Det finns sådant som man själv kan reparera på sitt teakdäck, och sådant som man helst bör lämna bort till experter // Foto: Martin Leisborn

Artiklar

Vårda ditt teakdäck – så fixar du mindre skador

Här är problemen som du själv kan åtgärda.

Text: Martin Leisborn • 2021-11-10 Uppdaterad 2022-04-27

Förr eller senare kommer tiden då teakdäcket börjar bli slitet eller skadat. Men det är inte så svårt att fixa till de lindrigare defekterna som uppstår. Praktiskt Båtägande tittar närmare på hur pluggar och nåtmassa kan bytas och hur en slipsten ska dras.

NYA PLUGGAR I GAMLA HÅL

Pluggar, eller proppar som de ibland kallas, är enkla att byta. Fast det kan vara bra att passa på att samtidigt ta ur skruven, försänka om den, skruva i den igen eller byta till en ny och till sist sätta i ny plugg. De skruvar som används till teakdäck kallas båtskruv. Skallen är väldigt tunn, knappt en millimeter, och platt både ovan och under skallen, för att den ska ta så lite plats som möjligt. Ofta har de kryss- eller torxspår. Pluggarna kan tillverkas på egen hand med pluggborr eller köpas i såväl lösvikt som 10- och 100-pack i påsar. Men allt som behövs, båtskruv, plugg och lim, är lättillgängligt i handeln. Med en skruvmejsel, försänkare och borr har du alla verktyg som krävs.

Nya teakpluggar finns att köpa i påsar och i lösvikt. Bild: Nautec.

Hans Håkanson berättar hur det går till:

– Egentligen ska man ha ett speciellt borr till försänkningen, för hålet ska helst vara platt i botten. Använder du ett vanligt borr eller vanlig försänkare får du ett v-format hål i botten. Ingen katastrof det heller men då får du ha lite mer lim på skruven så att du fyller ut v-formen.

Limmet bör vara vanligt polyuretanlim, även kallat ”pyslim” eftersom det expanderar och pyser över lite. Men det är vattenbeständigt, en viktig egenskap. Epoxylim går också bra men är kletigare att jobba med.

Gamla pluggar som behöver bytas ut brukar kunna petas och mejslas bort med en vanlig snickarkniv // Foto: Hans Håkanson

– När man byter pluggar ska man vara noga med att få ådringen på proppen åt samma håll som ribban. Det finns många skräckexempel på hemmalagningar där ådringen går på tvären. Det har ingen praktisk betydelse men ser amatörmässigt ut.

När den nya pluggen satts i och limmet torkat jämnas den med kringliggande yta och bytet är klart.

BYT UT GAMMAL NÅT

Nåtmassan är den svarta gummiliknande randen mellan teakribborna som tätar mellanrummet så att inte vatten rinner ner under träet. Om pluggbytet var lätt så är det något mer komplicerat med nåtmassan.

– Det är väldigt vanligt förekommande att nåten kommit loss på båda sidor och ibland även i botten. Det känner man väldigt tydligt med en liten japanspackel, och då gör man ingen skada heller för den är inte så vass som ett knivblad är. Man kan sticka ner spackeln mellan nåten och ribban och se om den försvinner ner där eller inte. Gör den det får man samtidigt en indikation på hur långt det är ner till botten på falsen, det är ju bra att veta, säger Hans.

Efter rengöring läggs ny nåtmassa i falsspåret // Foto: Hans Håkanson

Att få ut nåtmassa är dock inte alltid så enkelt, även om den delvis lossnat. Hans använder egentillverkade verktyg, men färdiga krokliknande specialverktyg finns att köpa i handeln. Multimaskiner, exempelvis Fein Multicut, har ibland en liten krok som är gjord för att ta bort nåtmassa med. För ett större jobb kan det vara värt att köpa in en sådan, och är det bara en mindre lagning kanske det går att låna en från någon bekant eller den lokala båtklubben. De finns även i lågprisutförande på Biltema och andra butiker.

– Annars går baksidan av en morakniv bra också, tipsar Hans.

När nåtmassan är borttagen ska själva skåran rengöras och försiktigt slipas på insidan för att den nya nåten ska få bra fäste. Efter det kan en primer behöva appliceras innan den nya nåtmassan läggs i, beroende på vilket fabrikat som används. Innan ny nåtmassa läggs i finns ett par saker till att fundera på, tejpning i skårans botten och eventuell maskering av ribborna. Vissa teakläggare menar att botten i skåran måste tejpas först innan den nya nåtmassan läggs i, för att förhindra vidhäftning, och specialtejp för detta ändamål finns att köpa, exempelvis på Watski. Men Hans håller inte med om det behovet.

– Nej, det ska man inte göra. Nåten ska fästa i botten. För vissa nåtmassor gäller inte ens garantin om man hindrar den från att fästa i botten. Tror det ryktet kommer från förr när nåtmassan var hårdare. Dagens produkter är så elastiska och bra att de klarar rörelser i teaken väl. Idag kan du dra isär en nåt till 100 procent utan att den lossnar, och det är ju bra om den tätar på alla tre sidorna. Fast man ska vara väldigt vaksam på vad tillverkaren säger om det.

Nu till frågan om teakribborna bör maskeras först. Här blir svaret både ja och nej, beroende på situationen. Att maskera tar nämligen mycket tid.

– Om det är en mindre reparation är det bra att maskera ribborna först innan man trycker nåten. Nåtmassan är ju väldigt kletig, och har du ett gammalt teakdäck har det troligtvis fåror. Om du inte maskerar kommer nåtmassan ner i fårorna, och för att få bort den måste du slipa teaken ända ner i botten. Maskerar du innan är det klart med en gång. Är det ett större jobb, en större yta, så slipar man istället först så att det blir en slät yta. Sedan nåtar man, och då blir det lätt att putsa bort nåten efteråt.

Efter att den nya nåtmassan applicerats ska den torka i ungefär ett dygn. Den blir då hård och överflödet kan skäras eller slipas bort.

Fast det finns ett alternativ till som kan vara bra att känna till.

– Man kan också skrapa bort nåten med en spackel medan den fortfarande är blöt, men när nåten torkar krymper den något och då blir den lite konkav i ovankant, inte slät. Det har ingen praktisk betydelse, men då syns det visuellt att man varit där och lagat. För att undvika det kan man låta nåten torka som den är och så skär man av den sedan, då blir den i samma nivå som resten. Hemmafixare har ju tid att vänta. Å andra sidan, när däcket successivt slits ner kommer det ändå ner till nåten och då försvinner ju det konkava.

SLIPA DÄCKET

När teaken är gammal, sliten och kanske mindre väl omhändertagen uppstår fåror och däcket ser inte längre fräscht ut. Då kan en slipning vara rätt åtgärd, såvida det inte hunnit bli alltför tunnslitet.

När åren gått och däcket blivit slitet får ytan ibland djupa fåror mellan döda fibrer. Däcket är helt enkelt inte snyggt längre. Att slipa teakdäcket kan då vara en bra idé eftersom det tar bort det översta lagret och får fram det fina träet under. I de lägena sticker ibland nåtmassan upp en bit och måste först reduceras innan övriga däcket slipas.

– För det mesta är nåten i sig själv slipbar, men är den väldigt hög kan det vara bättre att skära bort den först. Det görs enkelt med en brytbladskniv med ett skarpt blad eller ett sylvasst stämjärn. Men var försiktig, det är lätt att slinta och skära en flis ur ribborna också.

Nu kan slipmaskinen tas fram och göra sitt jobb. Det behöver inte vara en proffsmaskin, men relativt kraftig och oscillerande. Hans har själv en roterande maskin som går på hjul och som är dyr, men det finns billigare för hobbybruk.

En excenterslipmaskin har en oscillerande rörelse och passar bra till att slipa teakdäck.

– Bandslip ska man akta sig för eftersom de kan skära snett och är svåra att använda. Oscillerande är säkrare.

Med försiktiga rörelser blir däcket jämnt slipat utan att för mycket att det dyrbara träslaget tas bort eller förstörs på annat sätt. Eftersom någon millimeter dock kommer att tas bort finns risk att annat kommer upp till ytan.

– Om man fattar beslutet att slipa däcket måste man vara beredd på att det kommer att komma fram skruvar. Det är inte alla däck som är riktigt gjorda från början, skruvarna är inte tillräckligt djupt nere och man kan inte se hur tjocka pluggarna är. Är skruvarna tillräckligt försänkta kan pluggen vara flera millimeter tjock, medan den på andra däck kan vara lövtunn. Då räcker det att du kommer i närheten med ett sandpapper så är skruven framme på direkten. Men i så fall är det bara att skruva ut skruven, försänka hålet, sätta i skruven igen och i med ny plugg.

Efter fullbordad slipning, och kanske byte av pluggar och nåtmassa här och där, kan resultatet vara ett skinande snyggt teakdäck som ser nytt ut. Även om det inte är det så kommer det förhoppningsvis att hålla ett bra tag till. Det som återstår är då beslutet att olja eller inte olja samt att kanske vårda det lite mer ömt än vad som gjorts innan.

BYT TRASIGA RIBBOR

En annan sak som den händige kan klara av själv är att byta ut ribbor. Kanske har något tungt tappats på däck och en enstaka ribba har spruckit. Detta är dock ännu lite svårare än att byta nåt och att slipa.

Hans tipsar om vad den dristige ska tänka på innan arbetet börjar. Om det är ett skruvat teakdäck är det möjligt, betydligt lättare än om det är vakuumlimmat, men ändå inte enkelt.

– Det är hammare och stämjärn som gäller. Först plockar man ut pluggarna och skruven ur den dåliga ribban. Sedan tas nåten bort, och den kanske måste skäras bort om den sitter fast. Efter det blir det att jobba sig fram med hammare och stämjärn och helt enkelt bryta upp ribban. Sitter teaken i Sikaflex blir det bara tandpetare kvar av alltihopa, men sitter den i silikon räcker det att du kommer under med stämjärnet så kan du lyfta ur alltihop. Hela ribban kommer då med en gång i ett enda stycke.

Ett äldre och slitet teakdäck kan behöva slipas. Uppstickande nåt kan skäras bort med stämjärn innan träet slipas.

När själva ribban är avlägsnad måste ytan rengöras så att en ny kan få plats och fäste på underlaget. Den nya ribban ska sågas, formas och förses med försänkta skruvhål så att den passar fint på plats. När det är gjort ska lim appliceras noggrant, rikligt och strykas ut med handspackel.

– Sedan i med ribban och skruva fast den, slå i pluggen och slipa. Den nya ribban kommer att vara betydligt högre än övriga däcket är, om det inte är ett ganska nytt däck som skadats. Då får man slipa ner den till samma höjd som de andra.

Vissa reparationer bör lämnas åt proffsen. En skadad eller sprucken mittfisk är ett sådant avancerat jobb.

Är det ett vakuumlimmat däck blir processen något annorlunda och betydligt svårare. De har nämligen dubbelfalsade ribbor och limmas fast i varandra, vilket gör det svårare att få loss en enstaka ribba.

– Om man ska byta en ribba där blir det till en enkelfalsad ribba eftersom det inte går att nå under där. Men man måste vara väldigt försiktig när man bryter upp den skadade ribban, för det är väldigt lätt att skada ribborna bredvid. Du kanske ska byta en ribba, men det slutar med att du får byta fem för att du klantat till det. Tänk dig för innan och ta det lugnt och försiktigt. Är man händig går det bra. Men har man aldrig sett ett stämjärn förut så ska man nog inte sätta det i ett teakdäck. Då är det bättre att anlita en fackman.

TEXT OCH FOTO: MARTIN LEISBORN

LÄS MER: SÅ FÅR DU TEAKDÄCKET ATT LEVA LÄNGRE


Text: Martin Leisborn • 2021-11-10
ArtiklarHans HåkansonMartin LeisbornPraktiskt BåtägandeReparationerTeakdäckUnderhåll
Scroll to Top