Båtnytt dansade en sommar med Askeladden C65 Cruiser. Kolla in deras omdöme om båten. Samtliga bilder: Martin Ridne

E-tester

TV: Långtidstest av Askeladden C65 Cruiser

Askeladden bygger sina båtar för att klara det tuffa vädret på Norges Atlantkust. Båtnytt har långtidstestat C65 Cruiser och kan konstatera att den klarar både finåkning och havsvågor utmärkt. Kolla in videon som visar alla finesser ombord.

Text: Max Carlgren • 2017-06-16

Barnen ligger och halvslumrar på solbädden och farmor har funnit sin plats i den breda, framåtvända passagerarsoffan. Hon ser hyfsat framåt, det är skyddat från fartvinden och det finns ett handtag att hålla i sig i. Jag rattar Askeladden C65 Cruiser i runt 26 knop, förbrukningen är en liter per distans och med en tank på 230 liter behöver vi inte oroa oss för soppatorsk. Den relativt skarpa V-bottnen klyver svall från andra båtar effektivt och de automatiska trimplanen från Zipwake håller båten rak även när vinden trycker på från sidan. Alla har det väldigt bekvämt ombord och farmor konstaterar att det är den bästa båt hon åkt.

Fördelen med att långtidstesta båtar är att vi hinner köra dem i olika syften, olika väder och med olika ­personer ombord. Ett par dagar senare riggar jag ett mobilt wake­boardtorn som vi testade för ett par nummer sedan i båten. Ryggstödet på soffan i aktern går att välta framåt så att du får en bakåtriktad soffa. Perfekt att sitta på när du ­spänner på dig brädan. Vi kör en hel del wakeboard, med en 200-hästare kommer du upp på brädan i ett nafs och båten ger ett hyggligt svall att hoppa över.

I fören finns ett räcke att hålla i när du kliver ombord och trappstegen ned i sittbrunnen är så pass stora att både små och stora gäster tar sig ned utan problem. Rutramen tål att använda som stöd när du kliver upp och ned. Ett minus i fören för att det bara finns låsögla nere på stäven och inte uppe på däck, det gör det onödigt krångligt att låsa fast båten. Hamnkapellet är tajt sytt och sitter som en smäck. Det kräver viss akrobatik när du ska i och ur, jag får lossa det mot luckan i rutan, glida ned under kapellet ned i brunnen och ta ned stödpinnen innan jag kan få loss resten av kapellet. Förmodligen töjer det sig en del efter en säsong eller två och blir mer förlåtande. Ett tips när du ska sätta på hamnkapellet är att börja i aktern och fästa en bit fram på babordssidan, sedan fästa hela styrbordssidan till framrutan. Till sist sätter du babordssidan hela vägen fram. Gör du tvärtom får du krångla i onödan runt förarstolen.

Prenumerera på Båtnytt här

Du får en hel del båt på sex och en halv meter i Askeladden C65 Cruiser. När du kommer ned från trappan från fördäck finner du en passagerarsoffa för två personer med ett utfällbart enlågigt gaskök framför. Ovanför finns en ­liten vask. Här hamnar gärna mobiltelefoner och glas­ögon, men se upp, för knappen för att sätta på pumpen sitter längst ut på panelen mot trappen, och när väl pumpen är igång är det lätt att någon sätter på kranen och dränker telefonerna.

 

TV: Långtidstest av Askeladden C65 Cruiser
Soffan går att rikta framåt eller bakåt. Under finns ett garage för kapellet som är lätt att sätta upp och ta ned och fungerar att köra i.
TV: Långtidstest av Askeladden C65 Cruiser
Med 200 hästar kommer vi upp i runt 41 knop. Det vassa skrovet drar ned toppfarten några knop.

Passagerarsoffans stöd går också att välta framåt. ­Genom att lägga i bordet får man en riktigt stor solbädd där vuxna av normallängd kan sova under kapellet. Detta blir favoritplatsen för de flesta som kommer ombord. När det är dags att fika eller äta höjer du bordet, och eftersom soffan går som ett u i sidled med ryggen på passagerar­platsen fälld framåt sitter man sex personer kring bordet utan problem. I varje hörn finns en mugghållare och ­under passagerarsoffan har vi ett kylskåp installerat. Det tar ­förstås en del stuvutrymme, men är bra både vid övernattning och för att hålla ungarnas saft kall.

Vårt bord är slarvigt monterat och fästet under skivan lossnar efter några dagars användning. Det ser ut som att någon skruvat fast fästet utan att förborra, men detta fixas på ett par minuter med en skruvdragare. I övrigt är båten ett solitt bygge så det känns som ett olycksfall i arbetet.

Förarplatsen är vindskyddad och har bra sikt framåt. Styrningen är precis, båten slingrar inte särskilt mycket i låg fart och med bogpropeller installerad är det aldrig ­några problem att lägga till. I akterns plattform finns luckor som rymmer tampar. Jag har en färdig för boj, glider in mot bryggan, går bak och krokar i, rätar upp fören med bogpropellern och går fram och förtöjer mot bryggan. Lika enkelt och odramatiskt varje gång. Det enda jag saknar är en riktigt bra plats för telefonen. Det finns usb-uttag för att ladda men ingenstans att lägga telefonen där jag ser den.

 

TV: Långtidstest av Askeladden C65 Cruiser

001

Ljust och snyggt med en öppningsbar lucka i taket och rejäl stuv i botten. Med iläggsskiva får du en godkänd bädd.

Original 1300×868 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1396890&w=1300&h=868&c=YTowOnt9&s=0&k=014e071d3586f89a1bd58e52f9238e59feaf2091

Visa mer info

TV: Långtidstest av Askeladden C65 Cruiser

002

Med en hand drar du ut köket som består av en låga. Ovanför finns vasken. Här kan du laga ett mindre mål mat.

Original 1300×731 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1396891&w=1300&h=731&c=YTowOnt9&s=0&k=6589a4cb8b390876f8f43a4f3e45a0772de7fa27

Visa mer info

TV: Långtidstest av Askeladden C65 Cruiser

003

Här sitter du skyddat. Det hade varit bra med plats för två så att en kan navigera, men det hade förstört den öppna planlösningen.

Original 1300×731 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1396893&w=1300&h=731&c=YTowOnt9&s=0&k=1e8928e021153eee8f950d3909e690a2cd7cef99

Visa mer info

TV: Långtidstest av Askeladden C65 Cruiser

004

Bordet fungerar även som botten till solsängen. Förarstolen kan vridas och sex personer ryms utan problem kring bordet.

Original 1300×731 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1396898&w=1300&h=731&c=YTowOnt9&s=0&k=2b6cd1826bddb9dc9be093b606922b6e5a54da4f

Visa mer info

TV: Långtidstest av Askeladden C65 Cruiser

005

Rejäla torkare, bra vindskydd och lätt att komma ned i brunnen och vidare ut på badplattformen. Smart planering.

Original 1300×731 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1396902&w=1300&h=731&c=YTowOnt9&s=0&k=b7bb757c57260a4b04e11c3f3f98ecfe0b134dde

Visa mer info

TV: Långtidstest av Askeladden C65 Cruiser

006

Räddningsstegen finns under en lucka. Den går att få ut från vattnet om du vet att den finns där, men det hade varit att föredra med en tydligare placering om du ramlat i.

Original 1300×731 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1396903&w=1300&h=731&c=YTowOnt9&s=0&k=9a5497b62ad311be8b6c80ac3c9daf22cfca9be4

Visa mer info

Ruffen är ljus, tyvärr löper dörren i böjd plast lite dåligt och låset får sig tidigt en smäll och slutar fungera. Inne i ruffen finns bädd, toalett och en liten förvaringslåda på babordssidan. Nere på durken och akterut under sittbrunnen finns ett djupt stuvutrymme. Här hamnar väskor, fendrar, metspön och allt möjligt annat. Det är så djupt att glider en mindre väska in får jag skicka in barnen för att nå den. Vi har sovit några nätter i ruffen och ett par vuxna ryms. Det är inte stort men ändå hyggligt med plats för att vara en så pass liten båt. Luckan i taket kan användas för utrymning om det skulle behövas.

Läs mer: Lättare planing med Askeladdens nya skrov

Askeladden bygger sina båtar för att tåla den tuffa Atlanten. Jämför man med Flipper 670 DC väger den 100 kilo mer och har något vassare V-botten. Den går bra i sjön, svarar bra i svängar, går plant tack vare Zipwake och är väldigt trygg även med små barn ombord. De yngsta vi kört har varit knappt ett år och de äldsta runt 70, ingen har klagat på komforten under gång. Däremot smäller steglisterna en hel del när det börjar gå sjö. V-bottnen klyver vågorna, men för att få upp skrovet ur vattnet behövs steglisterna. 

En blåsig dag utanför Sandhamn rundar jag Horsten med familjen ombord. Sjön kastas åt sidorna och det är bara i aktersoffan som det kommer en del stänk. Men det smäller och brakar en hel del i båten. Jag väljer att hålla 15-20 knop, men det hade även gått bra att dra på i över 25 knop och köra ovanpå vågorna. Skrovet skulle klara det utan problem, men med barnen ombord tar jag det lite lugnt och låter jag oss gunga lite mer upp och ned i ­vågorna.

Med ett bra skrov, bogpropeller, elektriskt ankarspel, rejäl solbädd och en ruff som går att sova ett par nätter i är Askeladden C65 Cruiser en riktigt bra familjebåt. ­Dessutom tycker jag att den är snygg med diskreta ­moderna former, en stilig båt som snarare upplevs som elegant än vräkig.

Nästa sida: Tre bra konkurrenter 

Askeladden C65 Cruiser

 

Tekniskt info
Längd 6,45 meter
Bredd 2,46 meter
Vikt 1 400 kilo utan motor
Motor 150-250 hk
Bränsle 230 liter
Last 7 personer
Pris Från 589 900 kr med 200 hk

Testkörningen
Last 2 personer
Motor Suzuki 200 hk
Fart 41 knop

Värt att notera
+ Perfekt solbädd
+ Bra sjöegenskaper

Vinande ljud från rutan

Outspätt
Askeladden C65 Cruiser ser inte så märkvärdig ut vid bryggan och är inget för dig som vill glassa. Men det är en perfekt utförd daycruiser för lata dagar på sjön.

Kontakt
Marindepan.se

TV: Långtidstest av Askeladden C65 Cruiser
AMT 200 Dc Det här är en välplanerad daycruiser med bra finish. Den är knappa halvmetern kortare än Askeladden C65 och det märks främst på den lilla badbryggan och små ankarboxar.
TV: Långtidstest av Askeladden C65 Cruiser
Finnmaster T7 Det trubbiga, höga förskeppet ger en rymlig ruff för dig som vill sova i båten. Den är större än Askeladden och rymligare inuti. När vi testade den var det enda minuset att det var blåsigt bakom vindrutan.
TV: Långtidstest av Askeladden C65 Cruiser
Flipper 670 DC Med en stor och välplanerad sittbrunn är Flipper 670 DC perfekt att umgås i. Ruffen är sovbar men saknar luckor för vädring. Rutan är i lägsta laget och med kapellet uppe i regn är sikten begränsad.

Här är skrovet som gör båten snabbare och snålare

Krönika: Tycker båttillverkarna att vi är dumma i huvudet?

Interceptorer på frammarsch: ”Jag har blivit av med planingströskeln”


Text: Max Carlgren • 2017-06-16
E-testerLivetOmbordBåtnyttBåttestMotorbåt
Scroll to Top