Bayesian sjönk under en storm den 19 augusti och sju personer omkom, däribland båtens ägare Mike Lynch, även kallad Storbritanniens Bill Gates. Foto: Perini Navi
Förre kaptenen: ”Därför sjönk Bayesian”
Enligt en tidigare kapten på Bayesian har den 72 meter höga masten pressat båtens konstruktion till det yttersta. Men han vill inte spekulera i orsakerna till haveriet.
Den 19 augusti sjönk den 56 meter långa segelbåten Bayesian utanför Siciliens kust efter att ha drabbats av ett kraftigt vädersystem av havstrombtyp, med vindar på uppemot 60 meter per sekund. Båten låg för ankar nära Porticello på norra Sicilien. Av de tjugotvå personerna ombord, tolv passagerare och tio besättningsmedlemmar, omkom sju personer, däribland ägaren, techmiljardären Mike Lynch, och hans 18-åriga dotter.
Det finns flera frågetecken kring haveriet, mycket på grund av att den lyxiga megayachten sjönk väldigt snabbt – hela förloppet ska ha gått på 16 minuter – medan andra, mindre fartyg i närheten klarade sig.
Som flera medier har rapporterat ansåg Bayesians varv, Perini Navi, att båten var osänkbar och varvets vd har anklagat kaptenen ombord, James Cutfield, för att inte ha vidtagit nödvändiga åtgärder när stormen närmade sig. Vissa håller det för troligt att skrovluckor och fönsterluckor till hytterna kan ha varit öppna, och att vatten kom in den vägen.
Men det förekommer även andra sorters spekulationer om haveriet. En teori är att något slags sabotage låg bakom haveriet. Ägaren Mike Lynch sägs ha haft ett förflutet inom den brittiska underrättelsetjänsten och samma dag som haveriet omkom en vän och tidigare underrättelsetjänstkollega till Lynch i en bilolycka. Det har spätt på spekulationerna ytterligare.
Den italienska polisen utreder nu haveriet och enligt tidningen Guardian har den italienska chefåklagaren Ambrogio Cartosio uttalat misstankar om förseelser ombord som kan leda till åtal för dråp. I övrigt konstaterar Cartosio att Bayesian träffades av mycket kraftiga fallvindar. Alla de omkomna ska ha befunnit sig i hytter på babordssidan.
Bayesian hade en mast på hela 72 meter (vilket sägs vara världens näst högsta), vilket i de hårda vindarna kan ha orsakat att båten krängde kraftigt i de kraftiga vindarna och sedan sjönk. Andra framhåller att Bayesians sänkköl var delvis uppfälld (enligt besiktning av vraket) och att det kan ha bidragit till instabiliteten.
Tidigare kapten uttalar sig
I ett uttalande på Linkedin ger en tidigare kapten på Bayesian, Stephen Edwards, sin syn på troliga orsaker till haveriet och även han nämner specifikt masten. Den tidigare elektroingenjören Edwards har lång marin erfarenhet och arbetar sedan 2020 på en annan Perini-båt, den 60 meter långa Seahawk.
”Jag vill inte bidra till de vilda spekulationerna och påståendena eller på något sätt antyda vad som verkligen hände – det kommer endast de som var ombord att veta – men jag kan kasta lite ljus över fartygets egenskaper och några av de begränsningar som sannolikt spelade en roll i denna katastrof.”
Edwards poängterar att Bayesian till skillnad mot sina systerfartyg på 56 meter från Perini var enmastad och att masten var den högsta som någonsin byggts i aluminium. Han skriver att man med aluminiummasten pressade konstruktionens gränser till det yttersta, men säger också att riggen var robust och ”fungerade bra inom konstruktionens gränser”.
Enligt Edwards är det troligaste att båten fick en slagsida på mer än 45 grader och då vattenfylldes, troligen i så fall via maskinrummet och ventiler till hytter. Han säger däremot att båtens fönster inte går att öppna, vilket skulle utesluta att det var orsaken bakom förlisningen.
Stephen Edwards utförliga beskrivning av troliga orsaker bakom haveriet avslutas med en sammanfattning:
”Bayesians konstruktion var sjövärdig och såvitt jag vet väl underhållen. En krängning på mer än cirka 45 grader under normala driftsförhållanden kan leda till översvämning och efterföljande haveri om inte översvämningen kan kontrolleras. De väderförhållanden som ledde till dessa extrema omständigheter kan verkligen inträffa utan förvarning. Och eftersom de är lokala är det svårt att förbereda sig för dem, vilket ger besättningen mycket lite tid att reagera.”
”Hur fartyget kom att överskrida sina egna tekniska begränsningar är något utredarna får fastställa, vilket de säkert kommer att göra”, avslutar Stephen Edwards sitt inlägg på Linkedin.
Läs mer:
Text: Fredrik Olsson • 2024-08-30
Artiklar • Båtnytt • Bayesian • Lyxjakt • Segelbåt