Hur står sig Bavaria 35 Match mot Beneteau First 36.7? Bilder: Joakim Hermansson, Bavaria & Beneteau

E-tester

Duell: Målfoto skiljer Bavaria 35 Match och Beneteau First 36.7

I millenniets början blomstrade båtbranschen och kontinentens storvarv satsade på snabbseglande fabriksbyggen. Beneteau First 36.7 var först ut, men Bavaria 35 Match tog upp kampen. Vilken av dem står sig bäst idag?

Text: Joakim Hermansson • 2017-02-01

Strax efter millennieskiftet satte segelbåtsförsäljningen nya rekord så gott som årligen, och nya modeller lanserades i en aldrig sinande takt. Vid ett besök hos Bavaria i bayerska Giebelstadt 2005, köade lastbilarna utanför fabriken, för att i tur och ordning transportera iväg de 15 båtar som då byggdes varje dag. Bara i Sverige såldes hundratals Bavariabåtar varje år, och franska världsdominanten Beneteau låg inte långt efter. Men det var inte bara renodlade semesterseglingsbåtar som lockade köpare och bidrog till en båtboom som inte skådats sedan 1970-talet. Konceptet med bobara och hyfsat komfortabla båtar, som ändå var välseglande och prestandaorienterade, vidareutvecklades också.

 

Beneteau First 36.7 följde efter succén med storasyster First 40.7, och optimerades av designoraklet Bruce Farr för att kunna hävda sig inom mätreglerna IRC och IMS. Modellen började byggas 2001 och en av de första leveranserna gick till Bengt Falkenberg i Göteborg, som tackade med att knipa totalsegern i Tjörn Runt 2003. Samma båt seglas nu på andra sidan landet av Patrik Forsgren, som visserligen modifierat den en hel del, men fortfarande ­vinner mästerskapsmedaljer inom handikappregeln ORCi. I USA är First 36.7 en populär entypsklass, mycket tack vare att ­Beneteau producerade många båtar lokalt i fabriken i South ­Carolina. När modellen gick ur tiden 2009 hade omkring 400 båtar byggts.

När tyska Bavaria tog upp kampen med Beneteau inom prestandasegmentet kallades produktlinjen för Match, och konstruerades av slovenska J & J Design tillsammans med Doug Peterson. Först ut 2003 var Bavaria 38 Match, som följdes av systrar på 35 och 42 fot året därpå. När Bavaria 35 Match valdes ut till den tyska deltävlingen på världstouren i matchracing, som seglades på Bodensjön vid ­Langenargen, fick modellen ett uppsving. En dödsolycka i Kroatien, när en Bavaria 42 Match tappade kölen, ledde emellertid till så omfattande negativ publicitet och ifrågasättande av konstruktionen, att det starkt bidrog till att hela Matchserien fick läggas ner redan 2006. Då hade endast omkring 200 Bavaria 35 Match hunnit tillverkas. Några speciella problem med kölkonstruktionen i just den modellen verkar dock inte ha förekommit.

Duell: Målfoto skiljer Bavaria 35 Match och Beneteau First 36.7
Bavaria 35 Match tillverkades i cirka 200 exemplar och Beneteau First 36.7 stannade på runt 400 båtar när produktionen lades ner 2009.

Bavarian är byggd i handrullat sandwichlaminat i skrovet, med en vagga av galvat stål som ger strukturell styrka i botten och fördelar ut lasterna från kölinfästning och mastfot. Sandwichkonstruktionens Divinycell isolerar och ger en komfortabel interiörmiljö, samtidigt som den bidrar till styvhet och lägre vikt. First 36.7 byggdes i ­enkellaminat i hela skrovet, vilket gör den mindre känslig för stötar och slag och lättare att reparera. Baksidan är en tyngre konstruktion med sämre isolering och därmed ­större risk för kondens inuti båten. Firstens däck är däremot byggt med ett isolerande och förstyvande sandwichskikt av balsa, som det gäller att hålla koll på så att fukt inte ges chansen att tränga in och få träet att ruttna.

Trots att både Bavarian och Beneteaun har några år på nacken är de i många stycken moderna båtar, med en hel del ljusinsläpp och en vit innerliner som ökar känslan av ljus och luftighet interiört. Skrovfönster verkar inte ha slagit igenom ordentligt ännu, men Firsten har åtminstone några minimala försök i salongen. Annars får man i båda båtarna nöja sig med en taklucka och öppningsbara fönster i rad på överbyggnadens sidor. Båda båtarnas inredningar upplevs också mörkare i verkligheten än på de glättiga broschyrbilder som visades upp när det begav sig. Överlag är ytskikten i Beneteaus inredningar från den här tiden ganska tunna, känsliga och svåra att bättra om man ­skulle få skador. Bavarias dito framstår som mer gedigna och ­hållbara­, även om antalet lacklager och slutfinish är långt ifrån Orustkvalitet.

Duell: Målfoto skiljer Bavaria 35 Match och Beneteau First 36.7
Bavaria 35 Match. Den stora ratten ger viss möjlighet att komma ut på kanten, men inte lika bra som en rorkult hade varit. Instrumenten är lättavlästa på piedestalens båda sidor.
Duell: Målfoto skiljer Bavaria 35 Match och Beneteau First 36.7
Beneteau First 36.7. Med sittbänksmodulerna utplockade är sittbrunnen stor. Rorkultsstyrning ger härlig känsla!
Duell: Målfoto skiljer Bavaria 35 Match och Beneteau First 36.7
Den genomgående masten stör inte nämnvärt med sin placering i bordets framkant, och i de raka sofforna får hela besättningen plats för en måltid.
Duell: Målfoto skiljer Bavaria 35 Match och Beneteau First 36.7
Beneteau First 36.7. I salongens båda längsgående soffor kan två personer sova om det behövs, och hela besättningen ryms ledigt runt bordet, som kan tas ur vid kappsegling.

Fransmännen, eller snarare designern Bruce Farr, har valt en inte så vanlig placering av toan framför ­huvudskottet, vilket ger gott om utrymme att låta två lika stora och hyfsat rymliga dubbelhytter breda ut sig i aktern. Toan är helt inkapslad i en vit och fuktsäker plastmodul, och fyller sin funktion väl, men inkräktar förstås en aning på förpiksutrymmet. Babordskojen är i snålaste laget, medan styrbordssidan erbjuder en fullängdskoj. Om salongens båda längsgående soffor tas i anspråk kan sex till åtta personer sova ombord, så hela besättningen får plats mellan racen under en kappseglingsvecka.

I Bavarian är det mer traditionellt, med en enda stor och rymlig dubbelhytt på babordssidan i aktern, medan den generösa toan på styrbordssidan erbjuder full ­ståhöjd och duschmöjlighet. Bakom våtgarderoben längst in sträcker sig ett nästintill gigantiskt stuvutrymme akterut, med åtkomst genom en lucka i sitsen uppe i sittbrunnen. För­skeppet är ganska smalt i den här sportiga båten, men förpiken rymmer ändå två ordentliga fullängdskojer, med längsgående hyllor ovanför och varsin stor garderob akterut. I salongens båda soffor sover två personer helt okej.

Duell: Målfoto skiljer Bavaria 35 Match och Beneteau First 36.7
Bavaria 35 Match. Den har en stor och rymlig dubbelhytt på babordssidan i aktern.
Duell: Målfoto skiljer Bavaria 35 Match och Beneteau First 36.7
Beneteau First 36.7. Akterhytterna i First 36.7 är lika stora, med en dubbelkoj i varje, vilket ihop med övriga kojer ger plats för sex till åtta personer att sova ombord.

På många nutida båtar har navborden decimerats eller helt rationaliserats bort, men inte i Bavaria 35 Match och Beneteau First 36.7. Bekvämt upphöjda och ­framåtriktade sittplatser med rejält tilltagen bordsyta för papperssjökort, eller för arbete med väderrouting på laptop, gläder både kappseglarna och de som uppskattar möjligheten att kunna sitta och arbeta bekvämt ombord. Bavarians grå plasthuvar vann inga designpriser ens i början av 00-talet, men funkar i alla fall fint att montera instrumenten i, eller att ­förvara lösa småprylar under. I Beneteaun finns motsvarande möjlighet i panelen uppemot skrovsidan, där instrumenten också är både överskådliga och lätta att nå för programmering eller avläsning.

Båda båtarna har traditionellt L-formade och närmast identiska pentryn om babord, med tvålågig kardanupphängd spis med ugn och stor kylbox som nås genom lucka i bänken, men där Firsten erbjuder dubbla rostfria ­diskhoar får man i Bavarian nöja sig med en enda rund ho. Den kraftiga rostfria stången framför spisen i båda båtarna gör det möjligt att laga mat även vid mycket krängning under gång, då man kan haka fast sig med ett höftbälte i stången och stå stadigare.

 

Duell: Målfoto skiljer Bavaria 35 Match och Beneteau First 36.7
Bavaria 35 Match. De grå plastluckorna är väl inte världens snyggaste, men i övrigt erbjuder navbordet allt en kräsen kappseglare kan önska sig.
Duell: Målfoto skiljer Bavaria 35 Match och Beneteau First 36.7
Beneteau First 36.7. Ett riktigt navbord med all elektronik samlad är bra för kappseglings­entusiaster.

Den långa storskotsskenan löper från sida till sida och inkräktar en del på utrymmet i Beneteauns sittbrunn, men rorkultsstyrningen och möjligheten att helt sonika lyfta ut och ställa i land sittbrunnsbänkarnas aktre moduler kompenserar. Firsten kunde även fås med rattstyrning, som är det enda alternativet i den tyska båten. Där tar rattpiedestalen och de fasta bänkarna mycket plats, medan storskots­skenan är mer nedsänkt mellan bänkarna och därför inte lika lång som på den franska båten.

Båda båtarna ger rorsman fina möjligheter att sitta bekvämt och styra, men fördelarna med rorkult överväger. Man slipper böja sig med krökt rygg en aning inåt för att nå ratten, och kan istället sitta skönt tillbakalutad och med god överblick ute på kanten. SRS-talen på 1,286 för Bavarian och 1,278 för Beneteaun skvallrar om nära nog jämbördiga prestanda; åtta tusendelar är ju inte mycket till skillnad. Båtarna är varken renodlade kappseglingsracers eller familjecontainers, utan en hybrid av båda. Man kan alltså idka avslappnad familjesegling i lugnare väder, men behöver samtidigt vara på sin vakt och minska segel eller ha beredskap på skoten för att inte kana iväg på sidan när det tutar i mer.

Duell: Målfoto skiljer Bavaria 35 Match och Beneteau First 36.7
Bavaria 35 Match. På styrbordssidan vid nedgången går man in till toaletten, som är rymlig och med bra ståhöjd för dusch. Nischen längst in är avsedd för blöta seglarkläder.
Duell: Målfoto skiljer Bavaria 35 Match och Beneteau First 36.7
Beneteau First 36.7. Toaletten är lite annorlunda placerad på First 36.7, på babordssidan framför huvudskottet, men helt inkapslad i en vit plastmodul för att undvika fuktskador.

Här är Beneteau Figaro 3 – världens första serietillverkade bärplansbåt

Att kora Bavaria 35 Match eller Beneteau First 36.7 till duellvinnare är synnerligen svårt när båtarna är såpass jämbördiga. En Beneteau-investering ger visserligen två akterhytter och fler kojplatser, mer svängrum i sittbrunnen och en rorkult. Men det räcker inte för att övertrumfa mitt trauma efter att i 20-årsåldern ha ägt en Renault. Därför föredrar jag Bavarian, som är ordentligt byggd i sandwichkonstruktion, med högre kvalitet i inredningen och traditionell interiörlösning med toa och stor stuv i aktern. Och så är den ju aningen snabbare, åtminstone enligt SRS.

Duell: Målfoto skiljer Bavaria 35 Match och Beneteau First 36.7
Bavaria 35 Match.

Bavaria 35 Match

När det sydtyska Bavariavarvet skulle satsa på en sportigare produktlinje, med snabbseglande men ändå komfortabla båtar för prestandaorienterade seglare, kallades den för Match. Minst i serien var 35-fotaren, som också seglades av matchracingstjärnorna på världstouren när de besökte den tyska deltävlingen på Bodensjön. Bavaria 35 Match har en traditionell inredningslösning med dubbelkojer i förpiken och en akterhytt om babord, medan toa och ett stort stuvutrymme ryms på styrbordssidan. Vid pentryt kan man, tack vare den kraftiga rostfria stången att haka fast sig i, stå relativt stadigt och laga mat även när det kränger. Och uppe i sittbrunnen kan rorsman sitta ergonomiskt riktigt med ratten mellan benen. Båtens SRS-tal på 1,286 lovar schysta seglingsegenskaper, men ändå hann bara omkring 200 båtar byggas innan hela Matchserien fasades ut ur produktionen. Det kan till stor del skyllas på en uppmärksammad och omdiskuterad dödsolycka med storasyster 42 Match, som tappade kölen och fick konstruktionen ifrågasatt. Några sådana problem har dock inte Bavaria 35 Match haft.

Teknisk info

Längd 10,79 m
Vattenlinje 10,1 m
Bredd 3,27 m
Djup 2 m
Vatten 150 liter
Bränsle 90 liter
Motor VP 19 hk
Kojplatser 4 — 6 st
Deplacement 5 400 kg
Kölvikt 1 800 kg
Segelyta 79 kvm
SRS-tal 1,286
Design J & J Design

Värt att notera:
+ Sandwich i skrovet
+ Stadig ingjuten stålvagga
+ Hög inredningsfinish
– Bara två hytter

OUTSPÄTT:
Minst i det tyska varvets serie med sportigare båtar var Bavaria 35 Match, som tillverkades i 200 exemplar mellan 2004 och 2006. Båttypen användes exempelvis av matchracingspecialisterna på världstourseglingen i Langenargen.

Duell: Målfoto skiljer Bavaria 35 Match och Beneteau First 36.7
Beneteau First 36.7.

Beneteau First 36.7 lanserades strax efter millennieskiftet med fartskapande designoraklet Bruce Farr som affischnamn, och en av de första båtarna på svenska vatten tog ganska snart totalsegern i Tjörn Runt. Att designen fortfarande står sig väl bevisas av att samma båt än idag skördar mästerskapsmedaljer i handikappklassen ORCi, dock efter viss modifiering och med ny skeppare. First 36.7 byggdes i nästan ett ­decennium i 400 exemplar som spreds över världen, med starkt entypsfäste i USA. Seglingsegenskaperna klarar sig utan anmärkningar och ett SRS-tal på 1,278 lovar fart och prestanda, i en båt som i rorkultsversionen gillas av många före detta jolleseglare.
Annars är det möjligt att också få båttypen med rattstyrning. Interiört överraskar toalettens placering på babordssidan i fören och med entré genom huvudskottet. Det funkar fint men inkräktar förstås på utrymmet i förpiken. Å andra sidan erbjuds istället två sköna dubbelhytter i aktern, och en fullfjädrad navigationsplats där man kan ratta instrumenten eller breda ut papperssjökort.

Teknisk info

Längd 10,64 m
Vattenlinje 9,23
Bredd 3,45 m
Djup 2,24 m
Vatten 300 liter
Bränsle 85 liter
Motor VP 28 hk
Kojplatser 6-8 st
Deplacement 6 000 kg
Kölvikt 1 745 kg
Segelyta 89 kvm
SRS-tal 1,278
Design Farr Yacht Design

Värt att notera:
+ Rorkultsstyrning
+ Flyttbara sittbrunnsmoduler
– Kondensrisk
– Känsliga ytskikt

OUTSPÄTT:
Ett av de första exemplaren i Sverige av Beneteau First 36.7 totalsegrade i Tjörn Runt, och vinner i modifierad version fortfarande mästerskapsmedaljer i handikappklassen ORCi. Inte illa för en båt med närmare 15 år på nacken.

Köpguide: Bavaria 36

Köpguide: Bavaria 31 – Lättseglad 30-fotare

Oceanis 38 – en modemedveten familjeseglare


Text: Joakim Hermansson • 2017-02-01
E-testerLivetOmbordBåtnyttKappseglingKöpguider
Scroll to Top