Diva 34 SE, i nytt utförande anpassat för att materialen en dag ska kunna återvinnas. Foto: Pressbild
Tre gröna båtnyheter: Flytväst och segelbåtar för återvinning
Flera båtar i återvinningsbara konstruktioner och material - och en flytväst med förlängd livslängd. Här är några nyheter från branschen.
Återvinningsbar segelbåt
Svenska Diva Yachts hakar på den gröna trenden och lanserar nu sin senaste modell 34 SE i ett utförande som ska göra den helt återvinningsbar. Enligt varvet är grunden för att kunna återvinna möjligheten att separera de ingående materialen, något som inte fungerar i normala kompositer. Genom att istället använda en termoplast som bindemedel i kompositmaterialet ska skrov och däck kunna hettas upp, materialen separeras och sedan återanvändas. En elmotor från finska Oceanvolt som även kan regenerera energi under segling kompletterar tillsammans med segelgarderob i återvinningsbara material från italienska One Sails miljöprofilen i Diva 34 SE.
Diva 34 SE
Längd: 10,33 m
Bredd: 3,48 m
Vikt: 4 550–4 950 kg
Kölvikt: 1 600 kg
Storsegel: 40 kvm
Fock: 28 kvm
Gennaker: 95–120 kvm
Motor: 20 hk
Bränsle: 70 l
Vatten: 145 l
Mer info: divayachts.se
Byt ut västens hölje
Brittiska flytvästtillverkaren Crewsaver ger enligt ett pressmeddelande sina automatiskt uppblåsbara räddningsvästar längre liv, genom att höljet kan bytas ut. Skulle höljet bli slitet eller om du tröttnar på färgen kan du helt enkelt köpa ett nytt, utan att innanmätet måste kasseras. Mer info crewsaver.com.
Små och stora båtar i komposit
Italienska Northern Light Composites fortsätter satsa på stort med sina båtar i återvinningsbart kompositmaterial. I december presenterade de sin senaste och största båtmodell, en 30-fots racingseglare kallad Ecoracer 30 OD. Med 2,98 meters bredd och en sänkbar köl som maxar på 2,3 meters djup kommer båten att lanseras under sommaren 2023. Utgångspriset på marknaden ligger på 120 000 euro.
Tidigare har Northern Light Composites meddelat att de har lanserat världens första hållbara och till 90 procent återvinningsbara eco-optimist. Jollen byggs i Monfalcone och ska erbjuda samma prestanda som jollar producerade med konventionella metoder. Materialen kallas amplitex och Atlas HPE och ska reducera koldioxidavtrycket både när de tillverkas och tack vare att de kan återvinnas. Kostnaden ska också vara jämförbar, omkring 45 000 kronor för en Optimist. Mer info nlcomp.tech.
Text: Joakim Hermansson & Elinor Karlin
Läs mer:
Text: Joakim Hermansson • 2023-01-10
Båtnytt • Båtprylar