Långsmal motorbåt från 1900-talets början, med vitt skrov.

Motorbåten Saraband, ritad av C G Pettersson och byggd 1914. Foto: Mats Nygård

Båtnytt

Sjöhistoriska k-märker sex fritidsbåtar

Sjöhistoriska museet k-märker varje år ett antal extra välskötta äldre fritidsbåtar. Bland årets utvalda märks två C G Petterssonbåtar och en släpjolle i glasfiberarmerad plast.

Text: Fredrik Olsson • 2024-06-04 Uppdaterad 2024-06-04

Sedan 2009 har Sjöhistoriska museet k-märkt fritidsbåtar. För att bli uttagna ska båtarna bland annat vara byggda före 1966, vara i gott skick och ha en väldokumenterad historia.

– De k-märkta fritidsbåtarna är pärlor som fortfarande används till sitt syfte. Samtidigt är det ett älskat levande kulturarv som upprätthålls av privatpersoner, säger Mats Djurberg, museichef på Sjöhistoriska, i ett pressmeddelande.

Det är ägarna själva som ansöker om märkningen och spännvidden på båtarna är ganska stor. Bland årets båtar märks bland annat en släpjolle i glasfiberarmerad plast, ett ovanligt material bland de k-märkta båtarna, och två Petterssonbåtar. Den klinkbyggda Saxemara har originalmotor och -segel från byggåret 1958.

Motorbåten Eje

Eje, med skrov i vitmålad furu och däck i oregon pine, bedöms vara byggd 1920. Båten är 8,4 m lång och 2 m bred. Eje är en typisk representant för denna första generation fritidsbåtar för de bättre bemedlade. Mindre ändringar har gjorts på båten. Hemmahamn: Stockholms stad och län. Ägare: Fredrik Ottosson.

Kustkryssaren Freja

Den plattgattade Freja byggdes 1961 på Bröderna Martinssons Varvs AB i Svineviken utanför Henån på Orust. Konstruktör var den välrenommerade Knud H Reimers. Modellen är en så kallad Blue Peter. Skrovet är kravellbyggt i mahogny på ekspant. Båten är 9,3 m lång och drygt 2,5 m bred. Hemmahamn: Västra Frölunda, Västra Götalands län. Ägare: Robert Williamsson.

Motorbåten Ina

Konstruerades av Lage Eklund och byggdes på Andersson & Sundbergs båtbyggeri i Söderköping 1960. Båten är en s k Arph dinghy, som gärna marknadsfördes med vattenskidor lutade mot skrovet. Idag finns inte många exemplar av denna båttyp bevarade. Ina är en välhållen båt som ägdes och användes av sin första ägare under 46 år. Ina är 4,60 m lång och 1,40 m bred. Det klinkbyggda skrovet är byggt i mahogny, medan fördäcket är i oregon pine. Originalmotor från 1960. Hemmahamn: Sannäs, Tanums kommun, Västra Götalands län. Ägare: Erik Amlie Wahlström.

Motorseglaren Piraya

Piraya byggdes på Saxemaravarvet utanför Ronneby 1958. Skrovet är klinkbyggt i ek med måtten 9,6 X 3,30 meter. Originalmotor och originalsegel finns fortfarande i behåll. Hemmahamn: Lidköping, Västra Götalands län. Ägare: Lars Renström.

Släpjollen Snappopp

Tillverkades vid Livbåtsvarvet i Göteborg, sannolikt 1954. Materialet är glasfiberarmerad plast, ett nytt och revolutionerande material i båtskrov vid denna tid. Relingslist och tofter är dock utförda i mahogny, detaljer som genom åren förnyats i samma material och utförande som ursprunget. Det lilla formatet, med längd 2,55 m och bredd 1,28 m, är typisk för jollar av denna typ.  Snappopp tillhör den första generationen serietillverkade plastbåtar. Förste ägare var den svenske OS-seglaren Detlow von Braun. Hemmahamn: Vaxholm, Stockholms län. Ägare: Göran Nordendahl.

Motorbåten Saraband

Ritades av C G Pettersson och byggdes 1914 på Fittja båtvarv. Skrovet är hondurasmahogny med däck i oregon pine. Båten är 14 m lång och 2,8 m bred. Nuvarande motor är en Scania 135 hk från 1952. Saraband tillhör den första generationen exklusiva fritidsbåtar, byggd som ett unikt exemplar med egen ritning. Den detaljerade ägarlängden är känd vilket bidrar till båtens kulturhistoriska värde. Hemmahamn: Stockholms stad och län. Ägare: Mats Nygård.

LÄS MER:


Text: Fredrik Olsson • 2024-06-04
BåtnyttK-märkningMotorbåtSegelbåtSjöhistoriska museet
Rulla till toppen