Dra igång värmaren redan innan du kommer ombord och vänd på en femöring med din rakaxelbåt. Volvo Penta kommer med flera intressanta nyheter. Fota: Max Carlgren
Här är Volvo Pentas nya system som fjärrstyr båten
Volvo Penta vill att båtarna ska bli mer lika bilarna. Nu kommer motortillverkaren med ett system, kallat E-key, som bland annat låter dig tända upp och låsa upp båten från bryggan. Dessutom lanserar Penta en spektakulär nyhet – joystickstyrning för rak axel. Båtnytt har testat.
På Volvo Pentas pressevent på Krossholmen i Göteborg visar motorjätten upp de senaste nyheterna. I år ligger fokus på trådlöst och ”connectivity”, alltså att kunna koppla upp båten på olika sätt mot nätet och fjärrstyra den.
Den största nyheten är en trådlös startnyckel kallad E-key, som ser ut som en vanlig, modern bilnyckel. Föraren låser upp båten genom att svepa med nyckeln framför en panel. Sedan är det bara att trycka på startknappen. Med några olika knappar på nyckeln kan föraren redan från bryggan tända lamporna i kabinen, sätta på värmaren eller göra något annat som båttillverkaren programmerat in, till exempel låsa upp lås, eller varför inte aktivera radar eller andra navigationssystem.
E-key kommer som standard till alla Volvo Penta-motorer med så kallad EVC, electronic vessel control. Hjärtat i det trådlösa systemet är det så kallade Battery management system, en slags elektronikhub som ska göra det lättare för båttillverkarna att koppla ihop nya funktioner med den trådlösa nyckeln. För båtägarna innebär det färre delar som går sönder och förhoppningsvis ökad säkerhet. Via en display blir det också enkelt att övervaka hur batteriet mår.
Nästa sida: Nu lanseras joystickstyrning för rak axel
Den mest spektakulära funktionen var dock Volvo Pentas nya joysticksystem för rak axel. Joystick har ju tidigare funnits både för IPS, drev och utombordare, men nu tar Penta steget vidare. Då en båt med rak axel inte kan rikta propelleraxlarna i olika riktningar, använder systemet istället bogropellern.
Båtnytt testar systemet på en 49 fots italiensk flybridgebåt inne i Pentas trånga hamn, där grynnorna lurar precis utanför bryggan. En lätt bris trycker båten mot bryggan, men med två fingrar på joysticken åker vi bort från bryggan, rakt i sidled.
Att vända runt i den trånga hamnen är en barnlek. Likaså att lägga till. Systemet känns faktiskt något mindre ryckigt än Pentas eget IPS, kanske på grund av att IPS-dreven hela tiden måste växla mellan back och fram för att få till rörelsen i sidled.
Text: Max Carlgren • 2016-07-15
Artiklar • LivetOmbord • Motorer