Nova Loman, 25, har lämnat Sverige för världsomsegling. Med sig har hon sin hund – och 15 kilo epoxy och glasfiber. Foto: Privat

Praktiskt Båtägande

Ensamseglaren Nova: ”Jag går min egen väg”

Under fem år totalrenoverade Nova Loman, 25 år, sin segelbåt från 1970-talet. Sommaren 2021 kastade hon loss med en dröm att ensamsegla långt, utan någon tidsplan för att återvända hem. Med ombord finns Novas trogna följe­slagare, hunden Nimrod.

Text: Johan Cooke • 2021-12-15 Uppdaterad 2021-12-17

Före Falsterbokanalen är sjön för grov för att ta ner segel, så det ska Nova göra i den östra hamnbassängen strax före kanalen. Men där fastnar storseglet, som inte går att dra ner helt. Som lök på laxen går elmotorn inte att starta. Kraftiga vindbyar fyller återigen storen. Båten tar fart mot ett stenröse intill.

– Jag kastade i ankaret för att få stopp på båten, men det draggade. Jag siktade på kajen som båten rammade. Pulpiten och peket krossades, och även furlexrullen skadades, berättar Nova Loman.

LÄS MER: “Sedan jag var barn har jag drömt om att få segla jorden runt”

Tack var hennes skicklighet, erfarenhet och förberedelser blev det inte några skador på friborden i Falsterbokanalen. Att hon siktade på piren var ett strategiskt beslut för att undvika stenröset, Om hennes båt, S/Y Citra, hade kraschat i stenröset hade den troligen blivit obrukbar. Det hade nog satt hennes långsegling på paus under lång tid framåt. Nova är ingen duvunge till sjöss. Som liten var hon alltid med ombord på familjens OE 32.

– Vid ett tillfälle ombord visade min pappa mig en välanvänd golfpenna och berättade att den kom från Karibien, dit de tidigare ägarna hade seglat med båten. Det ville jag också göra när jag blev stor, sa jag.

När hon var sex år fick hon en Optimistjolle. Hon tog förarbevis när hon var 13 år, sedan vhf-certifikat, kustskepparintyg och utsjöskepparintyg. I dag har hon en egen OE 32, som var mer vrak än båt när hon köpte den. Nova såg ändå en möjlighet att kunna renovera båten inför en långsegling. Men renoveringsarbetet tog fem år.

I sittbrunnen var distansmaterialet under plasten fuktskadat. Så Nova plastade en ny sittbrunnsdurk med epoxi och glasfibermattor och applicerade gelcoat ovanpå. Men plastarbetet slutade inte med det:

– När jag slängde ut den gamla dieseldrivna originalmotorn, för att installera elmotorn, plastade jag om hela motorrummet och gjorde även en form till de nya batterierna, berättar hon.

LÄS MER: Så gör du båten säker för långsegling

Hon använde en kartong för att göra en mall när hon plastade och använde sedan distansmaterialet divinycell, mikroglasballonger, glasfibermattor och epoxi. Hon gjorde också plastförstärkningar på taket runtom den genomgående masten.

– Det återstår flera mindre projekt. Jag har med mig 15 kilo epoxi och glasfiber ombord. I Medelhavet är det rätt temperatur för härdning. Jag behöver plasta om luckan till ankarboxen och området runtom, säger Nova som har en resebudget på 10 000 kronor i månaden.

Nu i mitten av december har Nova Loman kommit till Nederländerna. Du kan följa hennes resa på Instagram @Seemeatsea.

Det här är ett utdrag ur en längre intervju med Nova Loman. Hela reportaget går att läsa det senaste numret av Praktiskt Båtägande.

Prenumerera på Praktiskt Båtägande!

Fem år har renoveringarna tagit – och på den tiden har hon hunnit göra om alltifrån att plasta om sittbrunnen till att installera ett nytt elsystem. Foto: Privat
Hunden Nimrod, en Jack Russel-terrier, är med på hela seglingen. “Jag kommer inte att segla till länder där Nimrod måste sitta i karantän”. Foto: Nova Loman
I skrivande stund, november 2021, har hon kommit till Helgoland, utanför Tysklands västkust. Härifrån är planerna och drömmarna många, men först Medelhavet. Foto: Privat

Text: Johan Cooke • 2021-12-15
Praktiskt BåtägandeEmblaHund*ombordHundarLångseglingNova LomanResereportageViveka Ljungström
Scroll to Top