w midsummersail fran tyskland till tore ingang

Veckan efter midsommar blir lilla Töre båthamn i Norrbotten hela Bottniska vikens seglingsmecka. Foto: Lars Ericsson

Artiklar

Midsummersail: från Tyskland till Töre

Varje år kappseglar ett antal fritidsbåtar från Wismar i Tyskland till Töre i Norrbotten. 2023 deltog 70 båtar, hälften nådde fram.

Text: Jessika Ericsson • 2025-06-10 Uppdaterad 2025-06-23

Det blåser friskt från land men är ändå ovanligt varmt för att vara första veckan i september. Det är extra gynnsamt eftersom det är den allra nordligaste kusthamnen i Sverige vi besöker. Den lokala väderprognosen för Norrbotten talar redan om snöbyar i högre terräng, och om bara några veckor måste bryggorna lösgöras från land för att inte frysa sönder. Men vid vårt besök skiner solen och flera av hamnens båtägare gör sig redo för säsongens sista tur.

Törefjärden är en avsmalnande men djup fjärd precis norr om Luleås och Kalix skärgårdar. Töre båthamn finns i den allra nordligaste viken och är en liten och välskött ideell båthamn med en bryggsektion vigd åt besöksbåtar. Närmaste granne är Töre djuphamn, numera i privat ägo, med stora silor och magasin. Åt nordväst kan E4 mot Haparanda anas mellan björkarna, men hörs inte från bryggorna. Det mest spektakulära är utan tvekan den stora, konformade, gula bojen som markerar den nordligaste punkten i våra svenska farvatten.

Även om båthamnen är välskött och trivsam är det bojen som är det huvudsakliga målet för de flesta av de långväga båtgäster som letar sig hit. Det gäller särskilt segelbåtarna i havskappseglingen Midsummersail som brukar nå Töre veckan efter midsommar. Midsummersail startade så sent som 2016 men antalet deltagare har redan mångdubblats. Flest är deltagarbåtarna från Tyskland och Nederländerna.

tore 4 scaled
Gunnar Olsson.

Startskottet går på självaste midsommarnatten utanför tyska kusten, och positionerna går att följa live på Midsummersails sajt. En som håller järnkoll på deltagarnas positioner är Gunnar ­Olsson, Töre båthamns hamnkapten sedan många år. Han är alltid på plats när de första snabba seglarna når Töre.

– Det är häftigt att se när de stora och ofta extrema båtarna seglar in för spinnaker här i Töre. De brukar komma in ganska tätt de första dygnen. Nu senast låg det båtar i tredubbla rader utanpå varandra på gästbryggan. Och stämningen är på topp.

Några av de tyska och nederländska seglarna deltar år efter år, och Gunnar Olsson har hunnit bli bekant med flera av dem. De år då målgången in mot Töre bjuder på svaga vindar brukar han paddla som följebåt till den första seglaren i klassen för ensamseglare. Och välkomnandet i Töre är varmt även på landbacken. Några av medlemmarna i Töre båtklubb välkomnar alltid de första besättningarna med nygräddade våfflor vid hamnstugan.

Tävlingen resultatet av en mans passion

Idag är Midsummersail en välorganiserad havsregatta, men det började i liten skala med en mans passion för segling. Redan vid sitt allra första trevande försök att framföra en båt för segel var Robert Nowatzki fast. Han läste seglingsböcker, drömde om en egen båt och om längre färder, öppna hav, små vikar och stora äventyr. Men som för så många fastnade drömmen i livets verklighet, i väckarklockan och i dagar på kontoret.

Robert Nowatzki, relativt ung, blond man som står på en segelbåt i hamn.
Robert Nowatzkis drömmar om havskappsegling verkade ouppnåe­liga innan han kom på att han hade en utmanande bana utanför knuten. Foto: Lars Ericsson

Tills han en dag insåg att äventyret fanns runt hörnet: att sträcksegla hela Östersjön och Bottniska viken från syd till nord och uppleva midnattssol skulle vara fullt genomförbart. Så, den 20 juni 2016 lämnade Robert Nowatzki och kompisen Holger Koerni tyska kusten i den endast 24 fot långa Hallberg Rassyn Blup. Med 28 kvadratmeter hissade segel ställdes kursen mot en gul boj som skulle finnas i Töre långt, långt norrut. Många dygn, stiltjebälten och otäckt vassa grynnor senare minns Robert Nowatzki att han, för gennaker, svävade in mot bojen i Töre i midnattssol. Och var världens lyckligaste seglare.

Robert Nowatzkis segling, som faktiskt är möjlig att genomföra under en semester, inspirerade andra seglare att göra samma resa. Det blev startskottet för arrangemanget Midsummersail. Sträckan från Wismar till Töre är hela 900 sjömil, vilket torde vara den längsta havskappseglingen i Norden. Samtidigt är havskappseglingen möjlig att genomföra utan extrem båt eller stor besättning. Förutsättningarna är goda eftersom det inte finns tidvatten att ta hänsyn till och det går att segla i dagsljus nästan dygnet runt.

w midsummersail fran tyskland till tore karta
Den nordligaste punkten i Botten­viken ligger på ett respektingivande avstånd från alla båttäta områden i landet. Från Stock­holmsområdet är det omkring 550 sjömil, och håller man till på västkusten är det över 1 000 sjömil, om man följer kusten. Från tyska kusten och starten av Midsummersail är det cirka 900 sjömil (1 670 km) att tillryggalägga fram till bojen och målet i Töre. Illustration: Markus Koba

Det finns en tidsgräns men den är väl tilltagen, och det är möjligt att ta en paus och lägga till i hamnar under vägen. På så vis är Midsummersail inte enbart en kappsegling utan kan beskrivas som en kombination av regatta, utmaning och seglingsupplevelse. Det är något av ett vasalopp på vatten, som i mångt och mycket går ut på att spänna bågen och testa sin egen, båtens och besättningens förmåga. Att lockas till att segla längre, med färre stopp och i fler väderförhållanden än under sina vanliga semesterfärder.

Ska seglas nonstop

Förutsättningarna för ett godkänt genomförande är att sträckan ska seglas nonstop men det är, som nämnts, tillåtet att gå in i hamn för en paus. Deltagarna får då använda motordrift för manövrering in i och ut ur hamnen. Positionen för var kappseglingen avbröts ska registreras och seglingen ska sedan återupptas från samma position.

Enligt Robert Nowatzki själv är de mest minnesvärda ögonblicken start och målgång:

– Starten i Wismar är väldigt intensiv. Det är många båtar på en smal yta, vilket är väldigt krävande för besättningarna redan innan kappseglingen har startat. Sedan är ögonblicket när målgångsbojen dyker upp tålamods­krävande, för den syns på långt håll och det är fortfarande långt kvar. Men när man får syn på övriga deltagare som står och väntar och själv får kliva upp på den gula bojen, det är ett känslosamt ögonblick.

Främsta målet är förstås att för egna segel nå bojen i Töre, och alla besättningar som klarar av den bedriften belönas med Midsummersails medalj, alltså utöver seglingsupplevelserna, gemenskapen och känslan av att tänja på sina egna gränser. Dessutom uppmärksammas snabbaste enskrovsbåt, snabbaste flerskrovsbåt och snabbaste båt enligt internationella mätregler. Priser ges också till den fåtaligaste besättningen och till minsta (kortaste) båt som når Töre först.

Nästa vecka publicerar vi andra delen av historien om Midsummersail. Där kan ni bland annat se bilder på när några besättningar firar vid slutmålet – den gula bojen, eller ”Partyhatten”. Här kan ni följa båtarna i 2025 års tävling: https://www.midsummersail.com/gps/

Läs mer:


Text: Jessika Ericsson • 2025-06-10

Rulla till toppen