Vita stränder och turkosa hav får kliva åt sidan i Niklas Krantz nya bok. Foto: Unsplash

Båtnytt

Boksläpp: Allt som gick sönder under jorden runt-seglingen

Niklas Krantz seglade jorden runt - men boken handlar inte nödvändigtvis om de vackra vyerna. I stället utgår han från det löpande underhållsarbetet han fick göra ombord.

Text: Elinor Karlin • 2023-02-24 Uppdaterad 2023-02-28

Under fem år seglade Niklas Krantz jorden runt i en Bavaria 30C från 2007 – en vådlig resa som allmänheten kunde följa i sociala medier. 30-fotaren är visserligen oceanklassad, men den tyskproducerade båten fick verkligen visa färg under äventyret. Det visade sig snart att de enorma påfrestningarna som en långsegling innebär skulle bli lite för mycket för båten. Alltifrån roder till förstag havererade, och en del däremellan. Precis som förväntat på en långsegling. Snart finns hans äventyr förevigat i boken ”Hafsorkesterns haverier”.

– Det blir alltså inga delfiner och sköldpaddor och vattenfall och sånt där. Snarare om saker som är bra att ha när man åker ut på långsegling.

Att båten både slits och går sönder är något man får förvänta sig när man ger sig ut på en tur av den här digniteten. Påfrestningarna av att segla dygnet runt i salt vatten, stark sol och på långa ben går inte att jämföra med en vanlig, svensk semestersegling. Och ska man tro Niklas Krantz var det en åtskillig andel prylar som gick sönder.

– Ja, det blev en hel del. Tillräckligt för att fylla 178 sidor, säger han.

Alla år ombord har verkligen tillåtit Niklas Krantz att lära känna sin båt på djupet. Den serietillverkade Bavarian är visserligen oceanklassad och kommer med märkesutrustning från både Volvo Penta, Lewmar och Seldén. Men med tiden har han insett att själva båten lämnar lite att önska och det finns tecken på att montörerna på varvet valt den enklaste vägen.

– Styranordningen till exempel, den lossnade när en stor våg grep tag i den. Efteråt fick jag veta av en kille som jobbade på varvet att de satt förstärkningar precis där – på alla modeller utom 30:orna. De skulle ju ändå inte ut på havet.

I slutändan är han ändå nöjd med sin 30-fotare som långseglare, även om han gärna hade haft ett extra förstag. Då hade han nämligen inte tappat masten när förstaget brast, vilket var en av de största olyckorna han drabbades av under resan. En del av haverierna berodde också på att han själv startade med lite för enkel utrustning. Hittills har han delat med sig av sina erfarenheter både genom föreläsningar och på sin egen plattform Sittbrunnen.se, men nu hoppas han att ännu fler ska kunna ta del av dem genom att läsa hans bok.

– Om man tänker att man ska ut på långsegling så kommer man vilja läsa den här. Även om man har långseglat, eller om man är ute på långsegling. Man måste ju kunna fixa med båten, annars ska man inte ge sig ut på långsegling.

Boken blir en del av båtlivsutbildaren Bengt Utterströms serie ”Fritidsskepparen” och ska fungera som en liten handbok för båtägare och seglare. Den kommer att finnas tillgänglig för försäljning lagom till båtmässan Allt för sjön.


Text: Elinor Karlin • 2023-02-24
BåtnyttBokLångsegling
Rulla till toppen