Teakdäcket är en dyrgrip som måste vårdas – och ibland repareras // Foto: Martin Leisborn

Artiklar

Så får du teakdäcket att leva längre

Enkla metoder och verktyg hjälper bäst när det handlar om teak.

Text: • 2021-11-10

Teakträ är brunt när det är nytt och färskt, men efter en tid i solsken och saltvatten ändrar det nyans och drar sig mot silvergrått. Det är ett fett träslag som inte drar till sig fukt och som tål många års översköljning av både regn och havsvågor. Men behandlas det alltför omilt kan det snabbt slitas ner.

För närvarande skenar kubikmeterpriset, eftersom efterfrågan är stor samtidigt som den bästa sorten, och kanske den enda som passar till däck på båtar, bara växer i Myanmar. Den växer dessutom väldigt sakta. Tillkommer gör också höga kostnader för att anlita en duktig hantverkare till läggningsjobbet. Teakdäcket är helt enkelt en dyrgrip som måste vårdas – och ibland repareras.

VANLIGT UNDERHÅLL

TVÄTTA FÖRSIKTIGT

Vi börjar med de goda nyheterna. En av fördelarna med teakdäck är nämligen att det faktiskt är relativt underhållsfritt. Det innebär att om det är fackmannamässigt lagt är det inte speciellt mycket ägaren behöver göra med det, inte på många år. I alla fall inte om en färgförändring mot det grå kan accepteras. Hans Håkanson berättar:

– Det är det som är tanken med teaken, den är ju bättre än tryckimpregnerat trä just eftersom den är så fet, så fet att den inte ruttnar. Det är bara fibrerna som undan för undan faller bort. Det som händer med teak efter en tid utomhus är att den blir grå, på grund av att solens UV-ljus torkar ut de översta fibrerna.

Många båtägare med teakdäck tycker om den silvergrå nyansen, och vissa spinner dess- utom vidare på samma tema. De matchar sprayhood, kapell och annat med däckets färg. Grått är flott. Med den policyn behövs
i bästa fall inget göras med däcket förutom kan- ske en mild rengöring någon gång om året.

För dem som vill behålla den färska bruna färgen krävs däremot betydligt mer, då måste däcket oljas in regelbundet. Olja eller inte olja, det är alltså ett val varje teakdäcksägare står inför. Som med det mesta annat här i livet har det både för- och nackdelar.

Bästa medlet för att rengöra ett teakdäck är en svabb eller mjuk svamp och vanlig såpa.

– Ska det oljas så ska man börja när däcket är nytt. Att börja olja ett gammalt teakdäck är ingen bra idé, det blir inte snyggt. Gamla däck är ganska fåriga eftersom träet är olika hårt beroende på hur fibrerna står. Man kommer inte ner i botten på fårorna riktigt, så det blir inte så bra att hälla på olja. Men väljer man att börja olja får man hålla på med det sedan, det finns ingen återvändo. Och skulle man tröttna och vilja låta teaken bli grå får man ge det några år och låta oljan gå ut av sig själv. Under tiden däremellan blir den spräcklig, säger Hans.

Fördelen med att göra det oljiga vägvalet är, förutom att den bruna färgen behålls, att solens strålar får ta den tillförda oljan istället för teakens naturliga, något som förlänger träets livslängd betydligt.

– Men då får man hålla på med det där, olja och olja, och grundtanken med teakdäck är ju egentligen att man inte ska behöva göra någonting med det. Så om du ska olja kan du lika gärna välja något annat träslag som kostar en fjärdedel av priset. Furu, ask eller något annat, det håller lika länge som teak om du oljar det. Eller rentav tryckimpregnerat som på altanen, den håller ju 30 år.

Att lacka teakdäcket är generellt sett inte en bra idé. Teak är så fett att lacken lätt spricker och släpper efter ett tag. Det finns dock teaklack i butikerna, och det kan komma väl till pass till teakdetaljer och lister i salong eller sittbrunn, men inte däck.

Teak är ett hårt trä men med mjuka inslag mellan fibrerna. Därför ska hårda borstar och högtryckstvätt inte användas.

När det är dags för rengöring av teakdäcket är tvättmetoden inte lika självklar som med ett av plast. Här finns ett antal saker en båt­ägare behöver tänka på för att inte i onödan minska däckets livslängd, och det viktigaste är att inte använda våld. Mellan de hårda fib­rerna är teaken nämligen mjuk och ömtålig.

– När man tvättar ett teakdäck, använd inte högtryckstvätt eller hårda borstar och sådant. Det är svabb eller en mjuk svamp som gäller, precis som när man tvättar bilen. Och om inte nöden kräver det så använd inte några starka rengöringsmedel. Man ska nöja sig med vanlig såpa, gärna gul eller brun för färgens skull, grön såpa kan nämligen färga lite grann. Med vanlig såpa, vatten och mjuk borste så blir det bra. Såpa är också lite desinfekterande mot svamp och mögel.

Det är alltså så att när teak utsätts för solens UV­-ljus dör, torkar och grånar de översta fib­rerna men fortsätter att skydda de undre lagen. Högtryckstvätt eller rotborste tar bort de översta fibrerna och det underliggande friska trät kommer fram, men när solen fortsätter att leverera mer UV-­ljus torkar de yttersta igen. Ju mer och ju hårdare teaken tvättas, desto snabbare slits fibrerna ner och teakdäcket blir allt tunnare. Ett teakdäck som skrubbas hårt kan förlora upp till en millimeter tjocklek om året, vilket ger en livslängd på maximalt sex år. Så man ska inte ta i för mycket med det där. Var försiktig, säger Hans.

Olja eller inte olja – det är frågan. Utan olja klarar sig teaken fint, men grånar. Med olja varar däcket längre, men kommer att behöva oljas om ofta.

Hallberg­-Rassybåtar tillverkas med va­kuumlimmat teakdäck och vd Magnus Rassy förklarar sin syn på hur det bör underhållas:

– Ju mindre du gör med teakdäcket, desto bättre. Inga borstar eller högtryckstvätt, möj­ligtvis Boracol för att få bort mögel om det be­hövs. Teakdäck som exponeras för väder och vind slits snabbare. Använd bra båtskor, inte grova skor med grova sulor, och stå inte och vrid dig på däck, för det sliter.

Ett bra teakdäck som behandlas väl kan vara i flera decennier. Förutom att rengöring ska göras med försik­tighet är även övrigt slitage något att tänka på. Hans Håkanson förklarar några faktorer som påverkar hur fort det går.

– Det beror dels på var båten finns, dels på hur den används. I Medelhavet är det ju betyd­ligt mer sol än vad vi har här uppe, och proces­sen med UV-­ljuset tär fortare på teakdäck. Lägg därtill den mekaniska påverkan av stän­dig användning. Båtar som legat här i Skandi­navien hela sitt liv används ju oftast inte mer än kanske fyra månader om året innan de tas upp igen och troligtvis övertäcks. Det blir en stor skillnad gentemot om den ligger i Medel­havets solsken och används året runt.

På marknaden finns många special­ produkter för ditt teakdäck. Från teakrengöring till teakåterställning, teakförsegling, teakolja och teaklack. Frågan är om någon av dem behövs.

Det för oss in på frågan om hur en båt med teakdäck bäst bör vinterförvaras. De flesta material mår självklart bäst av att förvaras inomhus och i plusgrader, och så även teak. Men det är inte nödvändigt.

– Ja, inne och varmt är ju det bästa för en teakförsedd båt. Men står den ute tycker jagi alla fall att den ska täckas, speciellt om tea­ ken ligger i silikon. Det kan vara svårt att täcka över när masten är på, men generellt tål teakdäck både is och snö under förutsättning att det sitter fast och är tätt.

TEXT OCH FOTO: MARTIN LEISBORN

LÄS MER: SÅ FIXAR DU MINDRE SKADOR PÅ TEAKDÄCKET


Text: • 2021-11-10
ArtiklarHallberg-RassyMagnus RassyMartin LeisbornTeakTeakdäckUnderhåll
Scroll to Top