Nästa år kommer Costa Smeralda som drivs av flytande naturgas // Foto: Costa Cruises
Kryssningskriget fortsätter
Människor kryssar som aldrig förr och rederierna låter fantasin flöda.
Människor kryssar som aldrig förr.
Bokningarna har ökat lavinartat och rederierna bygger nya fartyg så snabbt det bara går som riktar sig mot olika smakriktningar.
Stora, små, lyxiga, ja, kryssningsfartyg i alla former.
– Det finns kryssningsfartyg för alla smakriktningar och restyper, säger Lina Eklund, PR-specialist hos Resia, till Aftonbladet.
Nyligen sjösatte Royal Caribbean ”Symphony of the Seas”, världens största kryssningsfartyg och Norweigan Cruise Lines kontrar med ”Norwegian Bliss” som ska trafikera först Alaska och senare Karibien.
Båda är gigantiska fartyg med plats för flera tusen passagerare och stor besättning.
Och kryssningsfartygen liknar allt mer nöjesparker för både barn och vuxna.
Bliss har gokartbana på 19:e våningen och en bana för laserdome medan Symphony har vattenrutschbanor mellan våningarna och en egen Central Park med över 12 000 växter planterade.
– I våra butiker märks det att kunderna är mer öppna till kryssningar än de tidigare varit. Att en hel familj kommer till Karibien med allt inkluderat för i stort sett samma pris som en charterresa har börjat gå upp för fler, säger Lina Eklund.
MSC Cruises kommer med ”Seaview” som har flyttat soldäck och pooler längst ner för att komma nära vattnet och ge bättre havskänsla.
I höst kommer hela åtta nya kryssningsfartyg att trafikera nordamerikanska vatten och Viking Cruises sjösätter sitt femte fartyg, Viking Orion, senare i år.
Och nästa år ska Costa Cruises sjösätta sitt nya fartyg, Costa Smeralda, som blir ett av de första fartygen av den här storleken att drivas helt av flytande naturgas (LNG).
Systerskeppet kommer två år senare.
Så kryssningstrenden ser ut att hålla i sig.
Text: Martin Strömberg • 2018-04-11
Artiklar • Båtnytt • Båtnytt