Nya Lombardini KDW1404 kommer inflygandes. Foto: Patrik Ström
Så byter du inombordare
De flesta båtägare behöver aldrig byta motor. Men PB-läsaren Patrik Ström har gjort det två gånger, senast i X-382:an Medströms.
För fjorton år sedan bytte Patrik Ström motor i sin Arcona 355, och trodde då att det var första och sista gången under hans båtliv som han skulle behöva göra den manövern. Så blev det dock inte. På väg hem genom Göta kanal med den nuvarande båten, en X-382, rasade S-drevet i höjd med Norrkvarn.
”Vi fick bogsering till Lyrestad av Bavaria 38:an Singha (Tusen tack!). Sedan blev det stor cirkus vid husbilsparkeringen, när Medströms med en kranbil skulle lyftas över till en speciell båttransporttrailer för transport längs E20 hem till Göteborg”, skriver Patrik Ström.
Väl framme i Göteborg lyftes motor och S-drev ut, och de började fundera på vad vi skulle göra. Motorn de precis lyft ut var en Yanmar på 27 hk, som de ibland upplevt som för svag. I den tidigare Arconan hade de haft en 30 hk Lombardini som de varit mycket nöjda med, så nu valde de åter en sådan. Den här gången modellen KDW1404 med S-drev. Det är en 4-cylindrig dieselmotor på 1,4 liters slagvolym som är konstruerad för att ge 40 hk, men efter ytterligare miljöoptimering minskades effekten till 35 hk.
”Det är även en mycket kompakt motor så det krävdes endast minimala ändringar av motorbädden. När jag bytte motor i Arconan var det en motor med backslag och propelleraxel. Nu i X-382:an är det en motor med S-drev, och min uppfattning är att det generellt är mycket enklare att byta en motor med S-drev”, skriver Patrik Ström.
Tips: Förbered i motorrummet i väntan på motorn
1. Passa på att byta ljudisolering av motorrummet. Det går inte att göra med nya motorn på plats.
2. Sjövattenfilter monterades ovanför vattenlinjen på skottet ovanför motorn.
3. Vakuumventil monterades också ovanför motorn. Vakuumventilen hindrar vatten att ”sugas in” med hävertverkan och fylla motorn med sjövatten när motorn inte är igång.
4. Dieselförfilter och vattenavskiljare placerades akter om motorn. Jag har ett Parker-Racor spin-on-filter med 2 microns förfilter.
5. 20 mm kylvattenslangar för sjövatten och 16 mm kylvattenslangar för glykolvatten.
6. Jag passade på att städa upp i elkablarna i motorrummet samt montera en Mastervolt Mac Plus 50 A DC/DC-laddare för att utnyttja den nya generatorn maximalt. Den har bland annat konfigurerbar 3-stegs laddkurva och laddar 50 ampere hela vägen till 14 volt och naturligtvis underhållsladdning samt temperaturkompensation av laddningen. Här hade jag riktigt bra hjälp av Alfred Orrbeck på Göteborgs Båtelektriska AB.
7. Jag monterade även en LED-stripe och en LED-puck över en strömbrytare för belysning
Hela guiden i 58 steg finns att läsa i nummer 13 av Praktiskt Båtägande!
Teckna prenumeration och få tillgång till allt vårt material.
VILL DU LÄSA ÄNNU MER?
Bli prenumerant
Vi guidar dig till de bästa upplevelserna på sjön och ger dig kunskaperna att sköta om din båt på bästa sätt.
Text: Patrik Ström • 2021-12-15
Gör det själv • Båtmotor • Gör det själv • Motorer • Segelbåt • Yanmar