Båtklassiker
-
Monark 690 – en snipa för alla väder
Den har en skön retrokänsla och den är säker och stabil. Monark 690 är snipan för den som gillar att vara ute till havs - även när det blåser en del.
-
Alternativbåtar
Ryds Nautica Rymlig båt som passar bra för lilla familjen. Båtens värde avgörs till stor del av vad det sitter för motor på den. Längd: 6,3 m Bredd: 2,5 m Djup: – Vikt: 1000 kg Kojplatser: 4 st Vattentank: 30 l Bränsletank: 50 l Motor: Utombordare Skrovtyp: Planande Toppfart: 40 knop Tillverkare: Ryds Båtindustri AB
-
Inte helt felfri
Det är under ytan som vi hittar den stora hemligheten bakom Flipperbåtarnas goda sjöegenskaper. I aktern på botten sitter två stegstabilisatorer. Enkelt uttryckt kan man säga att de ser ut som två rektangulära urfasningar i skrovet. Stegstabilisatorerna bidrar till att båtarna får minimal planingströskel, stadigare gång och låg bränsleförbrukning.
-
En kabin med egen barnkammare
Det är generöst om utrymmet i Orrskär 850. En familj på fem personer kan utan problem sova och röra sig på båten under längre utfärder. Sittbrunnen bjuder på en ordentlig soffa där sommarens värmande solstrålar kan avnjutas. Där är det även gott om plats att sträcka ut benen på. Under dynorna till akersoffan döljer sig ett bord som kan det fällas upp i flera steg. Det kan bli till ett litet fikabord eller ett större matbord. Ett litet exempel på Erik Samuelssons känsla för praktiska detaljer. - Jag brukar inte ha bordet uppfällt. Det är bättre att plocka bort dynorna i aktersoffan och använda den som ett trappsteg när man ska klättra över och bada i aktern istället, säger Björn Biverman. Förarplatsen är skyddad under tak och rejält tilltagen med tydliga instrument och plats för sjökort. I Björns båt sitter originalinstrument och ursprungliga knappar och reglage kvar. Det har inte funnits någon anledning att byta menar han. Enda extrautrustningen är ”sillteven” som han kallar sitt ekolod. Ett bra hjälpmedel till en så stor båt. På babordssida finns ett välutrustat pentry med gasolspis, kylskåp och diskho. Men det är lite dåligt med utrymme där man kan förvara matvaror. Björn har löst det genom att använda två av stuvutrymmena nere i kabinen till ändamålet. - Det går att få med de mesta bara man planerar och använder båtens möjligheter rätt, säger han.
-
Kolla motorn
Flipper har alltid haft gott rykte och hög popularitet enligt besiktningsmannen Erling Kroon. Men det finns detaljer som man bör se upp med speciellt på äldre exemplar.
-
Tyst och trygg
Skimrande i elfenbensrosa ligger Björn Bivermans Golden Lady och tronar i Brunnsvikens mörkgröna vatten. Färgen är snygg men ovanlig. Ursprungligen beställdes båten av en färghandlare från Täby. Därav den något säregna kulören. Den syns bäst i solnedgången. Tillsammans med de röda och svarta dekalerna bidrar färgen till att båten sticker ut från andra Orrskär 850.
-
Smart men dyr att producera
Enligt besiktningsmannen Erling Kroon är Orrskär 850 en produkt av sin tid. Den har ett traditionellt skrov utan någon utpräglad V-botten som fungerar bra i halvskyddade vatten men i mer komplicerade förhållanden får man anpassa färden, menar han. Den unika motorupphägningen tycker han är smart men möjligen kostsam att tillverka.
-
Alternativbåtar
Nimo 27 Ritades av Nils Moreilus i Falun och är storleksmässigt snarlik Orrskär 850. Efter att fabriken lades ner i Falun har Nimo 27 tillverkades som lego hos olika små plastbåtstillverkare mellan 1979-1988. En stor skillnad mot Orrskär 850 är att pentryt är placerat nere i ruffen. Längd: 8,25 meterBredd: 3,05 meterDjup: 0,8 meterVikt: 3000
-
Orrskär 850 – Den viskande norrlänningen
Komfort, sjöduglighet och ekonomi är viktiga egenskaper på en båt. Orrskär 850 uppfyller alla tre önskemålen med råge. Den har allt du kan önska. Nästan.
-
Enkelt och funktionellt
Inredningen i sittbrunnen med dynor i brun galon andas 70-tal. Det är slitstarkt och tåligt. Ungarna kan spilla ut läsk utan att klädseln blir förstörd. Den robusta känslan går igen i hela konstruktionen och det känns väldigt barnvänlig. Friborden är höga och på relingen runt sittbrunnen sitter stadiga grabbräcken. Barnen Maja och Albin kan röra sig fritt i båten utan att Håkan och Camilla behöver ha hjärtat i halsgropen. Det känns även säkert att klättra upp på sidan av båten för att ta sig fram till fördäck. Breda skarndäck, grabbräcken och en rejäl pulpit i fören att hålla sig i underlättar vid förflyttningar ute på däck. Om båten ligger stilla och barnen är vana vid sjön och säkrade med flytvästar kan de utan problem göra manövern själva. Speciellt en solig dag som den när jag är ute med familjen Skottes Flipper 620. Då kan de sitta och njuta av solskenet i fören när båten ligger för ankare. Familjens kvicksilver Albin tar genvägen genom däcksluckan framme i kabinen när han ska klättra tillbaka in i båten från fördäcket.
