Båtnytt ställer Finnmasters nya Husky R5 mot den ett par år äldre och populära Yamarin Cross 54 BR. Samtliga bilder: Martin Ridne

E-tester

Testduell: Finnmaster Husky R5 mot Yamarin Cross 54 BR

Aluminium med plastinnerliner, modern design, vassa sjöegenskaper och en tydlig flirt med både citymänniskan och sommarstugeägaren. Båtnytt ställer Finnmasters nya Husky R5 mot den ett par år äldre och populära Yamarin Cross 54 BR.

Text: Anna Sandgren • 2017-03-28

Aluminiumbåtar i femmetersklassen har de senaste åren seglat upp och etsat sig fast på svenska båtfolkets 5-i-topp-lista sett till popularitet och flitigt användande. De är redan något av det självklara valet för sommarstugeägare, fiskare och åretruntpendlare. Också som dagtursbåt med familj och vänner en solskensdag är plåt­båten ett allt hetare alternativ. Den oborstade ytan börjar dessutom bli alltmer finborstad i fo­rm av plastinnerliner och mer ombonad inredning. Det vill säga lite glassigare, lite snyggare och mer familjetilltalande – men också ömtåligare. En fördel är att båten blir tystare när utrymmet mellan skrov och innerliner skumfylls. Buster dominerade länge som det självklara valet.

När jag för ett par år sedan först testade Yamarin Cross 54 BR skrev jag att Buster lär få det svettigt i kampen som den ultimata stug- och pendlar­båten. Nu får de svettas ännu mer. Förra året gav sig även Finnmaster in i plåtvärlden med sin Husky-serie och lagom till årets båtsäsong når minstingen i Husky-familjen båtkonsumenten. Vi fick chansen att både testköra och ställa Husky R5 mot den några år äldre – och storsäljande favoriten – Yamarin Cross 54 BR. 

Gå direkt till en sammanfattning av testet

Det kan sägas direkt, båda båtarna är genomtänkta och välbyggda. De bjuder på sann körglädje, har en modern design och lämpar sig både för transporter och nöjesåkning. Såväl Yamarinen som Huskyn är utrustade med varsin identisk 70-hästare från Yamaha och båda har rekommenderade motorstyrkor från 50-70 hästar. Efter att ha kört dem i såväl något stökigare havssjö, som kajkat runt bland bojar, grynnor och kobbar, framstår 70-hästarna som kloka val för den som gillar att köra båt.

Största motoralternativet ger också chansen att lasta båten utan att riskera att körningen blir trist eller planingströskeln allt för lång, något som man lär uppskatta i det långa loppet. Vet du med dig att du hellre håller nere farten och inte kommer att lasta tungt är däremot 60-hästaren ett miljömässigt klokare val och räcker till för att behålla tjusningen i båtåkandet.

Båda skroven är mycket välkonstruerade. Att Yamarin kan bygga båtar med sjö- och fartegenskaper som imponerar vet vi redan. Att Finnmaster lyckats väl med sin Husky-serie står också bortom allt tvivel. När vi nyligen körde Husky R8 S, som når marknaden nu i vår, sparade vi inte på lovorden.

 

Testduell: Finnmaster Husky R5 mot Yamarin Cross 54 BR
Finnmaster Husky R5.
Testduell: Finnmaster Husky R5 mot Yamarin Cross 54 BR
Yamarin Cross 54 BR

Tanken är att R5 ska bli instegsmodellen i Husky-­serien genom att erbjuda en storbåtskänsla förpackad i en mindre båt. På 5,46 meter lyckas man få rum med både en riktigt bekväm förarplats och bra med utrymme för passagerarna, samtidigt som det fortfarande finns tillräcklig lastyta på fördäck för att sommarstugeägaren och skärgårdsbon ska vara nöjd. Designen är modern och kombinerar ett praktiskt tänk med sinne för snygga linjer och tilltalande färgsättning. 

Jag bänkar mig vid den enkla och samtidigt snyggt avskalade förarplatsen. Den är välplanerad och genomtänkt med en modern färgskala i beige, vilket är bra för att undvika bländande reflexer vid kraftigt solljus. Den höga vindrutan bidrar till att ge båten dess stuk och – ska det visa sig – gör sitt jobb väl. Här sitter både förare och passagerare väl skyddade. Jag stör mig dock något på att vindrutans svarta överkant hamnar precis i ögonhöjd när jag halvstår upp och kör. Hade rutan varit något högre skulle det ha undvikits, men då hade det estetiska istället fått sig en törn. Instrumentbrädan är befriande fri från onödiga knappar och rymmer en stor plotter. Föraren sitter i en bekväm offshore­stol. Ett plus även för det vettiga fotstödet. 

Passagerarplatsen är också försedd med samma sköna stol. I överkant på pulpeten finns en smart hylla som är indelad i två fack. Det närmaste rymmer två mugghållare. Facket som är placerat närmare vindrutan fungerar perfekt för att lägga mobilen och annat man vill ha lättillgängligt, men samtidigt skyddat. Passageraren har ett rejält handtag att hålla sig i om sjön går hög eller föraren är på bushumör. 

Läs mer: Tidigare test av Yamarin Cross 53 BR

Förarplatsen i Cross 54 BR är även den funktionellt ­utformad och passar mig med mina 1,74 meter perfekt. Jag sitter vindskyddad i den bekväma offshorestolen. Här finns plats för en fast monterad navigator och utbudet av instrument är väl genomtänkt och skönt bortrensat från överflöd. Jag gillar det halkskyddsförsedda fotstödet, som både ger god avlastning vid normalkörning och fungerar perfekt att ta spjärn emot när färden är skakig. Passageraren sitter mycket bra och skyddad i samma offshorestol. Här finns ett välplacerat praktiskt handtag att hålla sig i och ett låsbart handskfack.

 

Testduell: Finnmaster Husky R5 mot Yamarin Cross 54 BR
Husky R5. Här sitter du som förare bekvämt i en offshorestol. Instrumentbrädan är grå/beige för att undvika blänk. Här finns bra stöd för fötterna. Vindrutan gör sitt jobb väl.
Testduell: Finnmaster Husky R5 mot Yamarin Cross 54 BR
Cross 54 BR. Förarplatsen är väl utformad, har en skön ratt, bra sikt, fotstöd, skön fåtölj och en vindruta som skyddar väl.
Testduell: Finnmaster Husky R5 mot Yamarin Cross 54 BR
Husky R5. Husky R5:s begränsade längd och bredd till trots upplevs båten ändå som rymlig. Gången i mitten är bred nog för smidig passage.
Testduell: Finnmaster Husky R5 mot Yamarin Cross 54 BR
Cross 54 BR Även här är det enkelt att ta sig från för till akter genom mittpassagen och den tvådelade dörren.

R5 svarar snabbt på både gas och svängar och vi glider upp i plan på nolltid. Jag känner mig helt trygg och samtidigt lycklig över den fartkick som den här lilla båten ändå lyckas ge. Tyst är det också. Det märks att Finnmaster ­jobbat på ljudisoleringen. Svängar i hög fart är inga problem, inte heller svallvågor i normalstorlek. Som mest kommer vi upp i 31 knop och hittar en lämplig marschfart i cirka 18-20 knop.

54 BR är precis som brukligt med Yamarins skrov en sann glädje att ratta. Sjön kastas effektivt åt sidorna av den skarpa stäven. Den har en v-vinkel på hela 21 grader och är vassare än R5:ans, som ligger på 17 grader. Gångegenskaperna är pigga och samtidigt trygga. Båten är lättkörd och bjuder på mycket körglädje utan dramatik. Cross 54 BR beter sig stadigt både i något grövre mot- och medsjö. Planingströskeln är mimimal och vi är snabbt uppe i plan. Som mest når vi upp i 32 knop. Marschfarten ligger, som på R5:an, runt 18-20 knop. 

Det är lätt att komma ombord på och av R5, också för små barn, husdjur och den med något begränsad rörelseförmåga. Ett rejält steg i fören tillsammans med ett lika rejält räcke underlättar. Överlag har Finnmaster tänkt till ett extra varv kring säkerheten ombord. Friborden är höga. Det finns gott om grabbräcken längs hela båten och även handtag för passagerare att hålla i sig i. Jag uppskattar det rejäla räcket för passagerarna i aktersoffan. Dessutom finns det steg för att enklare komma i och ur båten på båda sidor. I stäven finns också lättåtkomliga, inbyggda fender­hållare, samt förvaring.

Läs mer: Båtnytt listar bästa båtköpen 2017

Även under sittplatserna i förbrunnen finns förvaring. Fördäcket är öppet och rymligt. Utrymmet  på båda sidorna om aktersoffan stort nog för att man ska ­kunna passera enkelt. Förvaringsfacken går att öppna med dynorna kvar. Framför soffan kan du sätta upp ett bord, som dock inte ingår som standard, snurra runt fåtöljerna och få en bra matplats för minst fem personer.

Att kliva i och ur 54 BR såväl från fören som aktern och sidan är enkelt tack vare praktiska avsatser. Att låta dynan sluta en bit in gör att det finns plats att sätta fötterna utan att behöva smutsa ner sittplatserna är ett smart grepp. Jag gillar att avsatserna är halkskyddade. Under aktersoffan, som går längs med hela aktre delen av sittbrunnen och är försedd med hörnkuddar för än större komfort, finns en stor förvaring.

I durken och längst fram i fören erbjuds praktiska stuvfack. Fördäcket fungerar fint för last och som fiskeplattform. Även till 54 BR går det att köpa till ett bord och på så sätt skapa en matplats med plats för 5-6 personer. Passagerarna i aktersofforna på båda våra testbåtar slipper allt för mycket vinddrag, tack vare att båda ­båtarna har höga vindrutor och är försedda med mellandörrar. ­Dörrarna ingår som standard.

Testduell: Finnmaster Husky R5 mot Yamarin Cross 54 BR
Husky R5. Fasta fenderfästen, halkskydd på gå- och sittytor, rejäla räcken och gott om stuvutrymme på durken ger Husky R5:s fördäck ett högt betyg.
Testduell: Finnmaster Husky R5 mot Yamarin Cross 54 BR
Cross 54 BR. Fördäcket är föredömligt smart och funktionellt planerat. Tre bekväma sittplatser, bra gåsteg, skyddande räcken, förvaring och ändå ett stort däck för last och packning.

Husky R5 har två rejäla badplattformar med förvaring under den till babord och en välfungerande badstege fäst på den andra. Durken täcks på vår testbåt av halkfri plåt, som är extra tillval. Den fungerade bra och blev inte hal av det vattenstänk vi lyckades få ombord. Yamarin Cross 54 BR är som standard rustad med en halkfri matta, som också fungerar fint vid vattenstänk. 54 BR får också högt betyg för sitt säkerhetstänk.

Badplattformarna med förvaring/ankarbox är lättäntrade och badstegen väl tilltagen. Båda båtarna har bra knapar i rätt dimension – alltid ett plus när knaparna är av en dimension som gör att de faktiskt går att använda. 54 BR får också högt betyg för sitt säkerhetstänk.

En väl tilltagen badstege, lätt äntrade badplattformar/ankarbox och rejäla räcken på fördäck. Räckverk saknas längs skrovsidorna i den aktre sittbrunnen, men finns på Husky R5. Däremot sitter två mindre handtag monterade på relingen för att hålla sig i. Det fungerar, men jag hade hellre sett en lösning liknande den på R5.Kapellet trollas smidigt fram från kapellgaraget och gör Cross 54 BR till en bekväm transportbåt även vid ruskväder. Dessutom ingår det som standard, vilket det inte gör på R5. 

Läs mer: Test av Finnmaster Husky R7

Vad gäller dimension på bränsletank verkar resonemanget hos båda tillverkarna ha varit “hellre tanka lite och ofta, än mycket och sällan”. Huskyns bränsletank ligger på 63 liter och Yamarinens på 64 liter. Och visst är det onödigt att släpa runt med ett jättelass bensin, om man ändå mest kör korta sträckor och tillgången till mackar är god. Annars går det ju alltid att lasta ombord några extra soppadunkar. Men det är en smaksak. Buster X har exempelvis en tank på hela 100-liter. 

Båda båtarna är roliga att köra, har väldesignade, välbyggda skrov som går mycket bra i sjön. De är båda noga genomtänkta sett till inredning och detaljer. 54 BR:s skrov är något vassare och bjuder på aningen mer körglädje, samt att tillbehörslistan är rikligare. R5 står för en modernare linje och ett formspråk som pekar vägen in i framtiden. R5 är därför testvinnare, även om slaget är ovanligt jämt. 

 

Testduell: Finnmaster Husky R5 mot Yamarin Cross 54 BR
Husky R5. Även det aktersta av aktern är välutnyttjat utrymme. Under babords badplattform döljer sig en stuv för ankare och tampar.
Testduell: Finnmaster Husky R5 mot Yamarin Cross 54 BR
Cross 54 BR. Så här ska aktern på en båt i den här storleksklassen se ut. Bra och halkfria badplattformar med en rejäl badstege.

Testvinnare – Finnmaster Husky R5

Smart och smidig aluminiumhybrid med ett modernt formspråk. Lätt att kliva i och ur, höga fribord, smarta steg, praktisk fenderförvaring, bra med stuvutrymme. Ett öppet fördäck skapar plats för både att lasta utrustning och packning, samt för den som vill fiska.

En hög vindruta och bekväma offshorestolar ger bra komfort. Med en 70-hästare är köregenskaperna trygga och samtidigt pigga. Ett modernt utseende i kombination med funktion gör Husky R5 till en modern båt med chans att attrahera nya målgrupper ut på sjön.

FINNMASTER HUSKY R5

TEKNISK INFO
Längd 5,46 meter
Bredd 2,10 meter
Vikt 535 kilo (utan motor)
Skrovtjocklek 4 millimeter
Rek motorstyrka 50-70 hk
Bränsle 63 liter
Last 6 personer
Pris 328 000 kronor

TESTBÅTEN
Last 2 personer
Motor Yamaha F70 ALT
Fart 31 knop

VÄRT ATT NOTERA
+ Snygg design
+ Sjöegenskaperna
+ Praktiskt utförande

– Övre kanten på vind­rutan skymmer vid stående körning

KONTAKT
finnmaster.fi

Yamarin Cross 54 br

Nya Yamarin Cross 54 Bowrider är ett säkert kort i kampen om att vara den ultimata stug-och pendlarbåten i ­aluminiumhybridssegmentet. 

En snygg design och ett väldesignat skrov med hela 21 graders v-vinkel gör den lämplig även som en rolig dagturbåt. Här har sex personer bra skydd tack vare den höga vindrutan och man sitter skönt i båten. En stor durk underlättar vid transport av prylar och utrustning. 

Ett plus för att luckorna går att öppna utan att ta bort dynorna och för välutformade detaljer.

YAMARIN CROSS 54 BR

TEKNISK INFO
Längd 5,28 meter
Bredd 2,09 meter
Vikt 580 kilo (utan motor)
Skrovtjocklek 4 millimeter
Rek motor 50-70 hk
Bränsle 64 liter
Last 6 personer
Pris 304 450 kronor med Yamaha F70 (inkl plotter, dynor kapell mm) 

TESTBÅTEN
Last 2 personer
Motor Yamaha F70
Maxfart 32 knop 

VÄRT ATT NOTERA
+ Köregenskaperna
+Lätt att komma i och ur
+ Standardutrustningen 

– Något för välputsad för oöm användning 

KONTAKT
yamarin.com

Båtnytt listar: Här är 2017 års bästa båtköp

Gratis båttester av Yamarin, Finnmaster och Jeanneau

TV: Finnmaster utmanar med "amerikanska" aluminiumvärstingen R8S


Text: Anna Sandgren • 2017-03-28
E-testerLivetOmbordBåtnyttBåttest
Scroll to Top