Daycruisers

Sveriges ledande båttidningars testarkiv

Vi har testat båtar sedan 1963

  • Cigarette 42 Revolution och Formula 311

    Tystare än powerbåtar brukar vara. Det är det märkvärdiga med USA-båtarna Cigarette 42 Revolution och Formula 311.

  • Tre daycruisers, lika vid första anblick

    Vid första anblicken ser de ganska lika ut. Men såväl invändiga planlösningar som sjöegenskaper skiljer en hel del. Så även priserna. Man får helt enkelt vad man betalar för den.

  • Bella 620 DC, så ska det se ut!

    Bellas nya daycruiser är bäst i 6-metersklassen.

  • Chaparral 300, skenet bedrar

    Till det yttre är Chaparral 300 ännu en bullig, lite uppblåst jänkare. På insidan något helt annat.

  • BMB 270, experimentet

    Om svensken är redo att pruta på finishen för att få en billigare prislapp, blir BMB 270 en storsäljare.

  • Carver 25 Montego

    Tidstypisk jänkare från slutet av 80-talet. Det som sägs om denna kan sägas om åtskilliga, udda amerikanare byggda i samma stil.

  • Bella 512 Excel

    Bella 512 Excel, god sittkomfort, går mjukt i alla typer av sjöar och lätt att gå ombord/iland.

  • Omvärderingen: Biam 660

    Här testar vi begagnade båtar med dagens kritiska ögon. Biam 660. Mitt i flodvågen av amerikanska daycruisers som dränkte den nordiska båtmarknaden andra hälften av 80-talet sjösattes ett annorlunda flytetyg. En motvalls kärring.

  • Flipper 777, omvärderad

    Flipper Marin i Täby är i särklass den största Flipper-handlaren i Sverige, bönade och bad varvet i Finland att ta fram en båt som kunde möta den amerikanska importen. En daycruiser, naturligtvis, med skarp V-botten och god för åtminstone 40 knop.

  • Chaparral 235, ren körglädje

    Chaparral 235 är omåttligt rolig att köra. Ett välbyggt skrov med ett djupt V på 22° och en V8 på 310 hk är orsaken.

Rulla till toppen