Här får du tipsen hur på hur du skyddar båten mot läckage ovanifrån. Foto: Jens Augustinssoon

Båtnytt

Tips: Så förebygger du läckage ovanifrån

De flesta båtägare är mest bekymrade för vattnet som finns under båten. Men kanske ska du vara mer uppmärksam på det vatten som kommer ovanifrån? Så här undviker du fuktskador som kan fördärva hela din båt. Artikeln kommer från tidningen Båtnytt.

Text: Båtnytt • 2016-01-14

Om du ställer dig längst akterut i din båt, till exempel vid rodret och tittar föröver kommer du att se massor av saker som sticker upp från däcket och överbyggnaden. Även på en ganska vanlig semesterbåt finns det mycket monterad utrustning: mantågsstöttor, grabbräcken, vinschar, infästningar till block, fallavlastare, röstjärn, luckor och så vidare.

Varenda en av dessa små och stora däcks­utrustningar innebär ett eller flera hål i båten. Dessa hål vänder sig naturligt upp mot himlen där slussarna ständigt öppnar sig och regnvatten översköljer båten. Emellanåt seglar du säkert också i motsjö som från tid till annan hamnar på däck. Och är det något som vatten kan så är det att hitta vägen till den svagaste punkten. 

 

Tips: Så förebygger du läckage ovanifrån
Vanlig bov. Infästningar till mantågsstöttor ger ofta problem: stöttorna blir belastade och det uppstår läckage vid bultarna. Vatten kommer bege sig ner längs skrovet, osynligt bakom innerlinern och inredningen.

När du har skaffat dig en överblick över antalet bultar som penetrerar ditt däck kan du passa på att ta en titt under däck. Högst sannolikt finns här innerliner, dekorativa plattor, skåp och skott uppsatta överallt. Men du kan förmodligen inte se en enda genomföring, de är dolda.  

Genomföringarna tätas med Sikaflex eller annan fogmassa, som kan skapa en vattentät barriär. Det fungerar i regel bra – under en tid. En fog varar dock inte för evigt, speciellt inte i en båt, där allt befinner sig i en aggressiv miljö med stora svängningar i temperatur och fuktighet. Alltmedan åren går kommer några av de här fogarna att börja svikta. De kommer att börja släppa in vatten. Till en början ganska lite, bara några droppar. Men när vintern kommer fryser vattnet, utvidgar sig och skapar mer plats där mer vatten kan tränga in. Skandinaviska vintrar, i varje fall i söder, är ganska gynnsamma för denna process eftersom temperaturen svänger mycket upp och ner omkring noll grader.

 

Nästa sida: Tips på hur du gör en helt tät däcksgenomföring

Tips: Så förebygger du läckage ovanifrån
Håll koll. Leta efter sprickor, lossnande fogmassa eller fogar som blivit torra och spröda.

Det är ingen stor sak att ersätta en fog. Det svåra är att hinna upptäcka problemet i tid. Du kan ju oftast inte se det. Vatteninträngningen pågår i det fördolda och ofta upptäcker du det inte förrän träet ruttnar eller svarta ränder av fukt börjar dyka upp. Vid den tidpunkten har skadorna ofta fått lov att utveckla sig under flera år och de kan vara betydande. Kanske är skott eller väsentliga delar av interiören fuktskadade eller ruttna och måste bytas ut. Niels Andersen från Gilleleje Båtbyggeri i Danmark ser denna typ av skador ganska ofta.

– Det kan vara fråga om exklusiva, välbyggda båtar där man bara inte har upptäckt vad som är på gång. En otät fog, som skulle kunnat ha fixats på en timme för kanske tjugo kronor i materialkostnad, har tio år senare förvandlats till en reparation på flera hundra tusen kronor. Och vi vet ju alla vad som händer med andrahandsvärdet på båtar. Reparationskostnaderna kan fort överskrida båtens totala värde. Då är det ju i praktiken en totalförstörd båt du plötsligt står inför. Det är verkligen trist, speciellt eftersom det skulle ha varit så lätt att undvika om du hade varit mer uppmärksam från början.

Det kan vara svårt att ta reda på varför vatten­inträngning egentligen sker. Niels Andersen berättar att han ofta möter kunder som har en bestämd uppfattning om var problemet ligger, men vid en närmare undersökning avslöjas det att det är något helt annat som är fel. Vatten kan röra sig i dolda sprickor över stora avstånd i en båt innan det dyker upp på ett ställe där det blir synligt. 

Så vad kan du då göra åt detta? Punkt ett är att kravla runt på däck med god belysning och gärna med ett förstoringsglas. Kontrollera alla fogar och genomföringar visuellt. Finns det små sprickor eller fukt i kanten? Saknas det bitar av fogmassa? Kan du se någon fukt eller märken? Är fogmassan spänstig och flexibel? Om du är osäker kan du antingen byta fogen för säkerhets skull eller testa den.

 

 

Tips: Så förebygger du läckage ovanifrån
Se upp. Tränger det in vatten här kan det utveckla sig till en allvarlig skada. Röstjärnet är monterat på huvudskottet och om det uppstår vattenskador kan det hota både riggens och skrovets stabilitet.

Så gör du en helt tät däcksgenomföring

* Demontera beslaget och ta bort all gammal fogmassa. channels.php composer.json composer.lock cookie_jar.txt db.php import.sh series.sh src temp.json test.php validate.php vendor Borra upp hållet igen, så att det blir lite större än tidigare. channels.php composer.json composer.lock cookie_jar.txt db.php import.sh series.sh src temp.json test.php validate.php vendor Sätt en böjd skruv eller en liten insexnyckel i din borr­­- maskin och stick in den i hålet, så att den vinklade änden sticker in i kärnmaterialet. Kör försiktigt runt i hålet så att du avlägsnar allt kärnmaterial i en radie av ett par centimeter utanför hålet. channels.php composer.json composer.lock cookie_jar.txt db.php import.sh series.sh src temp.json test.php validate.php vendor Tejpa igen hålet nedifrån och fyll upp det helt med förtjockad epoxi. Det är bra att använda en engångsspruta. channels.php composer.json composer.lock cookie_jar.txt db.php import.sh series.sh src temp.json test.php validate.php vendor När epoxin har härdat borrar du upp hålet igen. Försänk hålet en millimeter eller två – det ger plats till lite mer fogmassa överst, ungefär som en o-ring. Montera därefter beslaget med ny fogmassa. channels.php composer.json composer.lock cookie_jar.txt db.php import.sh series.sh src temp.json test.php validate.php vendor Nu kan du spänna hårt utan att krossa laminatet. Det kan inte heller tränga in vatten i kärnmaterialet. Genomföringen är hundra procent tät!

Tips: Så förebygger du läckage ovanifrån
Otätt. Här kommer vattnet ner längs röstjärnet. Genomföringen till beslaget på däck är otät. Men det har inte skett några allvarliga skador – än.

Om du ska testa en fog måste du kunna se vad som händer under däck och det kan bli den största delen av jobbet. Det kan nämligen innebära att du måste ta loss delar av interiören. Men det behöver inte ta så lång tid. Ofta behöver du bara skruva loss en platta i taket. När du tydligt ser bultens undersida kan du be en vän att hälla vatten på området ovanifrån medan du håller koll på vad som händer nedifrån. Kommer det in vatten är saken klar.

Det är grundläggande att då och då ta sig tid att skaffa sig en översyn av båtens dolda inre. Lossa en platta, dra ut några skruvar för att kunna se bra och lys med en stark lampa i hörn där det kan gömma sig fukt eller vattensamlingar i träet.

En snabblösning som kan rädda situationen en kort period är att lägga några extra lager fogmassa utanpå den gamla – eventuellt kan du använda en tunnflytande Crack Sealer. Det finns flera produkter på marknaden. Men en ordentlig, långsiktig reparation kräver att du skruvar bort genomföringen, rensar bort all gammal fogmassa och monterar alltihop på nytt med ny fogmassa. Tar du en genomföring åt gången kan du under en säsong komma hela vägen runt båten utan att jobba ihjäl dig. När det är gjort har du försäkrat dig mot smygande ­fuktskador som orsakats av läckande genomföringar i ­däcket. Det kan vara en av de bästa investeringarna du någonsin har gjort för din båt.

 

Tips: Så förebygger du läckage ovanifrån
Problemlösning. Klara tecken på otäthet och dessutom en rostfri legering som uppenbart inte är helt rostfri. Här har läckaget stoppats tillfälligt med hjälp av Crack Sealer.

Det gäller emellertid inte bara att förhindra vatteninträngning under däck. Det är minst lika viktigt att förhindra att vatten tränger in i själva däcket och överbyggnaden. De flesta däck är gjorda i sandwichkonstruktion, det vill säga två tunna lager av glasfiber med en kärna bestående av ett kärnmaterial som i regel är skum eller balsaträ. 

Att undgå fuktinträngning i kärnmaterialet är oerhört viktigt – speciellt om det är en kärna i balsaträ eller skum med öppna celler som tar upp fukt. Fuktskador i balsaträ leder till ruttet trä och delaminering och därmed ryker styrkan i däcket och i överbyggnaden. En sådan reparation kommer snabbt upp i hundratusentals kronor. De flesta båtar som är byggda under 1970- och 1980-talet, men även nyare båtar, är byggda just med balsaträ som kärnmaterial i däck och överbyggnad.

Niels Andersen har ett recept på hur du får en permanent tät genomföring, som håller tätt mot vatteninträngning både i kärnmaterialet och i båtens inre. Metoden medför lite mer jobb än en simpel nymontering med ny fogmassa, men i gengäld är genomföringen 100 procent tät – och det fortsätter den att vara i många, många år. Tipsen får du på sidan 2. Trevlig ­arbetsstund! 

Text: Øyvind Bordal

Tips: Så förebygger du läckage ovanifrån
Kolla noggrant. Fallavlastare belastas hårt och bulthålen kan bli otäta efter en tid.

Text: Båtnytt • 2016-01-14
BåtnyttBåtnyttGör det själv
Scroll to Top