W Sa testar vi batar

Joakim Hermansson: "Vattnen utanför Kullavik i norra Halland kan vara utmanande och är därför en bra plats för båttester. Den här manövern ser dock vådligare ut på bild än den kändes ombord." Foto: Erik Hermansson

Artiklar

Så testar vi båtar

Praktiskt Båtägandes testredaktör provseglar ungefär 25 nya båtar varje år och kör nästan lika många. Så här görs jobbet som förmedlar intrycken till er läsare.

Text: Joakim Hermansson • 2024-10-15 Uppdaterad 2024-10-15

Att testa båtar är ett av de roligaste uppdragen som journalist på Praktiskt Båtägande, men också ett av de svåraste och mest krävande, med många olika utmaningar att hantera. Oavsett om det handlar om motorbåtar eller om segelbåtar så är de ju komplexa produkter som ska kunna användas av vitt skilda människor under lika skiftande omständigheter.

Just att testa under många olika förhållanden är ofta svårt att åstadkomma, eftersom man alltid har begränsad tid till sitt förfogande. För att kunna ge ett riktigt rättvisande utlåtande skulle man ju allra helst vilja bo, äta och leva i en båt i flera dygn och i såväl busväder som finväder, men det låter sig av naturliga skäl inte göras.

Segelbåtar provseglas oftast inom ramen för European Yacht of the Year, där jag är Sveriges och Praktiskt Båtägandes representant i juryn. Vi seglar båtarna på två platser under hösten, gärna i samband med någon stor mässa för att minimera vår och varvens tidsåtgång och kostnad. Där provseglar vi i tvåtimmarspass som gör att varje juryledamot med ett kort lunchavbrott mitt på dagen ändå kan hinna med fyra båtar per dag. Besättningsbytena sker med hjälp av ribbåtar ute på vattnet.

Två timmar är förstås alldeles för kort tid för att till fullo testa en båt, men konceptet fungerar ändå helt okej, tack vare att vi är ett dussin dedikerade testare som har förtroende för varandra, samarbetar bra och utbyter erfarenheter. Den totala testtiden per båt summerar ju till 24 timmar för hela juryn, vilket är betydligt mer värdefullt än mina egna lite futtiga två.

På kvällarna samlas vi alltid runt middagsbordet för att diskutera dagens intryck, och det brukar vara mycket intressant att få höra andras uppfattningar och väga dem mot egna iakttagelser.

När jag provkör motorbåtar försöker jag tillämpa en metodik som liknar den i European Yacht of the Year, men här måste jag oftast utföra mer av jobbet på egen hand och saknar kloka och hjälpsamma jurykollegor. För effektivitetens skull passar jag dock gärna på att testa motorbåtar när tillfälle ges att köra många vid samma tillfälle, och då finns ibland kollegor att utbyta intryck med på plats.

Själv är jag strax under svensk medellängd, 180 centimeter, och tar sällan fram måttbandet eller tumstocken för att mäta kojer, soffor, sittbrunnsbänkar eller ståhöjd. Istället står jag och sträcker på mig på olika ställen ombord, känner om jag är nära att slå i huvudet nånstans, lägger mig ner, ställer mig vid spisen och diskhon eller sätter mig på toa. Just toasittandet är viktigare än man kan tro. Räcker utrymmet för att få ner sjöställsbyxorna, eller är det kanske en liten toa utan ståhöjd som man får backa in i? Finns det plats för knäna när man väl sitter där? Kan toan användas under gång? Är handfatet tillräckligt stort?

Ännu mer betydelsefull är nog ergonomin vid rorsmans- eller förarplatsen. Hur är ställningen vid ratten? Kan den kanske justeras? Kan man både stå och sitta bra när man styr? Finns spjärn för fötterna? Något att grabba tag i vid förflyttningar?

Är vinschar och avlastare inom räckhåll på en segelbåt? Slår jag i armbågen eller knogarna i något när jag vinschar? Måste jag ducka vid ratten för att inte häckstaget ska riva i nackhåren? Kan jag överblicka instrumenten och nå nödvändiga reglage? Finns något som skymmer sikten? Reflekteras solen så att jag bländas? Är vindrutans ramar mitt i synfältet? Antalet frågor är oändligt, men jag känner efter och noterar det som verkar tokigt eller extra bra i mitt klassiska skolhäfte eller med en inspelning på mobilen.

Att båten uppför sig på rätt sätt i vattnet är kanske ändå det viktigaste. Hur är den att köra? Känns den sjövärdig och trygg? Är den välbyggd eller lossnar grejer? Knakar det och spricker vid påfrestningar? Ofta kör jag testbåtarna avsevärt hårdare än en vanlig båtägare någonsin skulle få för sig, men det är bara så man kan upptäcka brister och sålla agnarna från vetet.

Samma sak med segelbåtar. Tar båten tillräcklig höjd? Finns rätt möjligheter att trimma? Känns den lov- eller fallgirig? Är båten styv eller broachar den för minsta vindpust? När måste vi reva? Hur brant kan jag segla med gennaker utan att gå omkull? Kan storen luftas ur på en hård kryss? Går det överhuvudtaget att få fart på båten i lättvind, eller parkerar den fullständigt? Funkar alla grejer som de ska eller är något för klent? Även här finns det en mängd frågor som behöver processas i skallen under ett test.

Vi på Praktiskt Båtägande sitter varken i knät på någon stor organisation med sin egen agenda eller producerar reklam eller reklamliknande inslag för samma aktörer och produkter som vi ska granska och utvärdera. Det är för att du som läser tidningen eller på webben ska kunna lita på att du alltid får en oberoende beskrivning.

LÄS MER:


Text: Joakim Hermansson • 2024-10-15

Rulla till toppen