Sjöfartsverket har beställt en eldriven lotsbåt på bärplan, som ska tillverkas av Artemis Technologies på Nordirland. Illustration: Artemis Technologies
Sjöfartsverkets nya elektriska lotsbåt
Sjöfartsverket investerar i elektrisk lotsbåt för att minska sin klimatpåverkan. Verket ska uppnå fossilfrihet senast 2045 och ser köpet som ett första steg.
Sjöfartsverket har tagit ett nytt steg i sin strävan att uppnå fossilfrihet senast 2045 genom inköpet av en eldriven, foilande lotsbåt som ska byggas på Nordirland av Artemis Technologies.

– Vi är glada över det här tillskottet. Nu tar vi ett kliv framåt i vår omställning till fossilfrihet och bidrar till att driva utvecklingen framåt inom svensk sjöfart, säger Erik Eklund, generaldirektör på Sjöfartsverket i ett pressmeddelande.
Myndigheten opererar för närvarande omkring 70 lotsbåtar vid 23 stationer längs Sveriges kust. Dessa fartyg används för att transportera lotsar till och från fartyg för att säkerställa säkra hamnanlöp. Den nya elektriska lotsbåten förväntas minska de totala utsläppen från Sjöfartsverkets lotstransporter med cirka fem procent.
– Det här är revolutionerande för vår fartygsflotta och ändrar om vår spelplan helt. Den har potential att minska vårt klimatavtryck och på sikt sparar vi faktiskt pengar genom minskade bränslekostnader, säger Erik Eklund.
En unik egenskap hos den nya lotsbåten är dess förmåga att ”lyfta” från vattenytan vid hastigheter över 14 knop, med hjälp av bärplansteknik som aktiveras med en knapptryckning.
Finansieringen för den nya lotsbåten kommer delvis från ett extra anslag som Sjöfartsverket erhållit från regeringen för perioden 2022–2024, öronmärkt för att påbörja omställningen mot en fossilfri fartygsflotta.
Lotsbåten planeras att tas i drift våren 2026. Sjöfartsverket uppger att större delen av den nuvarande lotsbåtsflottan behöver bytas ut inom det kommande decenniet.
Sjöfartsverkets nya elektriska lotsbåt
- Modell: Artemis EF-12
- Totallängd: 12,5 meter
- Bredd: 4,7 meter
- Djupgående: 2,2 meter
- Deplacement: 11 700 kg
Båten är byggd i kompositmaterial med helelektrisk drivlina.
Text: Redaktionen • 2024-10-16




