Kustbevakningen deltog i saneringen. Arkivbild. Foto: Elinor Karlin

Båtnytt

Stridsbåt läckte diesel – polis och KBV på plats

Att det spills diesel i vattnet i samband med att båten tankas kan hända alla, men det är inte alla som får besök av polisen när det händer. Det var på eftermiddagen den 8 februari som besättningen på en båt på Djurö uppmärksammade att de läckt ungefär tio liter diesel. Hjälp tillkallades och snart kunde utsläppet saneras.

Text: Elinor Karlin • 2023-02-13 Uppdaterad 2023-02-13

I själva verket var det inte mer dramatiskt än så – men nästan en vecka senare så finns händelsen fortfarande kvar på Polisens hemsida för aktuella händelser under rubriken ”Miljöbrott”. Praktiskt Båtägande pratade med Johan Skogfeldt på sjöpolisen i Nacka för att ta reda på vad som krävs för att ett bränsleutsläpp ska klassas som brottsligt.

Vad var det som hände egentligen?

– Det var en stridsbåt som skulle tankas, oklart om den var militär eller civil. Den har en speciell snabbkoppling vid tankningen, och det blev någon form av tekniskt problem. Kustbevakningen kontaktades och en polisbil från Nacka kontaktades. Det fanns ingen risk för spridning, man sanerade och bedömde att gärningen ej är att betrakta som brott. Oaktsamheten var så ringa.

Vilka omständigheter ska ligga bakom för att det ska utredas som brott?

– Det finns egentligen inte skrivet någonstans. Men förr hade Kustbevakningen ansvar för alla miljöbrott, då brukade de säga att de räknade från någonstans runt 0,5–1 liter i utsläpp. Och det handlar om rent bevishänseende. Om man droppar någon matsked bränsle i vattnet så försvinner det snabbt. Finns det en halvliter bränsle på ytan så finns det möjlighet att vi kan sanera.

– När folk anmäler miljöbrott så är vår prio ett att bli av med oljan, det är egentligen därför i rycker ut. Det här är ett oaktsamhetsbrott, det behöver inte vara medvetet för att det ska vara brottsligt. Men råkar du överfylla en båt som du inte har koll på? Det är olyckligt, men det kommer förmodligen inte leda till att du lagförs, säger Johan Skogfeldt.


Text: Elinor Karlin • 2023-02-13
BåtnyttKustbevakningenSjöpolisen
Rulla till toppen