Sjøen for alle i Lilleström. Foto: Pressbild

Båtnytt

Trots pandemin – nu satsar man på vårens båtmässor

Norska Sjøen for alle ställer in, men Båtmässan och Allt för sjön ska bli av. Det budskapet från de båda projektledarna är tydligt. Och även tyska Boot lovar att öppna 2022.

Text: Joakim Hermansson • 2021-12-09

I pandemins spår möter alla branscher utmaningar. Även om det kraftigt ökande intresset för hemester och båtliv i grunden är positivt innebär det också stora svårigheter för båtbranschen att uppfylla sina åtaganden. Leveranstiderna ökar generellt, servicevarven är hårt ansträngda och komponentbristen gör sig påmind på allt fler håll. I vårt västra grannland har den bekymmersamma leveranssituationen lett till att den största båtmässan Sjøen for alle redan tidigare i höstas tog beslutet att ställa in 2022 års upplaga, som i mars skulle ha hållits på Norges Varemesse i Lilleström strax öster om Oslo.

– Precis som andra branscher lider även båtbranschen av ett globalt transportsystem som drabbats hårt efter en lång period av nedstängningar i flera länder. Begränsad tillgång på varor gör nu att det inte är praktiskt möjligt att genomföra en båtmässa i det format och med den kvalitet som både besökare och utställare önskar, säger Per Sårheim, projektledare för Sjøen for alle.

LÄS MER: Allt för Sjön lanserar ny app

Tack och lov för oss som gillar att strosa runt och insupa atmosfären på mässgolven gör de svenska mässarrangörerna dock en helt annan bedömning än sina norska kollegor. I Göteborg förbereds Båtmässan i februari för fullt, och projektledaren Jacob Ryder ser mycket positivt på nästa års version av det drygt 60 år gamla evenemanget.

– Närmare 70 procent av utställningen är såld, och vi planerar för en mässa med samma upplägg som tidigare, med båtar på plan 1 och tillbehör på plan 2. Totalt räknar vi med dryga 200 utställare och över 300 båtar, varav drygt 30 världs- eller Skandinavienpremiärer, säger han.

– Dessutom har vi ett helt nytt piratland för familjerna på plan 2, där de yngre besökarna får tillverka sitt eget piratskepp. Och så blir det ett fullspäckat scenprogram och temadagar med allt från paddling och segling till sportfiske och miljö samt comeback för segling med radiostyrda båtar i en bassäng. Självklart hoppas vi spinna vidare på att båtlivet är hett och att många nya utövare är på väg in i vår bransch!

LÄS MER: Digitala båtmässan flyttas fram till 2022

Hanse Thorslund arrangerar Stockholmsmässans 100-årsjubilerande Allt för sjön i mars, med båten Pricken från den ursprungliga versionen i Saltsjöbaden 1922 på hedersplats i mässhallarna.

– Efter önskemål från utställarna har vi gjort mässan annorlunda med en båt- och en tillbehörshall nära varandra. En kul kombination är att Marinen fyller 500 år nästa år. De kommer att visa upp vad de gör idag och har gjort i historien. Vi jobbar också hårt med vårt scenprogram och driver temadagar med olika ämnen, allt från motorbåtar till segling och miljö, samt försöker lyfta rekryteringen av yngre och kvinnor till båtlivet, säger han.

Många svenskar besöker också gärna den gigantiska båtmässan Boot i tyska Düsseldorf i januari, där arrangörerna lovar att fylla alla sina totalt 17 hallar med godsaker för båtlivsintresserade besökare. Enligt delstaten Nordrhein-Westfalens bestämmelser är det dock endast besökare som antingen har vaccinerats mot covid-19 eller har tillfrisknat från sjukdomen som släpps in.

Jacob Ryder, projektledare för Båtmässan i Göteborg. “Närmare 70 procent av utställningen är utsåld”, säger han. Foto: Pressbild
“Efter önskemål från utställarna har vi gjort mässan annorlunda med en båt- och en tillbehörshall nära varandra”, berättar Hanse Thorslund som arrangerar Allt för sjön i Stockholm. Foto: Pressbild


Text: Joakim Hermansson • 2021-12-09
BåtnyttNyheterAllt för SjönBåtmässaCovid-19
Scroll to Top