
Hanse 370 har en sandwichkonstruktion med balsaträ som distansmaterial i både skrov och däck // Foto: Joakim Hermansson
Klassikern: Hanse 370
En välseglande prispressare
Strax söder om den storslaget vackra halvön Rügen, och det grunda innanhavet Greifswalder Bodden, har Hanse Yachts samlat merparten av sin produktion, även om en stor del av plastarbetena faktiskt fortfarande görs på andra sidan den polska gränsen. I Greifswald byggs inte bara segelbåtarna Hanse, Dehler och Moody, utan även motorbåtarna Fjord och Sealine. Här hämtade den 22 april 2009 Siv och Hans Andersson från Vänersborg sin helt nyproducerade Hanse 370, som fick efterträda familjens Hanse 341.
– Tidigare hade vi även haft en Maxi 77 och en Maxi 84, samt en Albin Nova, men med vår nya båt känner vi verkligen att vi har fått det nästintill perfekt. Vi var i och för sig väldigt nöjda redan med 341:an, men 370 är ju ett nummer större och bekvämare, säger Hans medan Siv nickar instämmande.
Många andra prispressade båtar från europeiska storvarv byggs med handrullat enkellaminat i skrovet, medan Hanse 370 har en sandwichkonstruktion med balsaträ som distansmaterial i både skrov och däck. Det ger visserligen extra styrka och styvhet, men just balsaträ är också betydligt känsligare än exempelvis pvc-skum för fuktinträngning, med påföljande förruttnelse och mjukhet. Det finns även en epoxiversion av båten, i vilken vikten tack vare det reducerats med 400 kilo, men den var aldrig ett alternativ som Siv och Hans Andersson ens funderade på.
– Nej, jag är övertygad om att epoxi är ett för hårt material som gärna spricker, medan man kan se att gammal hederlig polyesterplast från 1960-talet fortfarande håller fint, argumenterar Hans och tillägger att de valde att byta standardkölen av järn med torpedformad bulb till en vanlig blyköl med samma djup.
– Att ha en torped längst ner känns inte så lämpligt i naturhamnarna på västkusten, men ett djup strax under två meter klarar vi av.



Hemseglingen från Tyskland för ett dussin år sedan var en fin vårupplevelse med den nya båten och gick galant ända tills de hade lämnat danska Klintholms havn på väg genom Öresund mot Helsingborg. Utan förvarning slogs elektroniken ombord ut, och Simrads personal fick ansluta en bit uppåt västkusten för att byta ut alltihop.
– De tror att starkströmskablarna i Öresund orsakade problemet, men sedan den malören har alla instrument fungerat helt problemfritt, säger Hans och berättar vidare om en segling till ögrupperna Shetland och Orkney för några somrar sedan.
– Då blev vi riktigt imponerade av hur tryggt och balanserat båten uppförde sig i havssjö, inte alls lika nervöst som många andra modernare båtar. Vi låg på halvvindslör en hel kväll och snittade då nästan nio knop, minns han.


INTERIÖR
Mahognyfanerade snickerier kan ge en lite murrig känsla i vilken båt som helst, men i Hanse 370 balanserar vitt huvudskott och dito paneler upp mörkt trä.
Enligt dåtidens prospekt såldes Hanse 370 med interiörlösningar som kunde kombineras ihop till fyra olika versioner. Först och främst fick man välja om båten skulle ha en akterhytt eller två spegelvända men lika stora dito. Med endast en akterhytt på babordssidan fick man ett gigantiskt stuvutrymme mittemot, samtidigt som arbetsytan i pentryt utökades med närmare en meter, liksom förvaringsmöjligheterna. För familjen Andersson blev valet ändå dubbla akterhytter.
– Även om vi själva mest har använt ena akterhytten som något av källare och förvaringsutrymme tror vi att vår båt när den dagen kommer blir mer attraktiv på begagnatmarknaden med två akterhytter, förklarar Hans och tänker på att många barnfamiljer efterfrågar den lösningen.
Det andra valet gällde möbleringen i salongen, som på babordssidan kunde ha antingen en rak soffa eller två fåtöljer med ett litet öppningsbart bord mittemellan, som på Anderssons Aerandir. Styrbordssidans rymliga och bekväma U-soffa är däremot gemensam för alla fyra interiörversionerna och rymmer ledigt ett halvdussin middagsgäster runt det ganska mörka mahognyfanerade bordet som även erbjöds i körsbärsträ. Det vita huvudskottet minskar murrigheten och bryter av lika mycket mot de mörka snickerierna som skrovsidor och takpaneler. Skrovfönstren och överbyggnadens längsgående rutor bidrar, tillsammans med den enda däcksluckan, till ljusinsläppet i salongen.



Framme i förpiken erbjuds skön sovplats åt två vuxna, utan att det upplevs speciellt trångt. På skrovsidornas längsgående hyllor och i de båda garderoberna finns gott om förvaringsplats för personliga tillhörigheter, och under bädden samsas vattentanken med en bogpropeller som Hans Andersson själv installerat.
– När jag sågade ut hålet i stäven noterade jag att laminatet var helt solitt och betryggande tjockt, hela tre centimeter, upplyser han och förklarar sitt val av just Swingthruster.
– Den har ett minimum av rörliga delar, såsom länkarmar och polhemsknutar, i vattnet utanför båten. Det ger en mer problemfri funktion, när man vet hur aggressivt salthavsvatten kan påverka mekaniska komponenter, menar Hans.
När nedgångstrappan lyfts upp på sina gasfjädrar ges exemplarisk servicetillgång också till den 30-hästars Yanmarmotor som bor i det väl upplysta och föredömligt isolerade motorrummet. Omedelbart styrbord om trappan hittar vi det L-formade pentryt, med dubbla hoar, stor kylbox med både lucka och dörr samt tvålågig spis med ugn och skjutbar arbetsyta ovanpå. Utöver det finns gott om skåp och lådor för husgeråd eller matvaror. Inte ens när den extra akterhytten stjäl en del utrymme upplevs alltså köket i Hanse 370 som litet och futtigt.
Toaletten på andra sidan båten är också rejält tilltagen, även för att vara i en 37-fotare, med separat duschutrymme och handfat som båda är läckagesäkert integrerade i den vattentäta och bländvita innerlinern.
Slutligen vill Hans Andersson gärna framhålla att elsystemet är välordnat från början och lättarbetat för den som likt honom själv har både intresse och kompetens för att själv jobba vidare och förädla det.
– Ja, det har blivit ett antal intressanta extra funktioner och installationer, säger han.


EXTERIÖR
Livliga men kontrollerade seglingsegenskaper finns redan. Arrangera tysk skotning och byt ut originalseglen till en fräschare garderob. Så lyder familjen Anderssons uppmaning.
Det var med Hanse 370 och hennes samtida systrar som designbyrån Judel/Vrolijk & co i mitten av 00-talet gav det tyska storvarvets båtar ett helt nytt yttre formspråk. In kom raka stävar och indragna akterskepp för längre vattenlinje samt en kantigare, lägre och bredare överbyggnad med flushade svarttonade rutor. Men skroven blev också bredare och mer voluminösa, så längs skarndäck på Hanse 370 är det fortfarande brett nog att underlätta förflyttningar mellan för och akter.
De rostfria grabbräckena hade dock kunnat förlängas ytterligare akterut för ökad säkerhet, och vantinfästningens placering nästan mitt emellan ruffsida och reling stör också framfarten. Avbärarlist längs skrovsidorna är normalt bara långseglingslok från Orust förunnat, men den extrautrustningen valdes till på Aerandir.
I aktern erbjuder Hanse 370 en trevlig sittbrunn med gott om plats för många. Den mittplacerade stora ratten gör, tillsammans med det nya rodret från årsmodell 2009 och den distinkta stångstyrningen från danska Jefa, stunderna vid rodret till en njutning. Det handlar om fingertoppskänsla utan gummibandseffekt, och det stör minimalt att autopilotens motor ligger konstant inkopplad på hjärtstocken.
– Jag upplever båten som väldigt livlig och med mycket god höjdtagningsförmåga, men känner ändå aldrig att vi tappar kontrollen, intygar Hans Andersson.
Rattens diameter gör dock att passagen förbi den får ske genom att kliva uppe på bänkarna, medan akterspegeln är öppen i mitten. Någon gigantisk badplattform kan Hanse 370 inte ståta med, men väl en stadig rostfri stege att häva sig upp på.



Helt i andra änden av båten gör blank och fin innerliner ankarboxen lätt att hålla ren, och här är mer än tillräckligt utrymme för såväl elankarspel med kätting som fendrar och förtöjningsgods.
Uppe på rufftaket finns, både ovanpå luckgaraget och för om det, perfekt plats för de tre effektiva solpaneler som förlänger familjen Anderssons naturhamnsvistelser betydligt. Omedelbart för om sprayhooden hittar vi också den ganska korta storskotsskenan, med travarens trimlinor indragna för justering från sittbrunnen. Storskotet dras längs bommens båda sidor fram till masten, ner till skarndäck och akterut till en vinsch på respektive sittbrunnssarg, så kallad tysk skotning.
– Den lösningen är att föredra framför att skota storen vid fallvinscharna på rufftaket, tycker Hans Andersson som själv såg till att få förbättringen gjord.
– Vi skotar även focken på en vinsch på sittbrunnssargen, så det finns ett par vinschar på varje sida, förklarar han.
Ganska tidigt bytte familjen Andersson ut de lite trötta originalseglen till en ny självslående fock och ett nytt storsegel som för ett par år sedan kompletterades med en 105-procents överlappande fock med korta skotskenor uppe på rufftaket.
– Fräscha segel gör stor skillnad, så är det bara, fastslår Hans Andersson.
PRENUMERERA PÅ PRAKTISKT BÅTÄGANDE
TV: Vi åker filmbåten från Göta kanal – en Orrskär 1000
Klassikern: Maxi Racer – räkna med fart
Klassikern: Bavaria 31 Cruiser
Klassikern: Smaragd – byggd för energiska seglare
SUPERGUIDE: 8 fina segelbåtar runt 35 fot
Text: Joakim Hermansson • 2021-03-09
Artiklar • praktisktbatagande • Båtklassiker • Hanse • Joakim Hermansson • Segelbåt