Användandet av mobilnätet kommer förändras i takt med att operatörerna stänger ned de gamla näten. Foto: Martin Pehrsson

Båtnytt

2G och 3G stängs ner – så påverkas fritidsbåtar

Det svenska 3G-nätet har redan börjat släckas. Senast 2025 ska även 2G försvinna och då återstår endast 4G och 5G. Klarar båtens äldre teknikprylar övergången?

Text: Joakim Hermansson • 2022-02-23 Uppdaterad 2022-03-22

Alla som har varit med tillräckligt länge för att minnas nedsläckningen av det gamla NMT-nätet och övergången till GSM för mobiltelefoni inser vad som komma skall. När 2G- och 3G-näten försvinner slutar en massa äldre uppkopplade elektronikprylar att fungera. I hemmet handlar det om allt från elmätare till robotgräsklippare som inte längre kommer att kunna användas, men även i båten kan det finnas prylar som är beroende av 2G eller 3G för att fungera korrekt. Det berättar Tommy Ljunggren som är sakkunnig på TechSverige, branschorganisationen inom Almega för svenska teknikföretag, som har till uppgift att sprida information om det kommande skiftet.

– 3G-nätet började stängas ner redan ifjol, medan 2G ska vara stängt i slutet av 2025, säger han.

Enligt Tommy Ljunggren kan inte teleoperatörerna hålla koll på vilka prylar deras sim-kort används i och exakt vilka konsekvenser teknikbytet därmed får.

– Nej, operatörerna vet bara att det sitter ett SIM-kort i någonting, men inte vad det är för utrustning. Spårsändare använder sig exempelvis oftast av 2G, men om man har en kamera för videoövervakning skulle den kunna ha 3G-kopplingar. Och är det så att man monterat en gammal GSM-telefon i båten är det definitivt läge att undersöka hur man kan lösa framtida funktion istället, rekommenderar han.

LÄS MER: Övervaka båten med telefonen

Att bege sig utomlands med sin båt kan vara ännu mer problematiskt. Norge har redan stängt sina 3G-nät helt och hållet och i Tyskland finns bara ett fåtal operatörer kvar. Danmark stänger i april i år och sedan följer Baltikum och Finland.

– 3G är definitivt på väg ut, men 2G finns kvar ett litet tag till, konstaterar Tommy Ljunggren.

2G har alltid haft bättre täckning än 3G, men 4G börjar nu få bättre täckning än 2G. Problemet är att om man har utrustning i båten som är köpt för längre än fem år sedan så har den troligtvis inte stöd för 4G. Och om man ska investera i något nytt så måste man nu verkligen säkerställa att utrustningen kommer att fungera längre än några år framåt i tiden.

– Operatörerna har börjat stänga 3G först på de platser där det är lite trafik och finns bra 4G, vilket skulle kunna vara i båtmiljön ute vid kusterna, varnar Tommy Ljunggren.

Att starta båtens dieselvärmare på distans är en funktion som många båtägare använder sig av. Per Henemo på Thermoprodukter i Kalmar säljer värmare från Eberspächer, vars fjärrstartsfunktion inte kommer att fungera när 2G-nätet stängs 2025.

– Alla Eberspächers produkter med webstart eller GSM-start använder 2G-nätet för datatrafik, så när det stängs 2025 kan man inte längre använda den funktionen. Det skulle ha kommit ut en 4G-uppdatering, men den har fördröjts på grund av komponentbrist, säger han.

LÄS MER: Mobiltäckningen i skärgården klart förbättrad

Fjärrstyrning för att se hur batterier och solcellsregulatorer laddar är en annan funktion som är beroende av fungerande uppkoppling.

– Vår Victron Globallink 520 använder ett SIM-chip som kommer att fungera även när bara 4G och 5G återstår, säger Henemo.

Spårsändare och larm är ytterligare produkter som kan påverkas när endast 4G och 5G återstår för uppkopplingen. Blue Peter i Lysekil säljer det italienska larmet Octopus Black som enligt tillverkaren ska fungera i 4G-miljö, medan den äldre spårsändaren Atlas inte gör det.

– Nej, men det är å andra sidan väldigt länge sedan vi hade Atlassändare i sortimentet, säger Rikard Nolblad på Blue Peter.

Göteborgsföretaget Vetel räknar med att bolagets produkter ska kunna användas i minst fyra år till och att ett utbytesprogram sedan lanseras.

– Då är det alla våra minifinder-, redknows-, YachtSafe- och Everysafekunder som kommer att omfattas av det. Så vi försöker hitta en bra lösning för hur man så sömlöst som möjligt kan fortsätta med ett stöldskydd för sin båt, bil, skoter eller maskin utan en stor investeringskostnad i ny hårdvara, säger VD Johannes Karlsson.

Praktiskt Båtägande rekommenderar alla båtägare att fråga sina leverantörer av uppkopplad utrustning hur den kommer att klara teknikskiftet. Vi kommer självklart också att följa upp detta i fler artiklar framöver.


Text: Joakim Hermansson • 2022-02-23
BåtnyttLäsvärtMotorbåtPraktiskt BåtägandeSegelbåt
Scroll to Top