I paradläge vid Zürichsjöns strand ligger Ganz Boats, ett av stadens få kvarvarande båtvarv. Samtliga bilder: Kerstin Zillmer

Artiklar

Här är varvet som bygger framtidens båtar

Vid Zürichsjön bygger Ganz Boats båtar som kombinerar klassiska linjer och retroinfluenser med toppmoderna tankar om båtbyggeri. Båtnytt besöker varvet där alla är under 40 år och idéerna om framtidens båtar får taket att lyfta.

Text: Anna Sandgren • 2017-02-20 Uppdaterad 2021-06-09

Det är trångt som i Stockholms tunnelbana vid rusningstid. Stämningen är dock betydligt mindre stressig, om än intensiv. Vi befinner oss på Ganz Boats mitt i Zürich. Här, med ett paradläge vid Zürichsjön, ligger ett av stadens få kvarvarande båtvarv. Båtbyggartraditionerna sträcker sig tillbaka till 1972.

Båtar hänger i rader i taket, ligger noggrant staplade i hyllor eller samsas snällt vid de maximalt utnyttjade bryggplatserna. Till och med varvets yttertak får tjäna som stapelplats. I ett hörn av varvsgolvet tar den senaste innovationen just form. I ett annat väntar en vacker Riva på att återfå sin forna glans och nere vid sjö­sättningskajen tvättas en kundbåt ren efter en veckohelgs blöta äventyr. 

Här är varvet som bygger framtidens båtar
Mathias Ganz leder verksamheten på varvet, tidigare var det hans far som drev Ganz Boats.

– Vi är ett litet familjeägt varv som förmodligen drömmer större och har fler projekt på gång än vad som kanske egentligen är realistiskt under vårt lilla paraply, ler Mathias Ganz ödmjukt när han ser min förvåning över både hur små lokalerna är och vilken febril aktivitet som råder här inne. 

– För att få verksamheten att gå runt och möjlighet att utveckla nya produkter behöver vi stå på många ben och fånga intäkterna där de finns. Därför hyr vi ut båtplatser, samt förvarar och renoverar andras båtar. Ärligt talat tror jag att det är bra för kreativiteten, vi får mycket inspiration från alla kundkontakter och genom renoveringar och lagningar, då vi ser vad som är bra och dåligt med andra båtar, vad som håller i längden med mer, fortsätter Mathias som tog över varvet efter sin far. 

Att få tag på båtplats i Zürichsjön är både svårt och dyrt. Därför har Mathias startat Ganz Sharing, som är en variant av våra svenska båtpooler, men där det här enbart är Ganz egna båtar som ingår bland alternativen. Man betalar en avgift och har sedan tillgång till en egen båt vid en rad sjöar runt om i Schweiz.

Här är varvet som bygger framtidens båtar
Vid bryggan är det inget som skvallrar om att Ganz Elovation 6.8 Epox har en el-drivlina.
Här är varvet som bygger framtidens båtar
Produktion av nya båtar är en del av verksamheten. Renovering, underhåll och förvaring är andra delar som ska göra att företaget står stadigt.

Aktiviteten är inte bara av den synbara sorten. Inne i Mathias huvud bubblar det hela tiden av nya båtprojekt. Det är tydligt att han väljer att fokusera på möjligheter. 32-årige Mathias Ganz är inte bara ägare, konstruktör och kreativ ledare, han skulle lika gärna kunna kallas för konstnärlig ledare. 

– Som jag ser det är ögat det viktigaste verktyget inom båttillverkning. Det handlar om öga för design, öga för detaljer, öga för kvalitet och självklart öga för funktion. 

Först studsar jag till över det smått klyschiga i hans påstående, men så låter jag blicken svepa över raden med Ganz-modeller ute på bryggan och inser att det inte går att blunda för att han genomfört sitt synsätt konsekvent. Ganz Boats står för snygga, stilrena, retroklassiska båtar till det yttre, men sett till köregenskaper, teknik och framdriftsmetod handlar det om nydanande och modigt moderna båtar. 

Mathias berättar att de hela tiden jobbar med traditionella värden inom varvsindustrin, så som ett äkta hantverk och schweizisk kvalitet i bakhuvudet samtidigt som visionen är att skapa motorbåtar för framtiden och för den mer kräsna och medvetna konsumenten. 

– Med motorbåtar för framtiden menar jag både estetisk form, skrovform och framdrift.

Vi var tidiga med att ­lansera vår eldrivna modell Elovation, som faktiskt även passar utmärkt att åka vattenskidor och wakeboard efter. Ibland roar vi oss med att fundera över framtidens skrovformer och material. Kanske vi kommer att få se go-cart­liknande båtar med en äggform, tillverkade av palmträ.

 

 

Här är varvet som bygger framtidens båtar
Ute till sjöss är det bara skrovets ljud mot vattnet som hörs. Inget motorvrål trots att Elovation 6.8 gör runt 25 knop.

Varvet har fått stor uppmärksamhet för sin Elovation 6.8 Epox, som även nominerats till Eco Award för miljövänliga båtar. 6.8 Epox är utrustad med Torqeedo deep blue 80 System. Genom en hel del tankeverksamhet, många skisser och flera försök, kunde aktern lättas med cirka 400 kilo. Toppfarten för 6.8 Epox ligger runt 24-25 knop. 

Evolution 7.7 är en annan av varvets båtar som ­sticker ut genom sin ovanliga – och onekligen ­välgenomtänkta takkonstruktion. Taket är byggt i akrylglas och fälls ut och in elektriskt. I aktern finns ett stort soldäck, som när det inte används – genom ett enda knapptryck – automatiskt täcks över med vacker mahogny och blir till ett stort ­akterdäck. Evolution 7.7 nominerades för Tech Award för sina ­tekniska framsteg. Även Ovation 7.6, som ­Båtnytt testade i nummer 12-2016, var nominerad till Best of Boat Awards 2016, i kategorin Best for fun. Utöver båtens roliga ­köregenskaper, lovordas den kreativa däckslayouten som får båten att känns bra mycket större än vad den egentligen är.

 

Här är varvet som bygger framtidens båtar
Ganz Ovation 7.6 var nominerad till priset Best of Boats 2016 i kategorin Best for Fun.
Här är varvet som bygger framtidens båtar
Hantverkstanken genomsyrar arbetet på varvet. Man blandar modern teknik med klassiska material.

Just nu arbetar Mathias och hans kollegor för fullt med en öppen version av Ovation 7.6. Samtidigt växer ett nytt båtkoncept, 9.2 Open, fram på varvet. 

– Man kan nog säga att vi med 9.2 Open går loss ­totalt. Vi samarbetar här med ett kunnigt designteam inom bil­industrin, vilket lett till att framförallt förarplatsen och ­sittbrunnen kommer att överraska i design och funktionalitet. Vi kommer fortfarande att behålla vårt signum med den nedfällbara badbryggan/aktern och de raka, rena ­linjerna, men många nya tekniska innovationer är tillagda. De senaste årens erfarenheter från våra andra båtmodeller har här fått smälta samman till något helt nytt, men med samma designkänsla. 

 

Här är varvet som bygger framtidens båtar
Båtar överallt. Inspirationen kommer både från äldre båtar, från samtal med kunder och ur visioner om design och funktion.

Första nya båten från klassiskt svenskt varv – på över 30 år

TV: Vi testar Frauscher 858 Fantom

Äntligen sjösatt – här är futuristiska Mercedesbåten


Text: Anna Sandgren • 2017-02-20
ArtiklarLivetOmbordBåtnyttMotorbåt
Scroll to Top