Karin Høj för ankar utanför Tobisborg, omgiven av oljelänsor för att förhindra miljöskada. Fartyget har börjat sjunka och aktern vilar mot botten. Foto: Kustbevakningen

Båtnytt

Karin Høj bärgas efter kollision

Efter fem dagar efter olyckan ska Karin Høj bärgas. Fortfarande saknas den sista besättningsmedlemmen och fler eftersökningar ska göras efter bärgningen.

Text: Elinor Karlin • 2021-12-17

I måndags kapsejsade det danska mudderfartyget Karin Høj, efter en kollision med ett brittiskt bulkfartyg. Sedan dess har hon legat uppankrad nordost om Simrishamn och i dag, fredag 17 december, ska hon bärgas.

– Nu finns en plan, och vi utgår från den. Bärgningsföretaget kommer att inleda sitt arbete på fredag morgon. Skulle komplikationer uppstå, kan bärgningsplanen behöva justeras och godkännas på nytt, säger Fredrik Gustafsson, räddningsledare på Kustbevakningen, i ett pressmeddelande.

Kustbevakningen har under veckan haft fartyg på plats för att bevaka fartyget som fortfarande ligger med kölen upp. Aktern vilar mot havsbotten, men vädret har varit gynnsamt och läget har bedömts varit stabilt. De har också avlyst ett område på 500 meter kring fartyget där det är förbjudet att både tillträda och flyga över. När hon undersöktes under onsdagen läckte en viss mängd olja ut och båten omringades med länsor. Nu bedöms oljeläckaget ha avstannat.

Karin Høj hade två besättningsmän ombord innan kollisionen och den ena hittades död ombord efter en dykning. Den andra saknas fortfarande. Kort efter olyckan som inträffade omkring 03.30 i måndags morse hördes skrik från vattnet. Det pågick en intensiv eftersökning under hela dagen men ingen hittades i vattnet. När man nu har bärgat båten kommer nya eftersökningar att genomföras.

– Kustbevakningen kommer också att gå ombord på fartyget, för att undersöka utrymmena efter den besättningsman som fortfarande saknas, säger Fredrik Gustafsson, i pressmeddelandet.

Det brittiska bulkfartyget ligger förtöjt i Ystad sedan olyckan inträffade. Två personer ur besättningen är misstänkta för brott, varav den ena sitter häktad misstänkt för grov vårdslöshet i sjötrafik, grovt sjöfylleri och grovt vållande till annans död. Den andra sitter inte häktad, men är fortfarande misstänkt för grovt sjöfylleri. Det brittiska rederiet Scotline bekräftar själva att två personer i besättningen inte blev godkända i en nykterhetskontroll som gjordes efter olyckan.

LÄS MER: Kapsejsade fartyget bogseras mot Skåne

“Vi har en strikt alkohol- och drogpolicy och har nolltolerans mot brott mot den”, skriver rederiet på sin webbsida.

Det var tidigt i måndags morse som olyckan inträffade. Det brittiska fartyget Scot Carrier ändrade kurs i ett separationsområde mellan Ystad och Bornholm och kolliderade det mindre fartyget Karin Høj. Hon kapsejsade och skrapmärken längs skrovet visar att Scot Carrier fortsatte rakt över det olastade mudderfartyget.

– Det är den större båten som kört på den mindre. Den har kantrat direkt och lagt sig på sidan. Den större båten har då fortsatt och kört rakt över. Det har gått väldigt fort, säger Johan Nilsson, insatsledare på Räddningstjänsten, till Aftonbladet.

Så tidigt på morgonen var det fortfarande mörkt, vilket försvårade räddningsarbetet och sökandet efter de saknade. Både svenska och danska sjöräddningen samt Kustbevakningen var på plats under dagen med flera enheter.

LÄS MER: Fartyg kapsejsade efter kollision

Det danska fartyget har tydliga skrapmärken på kölen. Foto: Sjöräddningssällskapet

Text: Elinor Karlin • 2021-12-17
BåtnyttNyheterFartygKarin HøjKustbevakningenSjöräddning
Scroll to Top