Peder Karlsson funderar över om branschfolk står och skakar på huvudet åt konsumenter som köper överprissatta skitprodukter i tron att det är det bästa och ballaste som finns.

Artiklar

Krönika: Tycker båttillverkarna att vi är dumma i huvudet?

Peder Karlsson jobbar i båtbranschen. Efter att ha spenderat en dryg vecka på båtmässan Allt för Sjön funderar han lite över varför det är så lätt att sälja dåliga båtar.

Text: Peder Karlsson • 2017-03-15 Uppdaterad 2021-06-09

Jag har precis spenderat en dryg vecka på båtmässan. Ett riktigt skönt vårtecken men också ett spektakel i extravagans och dåligt omdöme. För båtar är dyrt, jättedyrt. Det är också en bransch där kvaliteten mellan olika fabrikat skiljer sig åt ganska rejält.

Vissa båtar är helt enkelt sämre än andra. Men det känns inte riktigt som det når konsumenten. De står fint uppradade bredvid varandra och är båten av plåt och har en rejäl relingslist då säljs det som sjutton av den. Resten spelar ingen roll verkar det som.

Alla coola killar på min ö har plåtbåt, säger mina kompisar. Numera pratar vi inte om varumärke på båtarna, vi pratar om tjockleken på aluminiumet. Tjockast vinner. Fulast vinner också kan man säga. Ju värre och mer grovhuggna båtarna ser ut desto mer lättsålda verkar de vara. Just nu finns en trend i båtbranschen som ser ut så. Helt galet.

Fråga någon som jobbar i branschen så skakar de, med några få undantag, på huvudet åt hela grejen. Även de som saluför ovan nämnda båtar. Men det var inte specifikt alubåtar jag skulle hacka på, för det finns jättemånga alubåtar som är helt fantastiska. Nej, jag skulle hacka på dåliga båtar generellt. Sådana finns i både plast och plåt.

Problemet är att i båtbranschen säljer dåliga produkter lika mycket som de bra. I vissa fall bättre. En fantastisk båt kan anses förlegad medan en helt värdelös båt kan vara det hetaste på marknaden. Jag kan stå med duktiga kollegor och titta på en båt som har helt uppenbara konstruktionsfel, och som vi vet efter att ha kört den, att den går dåligt. Ändå kan den sälja jättebra. Det är för att konsumenten inte har tillräckligt bra koll gissar jag.

Jag stod med en storfräsare i branschen häromdagen och tittade på ett stort, och mycket dyrt exemplar som passar in på ovan nämnda beskrivningar. Båtmodellen och märket är jättepoppis, den har bra status, det vill säga att man är supercool när man kommer åkande med den, i alla fall bland folk som inte förstår bättre. Men den går som en påse skit och är svindyr. Bland annat överplanar den att den blir på gränsen till farlig när man kör fort. Det här vet många som har kört båten, inklusive tillverkaren såklart.

Ödmjuk som jag är sa jag nåt i stil med: “Den som köper en sån här måste var dum i huvudet!” Kompisen skrattade och höll med, och medan vi gick bort från båtens monter tog säljaren i hand med ännu en hård innerstadskille i stekarfrilla, och som förmodligen just nu lägger upp en bild på den nya pärlan på facebook. Och tillsammans med hans Range Rover eller Geländewagen är båten och bilen allt en östermalmare behöver för att må riktigt bra.

Allt detta fick mig att tänka på bilar. Som jag i grunden kan mycket mindre om, än båtar. Finns detta i bilbranschen också? Står branschfolk och skakar på huvudet åt konsumenter som köper överprissatta skitprodukter i tron att det är det bästa och ballaste som finns?

Är det så att Ferrarifolket står och garvar åt killen som rullar ur bilhallen med sin nya bil i vetskapen att han snart kommer tillbaka med trasiga bromsar eller nåt annat standardfel. Gör Mercafolket “high five” med varandra när de lyckas sälja ännu en bil med en luftfjädring som de vet kommer gå sönder inom 3.000 mil. Vad säger Porschecheferna till varandra när ännu en modell de plockat bort alla dyra tillbehör från och slagit på 50 procent på priset blir en försäljningssuccé och samlarobjekt?

Jag har alltid hållit bilbranschen som något bättre och mer seriöst än båtbranschen, i tron att den är mer reglerad, att folk har mer insyn, och att det inte går att göra så mycket fel för då kommer marknaden reagera genom att sluta köpa. Och så är det absolut om man generaliserar, men när jag tänker på mina egna, och många av mina vänners erfarenheter med bilar för mångmiljonbelopp av kända märken som krånglar, varningslampor som lyser, grenrör som spricker, inredningar som ramlar sönder osv osv… så undrar jag om inte vissa biltillverkare tror att vi är dumma i huvudet som går på det gång på gång.

Och vet ni vad, jag tror de har rätt. I alla fall när det gäller sportbilar. För när det gäller sportbilar och båtar låter vi uppenbarligen andra saker än förnuftet styra. Och det kanske är tur att vi tillåter oss själva att vara lite dumma i huvudet ibland. Annars hade nog världen sett väldigt mycket tråkigare ut. Det hade i alla fall varit några färre utställare på båtmässan. Kanske hade det varit lite färre italienska bilar på vägarna också, men det är bara en vild spekulation…

Debatt: Monsterbåtar snart lika utdöda som dinosaurier

Krönika: Det är för jobbigt att äga båt

Debatt: Det är hög tid att börja tänka fossilfritt


Text: Peder Karlsson • 2017-03-15
ArtiklarLivetOmbordAllt*för*SjönBåtmässaDebattKrönika
Scroll to Top