligt mindre tidsödande att bygga för Nimbus. Skrovet och många av delarna, som inredning, ruff och toalett, går också att använda till de två andra båtarna i 9-serien som kommer senare i år.  I vår kommer en öppnare, mer renodlad walkaround och till hösten lanseras en hyttbåt på niometersskrovet.
Att Nimbus fokuserat på att få ned byggkostnaderna gör avtryck på prislappen. En W9 med generös grundutrustning kostar 1,4 miljoner med utombordare på 350 hästkrafter. Knappast lite pengar för de flesta, men billigare än trotjänarna Nova 27 och R300 som W9 ersätter.​​

Premiär för Nimbus W9


Text: Max Carlgren • 2018-02-16
ArtiklarBåtnyttBåtnytt
Scroll to Top