Skala ner utrustningsnivån ombord, de flesta vill ändå inte ha det, menar Båtnytts Mikael Mahlberg. Foto: iStock/Båtnytt

Båtnytt

Krönika: Båtbranschens myter ger dyrare båtar

Varför fylla våra båtar med en massa utrustning som vi ändå inte använder? Båtnytts Mikael Mahlberg beordrar båtbranschen att avliva sina myter för att kunna sälja billigare båtar.

Text: Mikael Mahlberg • 2018-10-23 Uppdaterad 2021-06-09

Vårens intressantaste båtsamtal hade jag med Nimbus chefsdesigner, Joacim Gustavsson.

I sittbrunnen på storsatsningen Nimbus W9 erkände han utan omsvep att väldigt få kunder någonsin kommer att laga mat i det pentry som han så omsorgsfullt formgett och inpassat på en av båtens bästa platser, bakom vindrutan.

Ändå måste det finnas där. Saknas det, backar kunderna, menade chefsdesignern.

Så låter det ofta i båtbranschen. “Det måste finnas en separat toalett, annars köper kunderna en annan båt”, heter det. Men när båtarna kommer in för vinterförvaringen är toaletterna i nio av tio fall fortfarande förseglade med leverantörens tejp.

Listan över finesser som “måste” finnas ombord på båtar men underligt nog sällan uppskattas av kunderna, är lång. Starkt vinklad, låg ruta är en detalj som alla daycruisers har och som är “nödvändig” för att sälja båtar. Tyvärr blåser besättningen nästan bort på kuppen och många ägare av moderna daycruisers jag talat med tittar avundsjukt på de fyrkantiga överbyggnaderna hos klassiker som Flipper 620 HT.

Men, tänker du, vad är problemet? Ett pentry eller en spoltoalett ombord skadar väl inte? Jo, tyvärr. En anledning till att båtar är så oproportionerligt dyra jämfört med i stort sett alla andra motorfordon förutom privatflygplan, är att valmöjligheterna är oändliga. Det fördyrar produktionen. Säg att en daycruiser som enbart används för att åka ut och bada i, också förses med en modul för pentry och separat toalett. Båten blir högre, tyngre och svårare att tillverka.

Det intressanta är att när båttillverkarna vågar skippa dogmerna, blir det ofta försäljningsframgång. Båtarna med ett tydligt syfte är också lyckade.

Elektriska, foilande Candela har fått flera miljoner kronor i riskkapital och ett hundratal kunder redan innan produktionsstart. Och de senaste årens största försäljningssuccé i båtbranschen heter Axopar 28 AC, en hyttbåt som tänjer konventionerna genom att vara lite längre, lägre och billigare än alla andra hyttbåtar. Och sakna kök.

Jag hoppas att 2018 blir året då båttillverkarna vågar avliva sina gamla myter. Våga vägra spis i daycruisern, skippa spoltoaletten i hyttbåten!

Båtar som används över dagen behöver bra sittplatser, punkt. En ny Volvo XC90 blir inte bättre av en septiktank i bagageskuffen eller kök i handskfacket. Varför skulle en daycruiser bli det?

Krönika: Är den svenska båten en hotad art?

Debatt: Monsterbåtar snart lika utdöda som dinosaurier

Krönika: Tycker båttillverkarna att vi är dumma i huvudet?


Text: Mikael Mahlberg • 2018-10-23
BåtnyttKrönikaBåtnyttKrönika
Scroll to Top