w midsummersail besattning pa partyhatten

Den gula bojen, som utmärker Sveriges nordligaste punkten i svenska farvatten, som också kallas "Partyhatten". Det gör den av en anledning. Foto: Midsummersail

Artiklar

Midsummersail: målet i Töre

Varje år kappseglar ett antal fritidsbåtar från Wismar i Tyskland till Töre i Norrbotten, så långt norrut som det går att komma i svenska farvatten. Här är del 2 i vår miniserie.

Text: Jessika Ericsson • 2025-06-23 Uppdaterad 2025-06-23

Främsta målet är förstås att för egna segel nå bojen i Töre, och alla besättningar som klarar av den bedriften belönas med Midsummersails medalj, alltså utöver seglingsupplevelserna, gemenskapen och känslan av att tänja på sina egna gränser. Dessutom uppmärksammas snabbaste enskrovsbåt, snabbaste flerskrovsbåt och snabbaste båt enligt internationella mätregler. Priser ges också till den fåtaligaste besättningen och till minsta (kortaste) båt som når Töre först.

Första delen kan du läsa här: https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/midsummersail-fran-tyskland-till-tore

Att det är en respektingivande lång sträcka som ska tillryggaläggas för segel avskräcker inte, snarare tvärtom. Tävlingen har blivit så populär att över 180 båtar anmälde sig 2024. Men logistiska utmaningar vid start och mål gör att arrangören måste begränsa antalet startande till 100.

För den som inte har lust att kappsegla men vill ta sig för egen båt från sin hemmahamn till den nordligaste punkten i Töre väntar ett minst lika stort äventyr. Avståndet i sig är respektingivande. Från Stockholms skärgård är sträckan omkring 550 sjömil och från västkusten över 1 000 sjömil. Enkel väg. En bedrift väl värd att fira, vilket många gör. På bojen, som numera går under namnet partyhatten.

Bojen i fråga är ingen enkel liten förtöjningsboj utan en stadig, gul, flytande pjäs med ett rejält brätte som inte går att missa när man väl tagit sig dit. Partyhatten tål en hel besättnings segerdans men med viss risk för ofrivilliga bad. Ansvariga för bojen har insett att brättet behöver bli mindre halkigt och att bojen bör befrias från rost. Den hamnar trots att allt på många Instagrambilder. Enligt Kalix kommun ska Bottenvikens mest kända partyhatt få en uppfräschning.

Midsummersail växer, som nämnts, för varje år. Rekordmånga båtar har nått målet de senaste åren och många andra tar sig dit i egen regi. För den lilla småbåtshamnen i Töre, som under den intensiva målgångsveckan blir Nordens seglarcentrum, är det en utmaning att ge plats åt alla båtar.

De senaste åren har det blivit helt fullt på båthamnens bryggor trots att båtägare i Luleå, Kemi och Piteå uppmanats att undvika Töre den veckan. Intresseföreningen i Törebygden har tagit tag i saken och satsar inför kommande säsonger på att få ytterligare en flytbrygga på plats, stegar till båtplatserna vid djuphamnskajen och att utöka hamnfestivalen som arrangeras i samband med målgången.

Övriga tider under sommaren är det inga problem att få hamnplats i Töre båthamn som är en ideellt skött båthamn med 45 ordinarie platser och sex gästplatser. Om djupet vid småbåtshamnens gästbrygga (1,3–1,8 meter vid normalvatten) inte räcker till kan det finnas möjlighet att få lägga till vid den intilliggande djuphamnen med betongkajer. Men fråga djuphamnens privata ägare först.

Gunnar Olsson, Töre båthamns hamnkapten och tidigare ordförande, är den som ordnar med bryggplatser åt gästbåtar och har ett finger med i det mesta som händer runt båthamnen.

– De som kommer långväga ifrån och har rundat bojen brukar vilja ta det lite lugnt någon dag. Här i hamnen har vi vatten på bryggorna och station för septitömning. Sedan har båtgästerna tillgång till servicehuset med bastu på Töre camping här intill. Där finns också restaurang och minigolf. Vill man ha ett certifikat som bevis på att båt och besättning nått hela sjövägen till den nordligaste punkten kan man ordna även det på campingen, säger Gunnar Olsson.

När utmaningen att ha klarat av den nordligaste seglatsen har firats är vårt tips att ta tillfället i akt att uppleva mer av Bottenviken, när du ändå har vägarna förbi. Norrbottens skärgårdar må vara svala och ibland myggiga, men här finns midnattssol och orörd skärgårdsnatur med många fina naturhamnar och långgrunda sandstränder. Haparanda Sandskär, Junkön och Likskär är öar med typisk norrbottnisk skärgårdsnatur väl värda ett besök. Och som skön kontrast: Ettans båthamn mitt i centrala Luleå för komplett service, stadsliv och ett varierat utbud av restauranger.

Söder om Norrbottens skärgårdar väntar sedan en hemsegling som växelvis bjuder på skärgårdar, växelvis långa kuststräckor med öppet hav. Söder om Jävre i Norrbotten och ner till Skags udde är det i ärlighetens namn glest mellan öarna och glest mellan gästhamnar med service.

Inför de etapperna gäller det att bunkra upp förråden när tillfälle ges. Många tar sig an utmaningen till Töre genom att göra långa dagsetapper under färden norrut för att sedan ta det lugnare och göra fler stopp under resan söderut.

Gästhamnar:

Töre småbåtshamn

  • Position: N 65°54,07 E 22°39,00
  • Djup: 1,3–1,8 m.
  • Tilläggning: Flytbrygga, Y-bom.
  • Service: Vatten, el, sjösättningsramp, tömningsstation för toalettavfall, wifi i båthamnen. Tillgång till servicehus på Töre camping (200 m) med toalett, dusch, bastu och tvättstuga.
  • Missa inte: Rundningsbojen som markerar Sveriges nordligaste punkt. Passa på att upptäcka Kalix, Luleå och Piteå skärgårdar med många fina naturhamnar.
  • Hamnavgift: 200 kr/dygn.
  • Övrigt: Du kan få ett certifikat hemskickat som visar att du har besökt den nordligaste punkten. Fyll i blanketten som finns i receptionen på Töre camping intill småbåtshamnen så skickas certifikatet hem.

Ettans båthamn, Luleå

  • Position: N 65°57,93 E 22°16,18
  • Djup: 3 m.
  • Förtöjning: Bommar.
  • Service: Färskvatten, el, kök/pentry, wc, dusch, bastu, tvättmaskin, hushållssopstation, latrintömning, drivmedel, sjösättningsramp, motorservice, restaurang och kafé. Granec, en av norra Sveriges största butiker för båt- och husbil, finns på hamnområdet. Promenadavstånd, cirka 200 m, till stadskärnan. Hamnvärd.
  • Hamnavgift: 300 kr/dygn inkl tillgång till servicehus, el och wifi.

Här kan du följa båtarna som startat i 2025 års tävling: https://www.midsummersail.com/gps/

Läs mer:


Text: Jessika Ericsson • 2025-06-23

Rulla till toppen