Det här har blivit en något mindre vanlig syn de senaste åren. Foto: Getty Images

Artiklar

Ökad oro minskar långseglandet – hit bör du inte segla

Vår längtan ut på världshaven är stark. Men långseglandet har kulminerat på grund av ökande oro, visar en undersökning gjord av författaren och långseglargurun Jimmy Cornell.

Text: Jens Augustinsson • 2017-01-17 Uppdaterad 2021-06-09

Visst är vi många som drömmer om att kasta loss och ge oss av mot nya horisonter. Och fler och fler har också gjort slag i saken. Men efter 2010 verkar det ha hänt något och trenden har nu vänt.

Jimmy Cornell är den brittiska seglaren och författaren som också grundade World Cruising Club. Klubben arrangerar bland annat den årliga eskaderseglingen “Atlantic rally for Cruisers”, från Las Palmas på Gran Canaria till ön Santa Lucia i västindien.

Han har återkommande vart femte år sedan 1987 gjort en större undersökning kring långseglandet runt om i världen där han tittar på populära rutter och resmål, antal båtar, storlek på båtar och besättningar plus en rad andra saker. I den senaste undersökningen, med siffror från 2015, ser Jimmy Cornell att flera saker har ändrats sedan hans senaste undersökning, 2010.

Det brukar ju sägas att många ger sig av ut på världshaven för att man där blir kvitt alla problem, lokala som globala. Där finns bara du och naturen (och eventuellt interna stridigheter med övriga besättningen). Men ironiskt nog verkar det nu vara just de globala problemen som stoppar allt fler från att ens ge sig av ut på haven. Han räknar med att det nu är 20 procent färre båtar som långseglar runt om på jorden än när han gjorde sin undersökning 2010. Han sätter 2015 års siffra till 8 000 båtar.

Jimmy Cornell säger sig nu se att populariteten för långseglandet verkade kulminera 2010. Han relaterar allt till säkerhetsfrågor och de främsta problemen anser han vara följande:

 

1. Klimathotet

Vi har långt ifrån sett klimatförändringarnas fulla effekter på vädret men Jimmy Cornell tror att folk tycker att vädret redan har blivit för oförutsägbart. De tidigare “säkra” seglingssäsongerna verkar inte finnas längre.

 

2. Politisk oro och pirater

Vidare har oron ökat för den personliga säkerheten. Rädslan för att segla i välkänt instabila områden som, Röda havet, norra indiska oceanen, Venezuela, Brasilien och Honduras och nära västra, norra och östra Afrika har nu också spridit sig. Allt fler undviker nu också östra Medelhavet och Karibien.   

 

3. Ekonomisk oro

Större ekonomisk oro, både på det globala och lokala planet har gjort att färre vågar sig iväg, då man inte vet vad som väntar en då man kommer tillbaka. Folk har helt enkelt blivit mer rädda för att tappa fotfästet i samhället. 

 

Jimmy Cornell väljer ändå att se något positivt i detta. Tväremot vad man kanske kan tro, så har vår öppna och uppkopplade värld inte bidragit till att varje oupptäckt paradis nu är överbefolkat med äventyrstörstande seglarturister. Destinationer som Azorerna, Franska Polynesien, Nya Zeeland, Tonga, Vanuatu och Indonesien kan fortfarande skänka fridfulla upplevelser och han räknar inte heller med att de kommer invaderas av äventyrliga seglare de kommande åren.
Trenden går också mot att fler väljer en ocean eller ett mer begränsat seglingsområde när man ger sig av, snarare än att satsa på det fulla varvet.

Vill du söka lugnet på din långsegling så kan vi avsluta med att nämna ett ställe du absolut inte bör besöka. Håll dig borta från Las Palmas på Gran Canaria. Enligt Jimmy Cornell är detta den plats i hela världen som årligen samlar allra flest långseglare som förbereder sig för en längre oceanöverfart. Hamnmyndigheten rapporterade 903 gästande båtar 2015. Många förbereder sig här för en atlantkorsning och stannar förmodligen ett längre tag. Och under uppbyggnadsfasen inför Atlantic Rally for Cruisers i november kan det ligga hundratals båtar här samtidigt.

Så seglar du runt jorden gratis

Svenske ensamseglaren talar ut om kokainsmugglingen

"Vi sålde allt vi ägde för att segla jorden runt"


Text: Jens Augustinsson • 2017-01-17
ArtiklarLivetOmbordAtlantseglingNyheter
Scroll to Top