w kraften fran ovan solcellsdriven elsnurra ingang

Patrik Ström med familj använder sin jolle mycket och ville ha ett miljövänligt motoralternativ. Det blev solcellsdrift. Foto: Patrik Ström

Gör det själv

Kraften från ovan: solcellsdriven elsnurra

När jollens gamla tvåtaktare skulle ersättas ville vår läsare Patrik Ström ha ett miljövänligt alternativ. Lösningen blev en egenkonstruerad solcellsdriven elsnurra. (Ur vår serie "Mitt projekt".)

Text: Patrik Ström • 2024-11-06 Uppdaterad 2024-11-06

När vår gamla tvåtaktssnurra (äntligen) gav upp började jag fundera på miljövänliga alternativ till en bensindriven utombordare. Vi ligger gärna på svaj och har en hund som måste luftas i land minst tre, gärna fyra, gånger dagligen. Vi gillar dessutom att åka på korta utflykter med vår 2,6 meters lilla ribbåt för att kolla framtida förtöjningsplatser.

Efter alltför många återupplivningsförsök av vår 22 år gamla tvåtaktssnurra fick den till slut hamna på återvinningscentralen. Eftersom vi valt att använda miljövänligt Ecopar som drivmedel till dieselmotorn i Medströms, vår X-382, ville vi gärna göra ett miljömedvetet val även till snurran till vår lilla ribjolle.

Att lyfta tunga fritidsbatterier i och ur jollen för laddning var inget alternativ. Länge lekte vi med tanken att köpa en integrerad elsnurra, där batterierna sitter monterade på den. Exempel på det är Torqeedo eller Epropulsion, men de tycker vi är väl dyra.

Istället köpte jag den starkaste elsnurran som är anpassad för saltvatten, Aquatic Salt 55, på en av de stora båttillbehörsfirmorna. Motorn kommer att drivas med litiumbatterier. Fyra LifePO4-battericeller (3.2 volt och 105 Ah), som seriekopplade blir ett 12 volts litiumbatteri på 105 Ah. Eftersom motorn behöver 52 ampere vid fullgas räcker batterierna ungefär två timmar vid fullgas och mycket längre vid mindre gaspådrag.

De väger cirka 7 kilo, kan laddas ur helt och hållet och kan laddas cirka 3 500 gånger (varje dag i nästan tio år). Övervakning av batteripaketet sker med en Daly Smart-BMS (Battery Management System) med blåtandsinterface, vilket gör att jag kommer att ha koll på batteriet med en app i telefonen.

Laddning av batteripaketet sker med en 50 watts solcell, som limmades på en plywoodskiva jag skruvat fast på toften till ribjollen. Solcellen sticker ut en bit över tuberna på gummibåten och fick precis plats mellan årorna. Så batteriet laddas hela tiden eftersom vi nästan alltid släpar jollen. Laddningen regleras med en MPPT-regulator med inställning för LifePO4-batterier. Vid behov kan jag även tillfälligt koppla in den vikbara och lösa solcellspanelen på 50 watt, som jag hade sedan tidigare, eller en liten lös batteriladdare, men jag har inte behövt använda någon av dem.

Batterierna, BMS, solcellen och solcellsregulatorn beställdes från Kina på Aliexpress. Solcellen kom redan efter ett par dagar, men för övriga delar tog det nästan tre månader innan de anlände till Sverige. Mina kriterier för val av leverantör på Aliexpress var att de sålt många av just den varan, att de har många nöjda kunder och att frakten var inkluderad. Det finns massor av leverantörer, så lägg ner tid på att hitta den som känns rätt för dig eftersom priserna varierar mycket för likvärdiga produkter.

Batterierna, BMS och solcellsregulatorn monterades i en IP65-klassad verktygsväska i kraftig plast, inköpt på Clas Ohlson. För att leda strömmen genom väggarna på väskan använde jag genomgående rostfria M8-bultar och brickor utanpå teaklister på ut- och insidan av väskan, vilka är limmade och tätade med sikaflex mellan teak och väska.

Montering av de fyra LifePO4-battericellerna till ett 12 volts batteripaket är inte speciellt svårt, men man måste vara noggrann:

  • Fixera gärna battericellerna mot varandra med dubbelhäftande tejp och några varv med pakettejp runt batteripaketet i under- och överkant.
  • Se till att absolut inte kortsluta någon battericell (pluspol mot minuspol på samma battericell).
  • Koppla polbryggorna på rätt sätt (enligt skiss nedan) så att man seriekopplar de fyra cellerna:
    a) Pluspol på första batteriet till minuspol på andra batteriet.
    b) Pluspol på andra batteriet till minuspol på tredje batteriet.
    c) Pluspol på tredje batteriet till minuspol på fjärde batteriet.
  • Monteringen och installation av BMS:
  • Koppla in temperatursensor och blåtandsdongeln på BMS innan BMS kopplas in på batteriet, vilka jag tejpade fast med dubbelhäftande tejp på batteripaketet.
  • Pressa fast ringkabelskor, gärna med smältlim och krympslang, på kablarna på kabelstammen (fem kablar: en svart och fyra röda kablar), det blir enklare att montera på respektive pol på battericellen som nästa steg.
  • Montera kabelskorna (på kabelstammen) på batteripolerna innan den kopplas in på BMS (enligt skiss ovan).
  • Koppla in kontakten på kabelstammen på BMS.
  • Montera den tjocka blå kabeln på BMS på minuspolen på första batteriet.
  • Jag tejpade fast BMS på batteriet med dubbelhäftande tejp på batteripaketet.
  • Nu är batteripaketet klart. Minuspol på batteripaketet är den tjocka svarta kabeln på BMS. Pluspol på batteripaket är pluspolen på den fjärde battericellen.

Batteripaket och BMS sitter fast med transportcellplast, och skummgummiinredningen i väskan och solcellsregulatorn är limmade på insidan av teaklisten inne i väskan. Det gör att allt i väskan sitter skyddat för stötar, och IP65-klassningen gör att den mer eller mindre är vattentät. Eftersom den är monterad under toften sitter den cirka 15 cm ovanför durken i jollen och är även skyddad för vatten på durken i gummibåten.

Jag lossade väskan efter första ösregnet och kollade inne i den, och det var inget vatten eller fukt i väskan.

Väskan med innehåll väger knappt tio kilo och spänns fast under toften. Den har varit monterad där hela sommaren, till och med när vi lyft upp jollen på fördäck. Men då laddar ju inte solcellerna. På kablarna från solcell och elmotor pressade jag fast rörkabelskor, vilka fästs med rostfria vingmuttrar på de genomgående bultarna på utsidan av väskan. Solcellerna på ena sidan och motorn på andra.

Hur har det fungerat? Motorn behöver 52 A vid maxgas, men oftast kör vi på läge fyra av fem lägen framåt, och vi har inte kört slut på batteriet någon gång. Solcellen ger max 3,2 ampere, det vill säga omkring 10–30 amperetimmar per dag, vilket gör att batteriet nästan alltid är fulladdat. Det är mycket behändigt med blåtandsgränssnittet av BMS, och där ser man alltid status på batteriet.

Då batteriet är monterat under toften har vi till och med kunnat bogsera jollen med elmotorn monterad på akterspegeln utan att jollen går på rumpan, vilket den gjorde med den gamla tvåtaktaren. Det är därför mycket enklare och snabbare att använda jollen med snurran nu än tidigare, och den är nästan helt ljudlös.

Så för att summera är vi mycket nöjda med den här lösningen. Det enda som kunde varit bättre är att trots att vi valde den starkaste snurran för 12 volt är den lite svag och därigenom långsam, men det har nog vår hund lidit mest av. Den räcker väl till att köra mot vinden i de vindar vi svajankrar i – inte över 8 m/s. På maxgas är det enligt effektlagen 12 volt x 52 ampere = 620 watt, vilket motsvarar cirka 0,8 hästkrafter.

Då de integrerade elsnurrorna drivs med 48 volt är det inte svårt att förstå varför de kan vara kraftigare. Sedan är de här små elsnurrorna inte bara fula med sin höga rigg, det blir även lite jobbigt att styra och gasa med rorkulten så högt upp. Senare ska jag se om det går att korta riggen med 3–4 decimeter.


Text: Patrik Ström • 2024-11-06

Rulla till toppen