Fjärde generationen av Buster M presenterades våren 2017. Samtliga bilder: Mikael Mahlberg
Test: Buster M – ny design på storsäljaren
Ett nytt utseende och ett modernare skrov ska ta trotjänaren Buster M in i framtiden. Fjärde generationens M är avskalad, har större innerutrymmen och mer plats för last och fiske.
Vi befinner oss på en av Finlands vackra insjöar, invid Petäys. En snabb utzoomning på navigatorn visar en snirklande skatt av sjöar, kanaler och älvar. Sjön är stor nog för att – åtminstone under dagens blåsiga förhållanden – röra upp ordentliga vågor. Vi är här för att under ”Small Finnboat floating” testa några av de finska båtproducenternas nyheter i den mindre storleksklassen, från fyra upp till drygt sex meter. Jag börjar med att spana in den nya Buster M, en av bolagets mest framgångsrika modeller.
Nästa sida: Så har Buster M förnyats
För snart tre år sedan testade jag den tredje generationens M. Redan då hade modellen fått förbättrade sjöegenskaper, framförallt för att ta stökig sjö bättre, bland annat med en förlängd vattenlinje och ett vassare skrov.
Modellen fick också en rejäl badplattform, en mer skyddad förarplats och ökad flexibilitet för båtköparen att kunna välja till flyttbara moduler för att själv forma inredningen. M:s exteriöra uttryck var däremot i stort detsamma som tidigare, med bland annat den för Buster så typiska snedställda relingskanten i avvikande färg från resten av skrovet.
Nu är det alltså dags för en fjärde generation av storsäljaren och sommarstugeägarnas favorit. Den här gången är den visuella förnyelsen av modellen tydlig. Ingen snedställd relingslist, inga tydligt avvikande kontrastfärger och inget löst lullull. Istället är det här en skönt avskalad båt, med ett klart modernare uttryck än föregångarna och med en design som andas självsäker enkelhet.
Jag hoppar ombord på versionen med dubbelpulpet, vrider om nyckeln till motorn, Yamahas F40, och kastar loss från den vattenstänkta bryggan. Det är trångt i den lilla hamnen och vinden ligger på rejält, men båten följer snällt mina önskningar och vi kryssar smidigt fram mellan bojar och andra testbåtar. Ute på friare vatten skjuter jag fram reglaget och vi kommer snabbt och utan märkbar planingströskel upp i plan.
Vi flyger fram över vågorna och det märks inte nämnbart att skrovet har fått en mindre skarp V-botten. Visst slår förskeppet något, men sjön går hög och vi kör hårt. Som mest kommer vi med 40-hästaren upp i drygt 26 knop. Lämplig marschfart ligger runt 19 knop. Då är bränsleförbrukningen cirka 7,8 liter i timmen.
Det går också att få M med en 30-hästare, men har du för avsikt att köra både personer och viss last, lär du behöva 40 hästkrafter för att trivas bakom ratten. Både jag och min medpassagerare sitter väl skyddade bakom de höga vindrutorna, som även fortsätter i en böj längs med skrovet.
Läs mer: Fler tester av Busters båtar
Dörren mellan pulpeterna gör så klart också sitt till för att vind och vattenstänk inte ska träffa oss. Däremot regnar det bitvis mer än rejält och vattnet på vindrutorna hinner inte riktigt rinna av i takt med att nytt tillkommer. Det gör att sikten delvis försämras.
Infästningarna för vindrutorna fungerar också som grabbräcken att hålla sig i, vilket är smart och ett grepp som känns igen från tidigare modeller. Såväl förare som passagerare sitter i aktersoffan. Instrumentbrädan bjuder på Busters egna Q-system och en kompass. Reglaget är välplacerat och ratten bekväm. I aktersoffan får tre personer plats under färd. Bakom aktersoffan finns ett smart kapellgarage, som även kan användas till att förvara fiskespön eller annan inte alltför skrymmande utrustning.
Nästa sida: Så har man gjort Buster M mer rymlig
Under kapellet sitter tre personer skyddat. Regnet erbjuder ett perfekt tillfälle att testa hur väl den halkfria durken lever upp till sin benämning. Det gör den. För om förarplatsen väntar en kombinerad sittplats/stuv längs med babords skrovsida och en annan längst fram i stäven. Båda stuvarna sväljer rejält med packning. Handtag att hålla sig i för de främre passagerarna finns också, infällda i skrovsidorna. Knapar, hajfena och grabbräcken är alla föredömligt väldimensionerade. Ja, det är i stort sett allt – och det räcker.
Här finns gott om plats att röra sig ombord, transportera last, packning och personer ut till stugan eller för fiskaren som vill använda M som en praktisk arbetsplattform. Föregående modeller av Buster M har blivit populära familjebåtar, mycket genom sin enkla och moduluppbyggda utformning, men också tack vare en god driftsekonomi. Nya M har från början omfattande utrustningspaket och tillvalsmöjligheter, vilket ska underlätta för den som vill anpassa båten efter egna behov.
I en av de minsta båtarna, 2018 års Buster Mini Sport, på knappt fyra meter, har Busters produktutvecklingsdirektör, Anders Kurtén, bänkat sig för dagen. Regnet vräker ner och vågorna går höga. Ändå ser han oförskämt lycklig ut när han flyger fram. Jag gasar i fatt och gestikulerar åt honom att dra ner på farten en stund. Jag undrar varför utvecklingsteamet på Buster ansåg att den tidigare M-modellen behövde uppdateras inför 2018. Senast M förnyades var för tre år sedan.
–Det fanns egentligen två saker vi ville påverka. Priset och tiden upp i plan med mindre motor och tungt lastad båt. Därför valde vi en något enklare konstruktion, jämförbar med nya Buster S. Här är den största skillnaden avsaknaden av ”färglisten”– som nu alltså saknas på Mini, S och nya M. Vi gav också skrovet en aningen flackare V-botten och har förändrat strukturen på förstyvningarna.
M har blivit längre än tidigare M-modeller. Varför?
–Vi ville få större utrymme inuti. Båten har mera innervolym än sin företrädare, trots att den på grund av något lägre fribord kan kännas aningen mindre än föregångaren.
I vårt modellsortiment är Buster M central. Dels för att den för oss är den perfekta sommarstugbåten. Dels för att det är den sista båten som pensionärer ger upp. Efter att de slutat segla och/eller åka bobåt, vill de hålla en båt för att fortsatt kunna komma ut på vattnet, med eller utan barnbarn, säger Anders Kurtén och torkar regnet från pannan.
Nästa sida: Tre bra alternativ till att köpa Buster M
Buster M (Dubbelpulpet)
Teknisk info
Längd 4,86 meter
Bredd 1,85 meter
Vikt u. motor cirka 365 kg
Rek. motor 30-40 hk
Antal personer 5
Testkörningen
Last 2 personer
Motor Yamaha 40 hk
Maxfart 26 knop
Pris testbåten Ej satt vid pressläggning. Föregångaren M2 kostar cirka 189 500 kronor.
Värt att notera
+ Bra bruksbåt
+ Lättkörd och trygg
– Fortfarande förhållandevis dyr
Outspätt
Nya Buster M är lättkörd, förlåtande och bränsleekonomisk. Här ryms så väl virket till stugan, hela familjen på upptäcktsfärd som fiskeentusiasten på lyckotur.
Kontakt
Tre bra konkurrenter till Buster M
Gratis båttester av Buster
Test: Fem gånger Aluminiumbåtar
Stor guide: Bästa stränderna för båtfolk
Text: Anna Sandgren • 2017-07-27
LivetOmbord • Testarkiv • Båtnytt • Båttest