Yara Birkeland ska tas i bruk senare under 2018 // Foto: Kongsberggruppen

Artiklar

Norsk förarlös helhetslösning

Massterly vill ta befälet över framtiden

Text: Martin Strömberg • 2018-04-05 Uppdaterad 2021-06-09

För ett år sedan presenterades projektet med Yara Birkeland, världens första förarlösa elektriska conatinerskepp, som ska tas i bruk under 2020.

Nu skapar de två norska aktörerna Kongsberg och Wilhelmsen ett nytt företag, Massterly, som ska arbeta med helhetslösningar för förarlösa båtar, allt från design till styrsystem och operativa funktioner.

– Det är många som arbetar med förarlösa skepp men vi blir de första som erbjuder en helhetslösning, säger Tomas Wilhelmsen, koncernchef i rederiet Wilh. Wilhelmsen.

Rederiet Wilh. Wilhelmsen, som grundades 1861, står för erfarenheten när det gäller skeppsbyggande medan Kongsberggruppen är ett teknikföretag som funnits sedan 1814, tillsammans har de båda företagen 360 års erfarenhet som de smälter samman i Massterly.

– När förarlösa skepp blir en verklighet inom en snar framtid kommer Massterly att vara nödvändiga för att digitalisera infrastrukturen och driften, tro Geir Håøy, koncernchef för Kongsberggruppen.

Yara Birkeland, som förväntas sjösättas och testas under 2018, ska transportera kemikalier och gödningsmedel mellan Yaras fabrik i Porsgrund och närliggande norska hamnar och enligt företaget kommer Yara Birkelands kapacitet att motsvara 40 000 lastbilsturer om året.

Till en början kommer Yara Birkeland att ha besättning ombord men planen är att köra obemannat från 2020. 

Detta är förarlösa båten som kör bättre än du

Säg hej till Kapten Dator


Text: Martin Strömberg • 2018-04-05
ArtiklarBåtnyttBåtnytt
Scroll to Top