
1487789.jpg
Test: Fusion Stereo Active
Liten flytande stereo med överraskande mycket ljud
V i har testat den nya förstärkaren för båten från Fusion. Den är bra på många sätt men dras också med ett par irriterande begränsningar.
Det första jag konstaterar är att det är överraskande mycket ljud i Fusion Stereo Active. Ett problem när du lyssnar på musik i båten är att motorljudet nästan alltid överröstar högtalarna under gång. Stereo Active kommer inte att kunna mäta sig med en vrålande 250-hästare, men kan nog ta upp kampen med mindre motorer.
Tanken med Stereo Active är att du ska kunna ta med den överallt. Du får med ett fäste som du skruvar eller limmar i båten, på SUP-brädan eller i kajaken. Sedan knäpper du fast stereon blixtsnabbt, det fungerar bra och det går snabbt att fästa och lossa den.
Den drivs på batterier och den uppges kunna spela i 20 timmar på en laddning. Jag är beredd att skriva under på detta. Jag har både kört radio och strömmat musik till den, och batteriet håller länge.
Men när det blir dags att ladda får jag lite lätt panik. Locket som skyddar anslutningen är nämligen näst intill omöjligt att få loss. Du ska vrida det en aning och sedan dra det rakt ut. Men då får du inte grepp om det utan fingrarna slinter gång på gång. Riktigt irriterande.
Jag retar mig också på att den inte laddar via vanlig micro-usb utan du får med en adapter med 12-voltsplugg. Det betyder att du måste ha med en specifik laddare för just denna stereo, klart onödigt krångel.

I övrigt är den bra. Jag gillar ljudet som känns stort för att vara en så liten enhet. Det är endast ett fåtal knappar på enheten som gör den lätt att styra och via en app kan du kontrollera alla funktioner trådlöst från din telefon.
Och hamnar den i sjön flyter den.
Fusion Stereo Active
Teknisk info:
Vikt: 1,3 kilo
Mått: 236 x 82 x 139 millimeter
Effekt: 40 watt
Vattentät: Ja, och flyter
Anslutningar: Bluetooth, FM, usb
Pris: Cirka 4 000 kronor
Värt att notera:
+ Bra ljud
+ Smart design
– Krånglig laddlucka
– Dyr
Kontakt:
Testet är publicerat i Båtnytt 2017/5
Text: Max Carlgren • 2018-03-15
Artiklar • Båtnytt • Båtnytt