Tolvan Princess Svanevit såldes till utlandet i början av 1960-talet. Tills för bara ett par år sedan var det ingen som visste vart hon hade tagit vägen. Då fann den båthistoriskt mycket bevandrade båtbyggaren Bobby Cyrus henne på en kaj i England. Foto: Sjöhistoriska museet/Anna Sandgren

LivetOmbord

Omsusad båt tillbaka i Sverige – nu ska hon totalrenoveras

Nio års tjat gav resultat. Äntligen har vackra tolvan Princess Svanevit från 1930 återvänt till sin barndoms skärgård.

Text: Anna Sandgren • 2017-12-01 Uppdaterad 2024-02-27

 Det är en tidig septembermorgon. Den krispiga höstluften blandas med spända nerver. Efter 59 år har Princess Svanevit just återvänt till hemmaplan. Piren utanför Stockholms Båtsnickeri i Fisksätra domineras av en enorm lastbil och på trailern vilar tolvan som så länge engagerat de båda båtsnickarna Bobby Cyrus och Andreas Millde. Nu ska hon först lastas av till en enorm kranbil och sedan via en modern lift sakta, sakta och med millimeterpassning baxas in i hallen där hon kommer att vara de närmaste tre, fyra åren. 

Redan som barn hörde Bobby Cyrus talas om en mycket speciell träbåt, en segelyacht längre och vackrare än de flesta, som hade byggts bara några sjömil från Stockholms Båtsnickeri. Båten hade sålts utomlands på 1960-talet och sedan dess försvunnit. 

Miljardärens unika ögonsten tillbaka i Sverige – nu ska hon totalrenoveras
Bobby Cyrus är en av eldsjälarna bakom Princess Svanevits hemkomst och kan nu…
Miljardärens unika ögonsten tillbaka i Sverige – nu ska hon totalrenoveras
… tillsammans med Andreas Millde se fram emot drygt
10 000 timmars renoveringsarbete.

– Min pappa hade en liknande tolva, men den förstördes sorgligt nog i en brand. Det kan ha varit då som mitt eget intresse och sökande efter den försvunna skönheten började. Jag har levt med drömmen om Princess Svanevit i decennier, så det är smått overkligt att hon nu äntligen är här hos oss på snickeriet, ler Bobby stort.

Läs mer: Historien om de vackra J-båtarna

Princess Svanevit ritades av Gustaf Estlander och byggdes och färdigställdes av Carl och Bengt Plym på Neglingevarvet. Beställare var förläggaren, publicisten och entreprenören Erik Åkerlund. 1906 hade han grundat tidningsförlaget Åhlén & Åkerlund, som han 1929 sålt till familjen Bonnier. Erik Åkerlund var en sann seglingsvän och ägde under sin livstid flera stora yachter, bland annat Stella Marina, Sea Song och skärgårdskryssaren Britt-Marie samt sexan (6mR) Bissbi, döpt efter favoritdottern Britt-Marie, som gick under smeknamnet Bissbi. Med konstruktören Tore Holm vid rodret på Bissbi var Eriks son Olle med och kammade hem OS-guld 1932.

Miljardärens unika ögonsten tillbaka i Sverige – nu ska hon totalrenoveras
Efter flera års arbete och enträget uppvaktande har Bobby Cyrus och Andreas Millde lyckats köpa Princess Svanevit. I början av september kom hon åter hem till Sverige och nu väntar några år av renovering. Foto: Anna Sandgren

Den betydligt större R-båten, tolvan (12mR) Princess Svanevit stod klar 1930, dagarna före KSSS:s hundraårsjubileum. Det sparades inte på krutet under bygget, vare sig i kvalitet eller sett till storlek. Den nästan 22 meter långa tolvan är den längsta som byggts. 

– Under jungfruturen stod två män nere i kölsvinet beredda att täta läckor, men inte en enda droppe kom in. Det enda de behövde göra var att borsta bort dammet, säger Andreas Millde, ägare till Stockholms Båtsnickeri.Miljardärens unika ögonsten tillbaka i Sverige – nu ska hon totalrenoveras

Även inredningen är mycket påkostad och består av stora mängder intarsia, alltså konstverk av infällda träslag i olika kulörer. Intarsian är skapad av Ewald Dahlskog, som bland annat gjort utsmyckningar i Stockholms stadshus, i HSB:s huvudkontor på Fleminggatan i Stockholm och i ovala rummet i Carnegies (tidigare Swedish Match) huvudkontor. 

– Än idag är båtens otroligt vackra intarsia i gott skick och nästan alla konstverk är bevarade. Även en del andra båtar från den här epoken har intarsia, men inte i samma utsträckning som Princess Svanevit. Här kan du liksom gå på upptäcktsfärd bland de välarbetade motiven och hela tiden fängslas av nya detaljer i dem. Du ser allt från Erik Åkerlunds andra båtar till välkända fyrtorn och sagomotiv i art deco, berättar Bobby. 

Miljardärens unika ögonsten tillbaka i Sverige – nu ska hon totalrenoveras
Miljardärens unika ögonsten tillbaka i Sverige – nu ska hon totalrenoveras

 
Miljardärens unika ögonsten tillbaka i Sverige – nu ska hon totalrenoveras
 

 

Själva namnet kommer från sagan “Prinsessan Svanevit” av August Strindberg, som senare tonsattes av kompositören Jean Sibelius och uruppfördes på operan i Helsingfors i början av seklet.  

Miljardärens unika ögonsten tillbaka i Sverige – nu ska hon totalrenoveras
En av dåtidens stora konstruktörer, seglare och båtbyggare, Tore Holm, fångad på Princess Svanevits stäv. Fotografiet är taget 27 juni 1931, då seglingarna om Entonnarepokalen pågick vid Sandhamn. Fotografiet återgivet i KSSS årsbok 1932 s. 190. Foto: Oscar Norberg/Sjöhistoriska museet

Erik Åkerlund seglade sin prinsessa fram till 1936, då han sålde henne till Ernhold Lundström, som var vd för Bromsregulator i Malmö. Han döpte båten till Irene. När Lundström dog 1954 vinterförvarades båten på Holms båtvarv i Gamleby. Här skötte Tore Holm om henne och var även med och seglade vid några tillfällen. I två år förvaltades båten av dödsboet innan den köptes av Nils Gäbel. Han bodde i Saltsjö Duvnäs och hade gjort sig en förmögenhet på fastigheter, bland annat i Spanien och Frankrike.

Nils hade tidigare ägt flera vackra yachter och gett alla namnet Silvervingen. Princess Svanevit blev i hans ägo omdöpt till Silvervingen X och han hade henne liggande på svaj i Duvnäsviken.Familjen Gäbel tyckte om att segla och bestämde sig 1957 för att segla ner båten till Medelhavet och Mallorca. Det är i hamnen i Palma hon ligger 1958, när den mycket förmögne engelsmannen Harry J. Hyams passerar förbi. Med den högsta masten i hamnen fångar hon hans blick. 

– Det måste ha funnits många vackra båtar till salu vid den tiden, och jag var nyfiken på varför Hyams ville köpa just Princess Svanevit, så jag frågade honom. Han svarade utan omsvep: “It was the most beautiful yacht I’d ever seen.” Ja, sedan var det tydligen en snabb affär och båten blev hans ögonsten, skrattar Bobby Cyrus. Miljardärens unika ögonsten tillbaka i Sverige – nu ska hon totalrenoveras

Harry J. Hyams började sin karriär som 17-årig springpojke på en fastighetsmäklarfirma. Tack vare lyckade fastighetsaffärer i London var han miljonär innan ens 30 år fyllda och slutade som en av Storbritanniens rikaste personer. Dessutom hade han en konstsamling som saknar motstycke i brittisk historia. 

– Ett annat av hans stora intressen var alltså båtar och segling. Bland annat köpte han en av världens största lyxjakter, Shemara, på impuls utan att sjösätta henne på över 30 år. Men han tyckte nog däremot om att titta på henne, berättar Bobby och skrattar varmt.

Därför är det kanske inte så konstigt att denne miljardär, med öga för det vackra, föll så pladask för Princess Svanevit, som han i sin tur döpte om till Barranquilla.

– Fast särskilt mycket seglade han inte med henne. Det handlade om två, tre seglatser per år. Efter ett mastbrott 2003 ställdes hon upp på land och därefter blev hon stående där. 

Miljardärens unika ögonsten tillbaka i Sverige – nu ska hon totalrenoveras
Tolvan Princess Svanevit såldes till utlandet i början av 1960-talet. Tills för bara ett par år sedan var det ingen som visste vart hon hade tagit vägen. Då fann den båthistoriskt mycket bevandrade båtbyggaren Bobby Cyrus henne på en kaj i England.
Foto: Anna Sandgren

– Trots att Svanevit stod på land i flera år hade Hyams fortfarande en anställd kapten som varje vecka öppnade upp båten och vädrade samt såg till att allt stod rätt till inne under alla presenningar. Vad de däremot missade, och något som vi märkte när vi var på vårt första besök vid båten, var att presenningarna satt för hårt mot skrovet och därför orsakat fukt- och rötskador, fortsätter Andreas.

Det är alltså nu som de båda båtsnickarna äntligen kan kamma hem resultatet av decenniers sökande i arkiv, läsning av dokument och förfrågningar runt om i seglingsvärlden. Det första tecknet på framgång i sökandet kom i början av år 2000, då Bobby hörde talas om att Princess Svanevit kanske låg på ett varv i södra England. 

– Det var däremot stört omöjligt att få tag på någon ägare. Förmodligen för att Harry J. Hyams var en man som höll låg profil, förmodligen på grund av sin förmögenhet. Det var tack vare internet och Google Earth som jag för nio år sedan nådde ett genombrott. Jag kunde se att det fanns fyra möjliga varv i södra England där båten kunde vara. Så jag ringde helt enkelt upp varven. Vid tredje samtalet fick jag napp. 

Bobby skrev ett brev till Harry J. Hyams där han berättade vem han var och försiktigt frågade om båten var till salu. 

– Jag fick svar med vändande post. Hyams tackade, på sitt gods eget exklusiva brevpapper, nej. Någon avsikt att sälja båten hade han inte. Jag kunde inte släppa tanken, utan fortsatte att brevväxla med Hyams, samt att ge honom alla möjliga fakta om båten. 

Miljardärens unika ögonsten tillbaka i Sverige – nu ska hon totalrenoveras
– Princess Svanevit har tidigare aldrig renoverats. Däremot har underhållet skötts och saker som gått sönder lagats. Det märks så klart. Vi vet redan nu att vi får ta bort alla träplankor i skrovet och byta ut en hel del av dem, renovera däcket samt se över spanten, och så ska hon så klart målas. Du kan likna arbetet vid ett enormt pussel, där varje bit ska passa exakt in, säger Andreas Millde. Foto: Anna Sandgren

Plötsligt vände det och 2010 blev Bobby och Andreas Millde inbjudna till England för att titta på båten. Två år senare avled Hyams fru och han meddelade nu att han var redo att sälja båten. 2015, efter några års förhandlingar var båda parter nöjda och affären skulle avgöras. Men då blev Harry J. Hyams sjuk och han hann avlida innan papperen var påskrivna. Paret Hyams hade inga barn, så all egendom, till ett värde av flera miljarder kronor, hade testamenterats till engelska staten. Enligt testamentet skulle en stiftelse göra konstsamlingen tillgänglig för allmänheten. Båten däremot stod det inte så mycket om och Bobby och Andreas försökte enträget få advokaten som skötte stiftelsen att sälja båten. 

– Det var rätt kört ett tag, men vi påpekade att båten riskerade att vittra sönder om hon låg kvar på varvet under presenningarna. När sedan Hyams sekreterare kände igen oss, släppte det plötsligt och vi fick köpa henne, säger Andreas. 

Som ny ägare till Princess Svanevit står ett svenskt aktiebolag. En stor del av kostnaden för renoveringen är redan i hamn, men på sikt vill bolaget få in åtminstone fyra delägare.

Princess Svanevit har tidigare aldrig renoverats. Däremot har underhållet skötts och saker som gått sönder lagats. Det märks så klart. Vi vet redan nu att vi får ta bort alla träplankor i skrovet och byta ut en hel del av dem, renovera däcket samt se över spanten, och så ska hon så klart målas. Du kan likna arbetet vid ett enormt pussel, där varje bit ska passa exakt in, säger Andreas och tar av sig den blå skyddshjälmen.

Prinsessan vilar nu tryggt på sina stöttor inne i en miljö som knappast kunde vara bättre för en gammal vacker dam, redo att få en genomgripande skönhetskur av några av världens främsta experter. 

Andreas och Bobby räknar med att det kommer att ta mellan 10 000 och 12 000 timmar för att renovera prinsessan. Praktiskt Båtägande kommer följa projektet under de närmaste åren och ser fram emot provseglingen.


Text: Anna Sandgren • 2017-12-01
LivetOmbordReportageBåtar med anorOtroligtPraktiskt BåtägandeTräbåt
Scroll to Top