Vi vill slippa oroa oss för att föraren i båten som närmar sig i 30 knop inte kan väjningsreglerna, tycker Nils Ahlén. Foto: Mikael Mahlberg & Nils Ahlén

Krönika

Inför båtkörkort – och gör det nu!

Låt båtkörkortet bli verklighet och se till att det är anpassat efter dagens navigationshjälpmedel. Nils Ahlén har tröttnat på att vänta.

Text: Nils Ahlén • 2024-02-28 Uppdaterad 2024-02-29

Körkort för snöskoter, moped och, till slut, vattenskoter har gått att införa, men frågan om ett obligatoriskt båtkörkort verkar för evigt ha fastnat i byråkratin.

En majoritet av de tillfrågade i Transportstyrelsens senaste stora båtlivsundersökning (2020) efterfrågade någon form av obligatoriskt förarintyg, och hela 84 procent ville se det för snabba båtar där det även skulle vara en åldersgräns.

För visst behövs det. Vi kom i samspråk med en familj i somras där sonen just fått en egen ribbåt som han ”bara lyckats få upp i 30 knop”. På frågan om nautisk kompetens sa föräldrarna att han ”nog” kunde väjningsreglerna. Det är just sådana man inte vill möta på sjön!

Båtkörkortet borde vara en modernare och enklare variant av förarintyget, tycker krönikören. Foto: Mikael Mahlberg

Så var ska gränsen dras? Varför inte använda sig av ett mått som redan finns? Det används idag när kontroll får göras utan misstanke om onykterhet och gäller fartyg som är längre än 10 meter eller kan gå fortare än 15 knop.

Förarintyg används ofta som förebild för ett potentiellt båtkörkort, men tyvärr befinner sig en stor del av det intyget fortfarande kvar vid tiden före plottrar och navigationsprogram för läsplattor och telefoner. Inget ont om att kunna göra en krysspejling, men kanske är det viktigare att lära ut vett och etikett på sjön och hur man vet var man är. Två larm vi råkade höra via vhf i somras gällde båtar som inte hade en aning om var de var! Det borde vara en omöjlighet så länge det finns åtminstone en modern mobiltelefon ombord.

LÄS MER: Quiz: Kan du väjningsreglerna?

Det som krävs nu är ett modernt båtkörkort för moderna båtmänniskor, anpassat efter dagens navigationshjälpmedel med det nödvändiga av både formella och informella regler till sjöss. Tack och lov är det sällsynt med rena kollisioner till sjöss, men det vore skönt att veta att båten som närmar sig i 30 knop utan att se ut att väja har en skeppare med i alla fall någon form av nautisk kompetens.

Nils Ahlén är sedan många år medarbetare i Praktiskt Båtägande.

För förarintyget krävs det ett par dagars kurs, och prislappen hamnar lätt på 3 000 kronor. När Transportstyrelsen införde nya krav för att få flyga drönare erbjöd de gratis material som tog 2–3 timmar att studera in och sedan en examination på nätet för under 200 kronor. Skulle det inte gå att ha något liknande – kanske något utökat – även för ett båtkörkort? Och ett körkort i mobilen?

Med en bättre anpassad utbildning än dagens förarintyg är jag övertygad om att vi kan ha ännu trevligare tillsammans på sjön och att vi kan undvika många grundstötningar och andra nödsituationer. Så inför ett modernt båtkörkort. Men gör det enkelt, och gör det nu!

LÄS MER: Video: Fritidsbåt nära att sugas in under kryssningsfartyg


Text: Nils Ahlén • 2024-02-28
Krönikabåtkörkortdigital navigation
Rulla till toppen