Träbåt
-
Gamla träbåtar får nytt liv på Skeppsmyran
På Skeppsmyrans träbåtsvarv renoverar båtägarna inte bara sina flytande klenoder – utan även den 100-åriga varvsbyggnaden. – Att ha träbåt är en livsstil, säger båtägaren Helena Anderhag.
-
Protester mot bygge: ”Kulturmiljö hotad”
Heleneborgs Båtklubb protesterar mot en elstation som ska byggas på deras vinteruppställningsplats på Långholmen.
-
Nio välskötta båtar k-märks
Båtar som är över 50 år, välhållna och har dokumenterad historik kan kulturmärkas av Sjöhistoriska museet. I år har nio fritidsbåtar fått utmärkelsen.
-
Princess Svanevit tog hem priset
Vackra 12:an Princess Svanevit vann omröstningen och har tilldelats en utmärkelse av brittiska tidskriften Classic Boat Magazine.
-
Vasaskeppet renoveras – ber om Swish
Vasamuseet startar nu en insamling för att hjälpa till med bevarandet av skeppet Vasa. Den stöttning som skeppet i dagsläget ligger i måste bytas ut då den på sikt skadar fartyget.
-
Sommartips: Repris på Klassikerfestivalen i Valdemarsvik
Gillar du båtar, bilar och andra fordon i klassisk skepnad? Då kanske du vill passera Valdemarsvik i slutet av juli.
-
Skolskeppet Shamrock k-märks – tillsammans med polisbåt
Varje år väljer Sjöhistoriska museet ut båtar och fartyg som ska k-märkas. Nu står det klart vilka som blir det i år.
-
Båtfest vid Stockholms stadshus – PB testar aktiviteterna
I år firar Stockholms stadshus 2023. För att fira det har bland annat KSSS tagit på sig att samordna aktiviteter för båtälskare och nyfikna på kajen utanför stadshuset, under helgen 16-18 juni. PB:s redaktion tog sig dit och kollade in aktiviteterna, som alla är gratis att prova på.
-
Ester bärgades efter 78 år på havets botten
Hon konstruerades enligt principer som ännu inte uppfunnits och dominerade på kappseglingsbanorna, innan hon 1937 försvann till havets botten. 78 år senare tar ett till synes omöjligt projekt vid: att återställa Ester till originalskick.
-
Petterssonbåten Elektra – en eldriven 100-åring
En Petterssonbåt konverterad till eldrift med batterier från en Audi E-Tron – en tyst och stark drivlina som CGP kanske hade valt själv, om den funnits för 100 år sedan. Det här är Elektra.
