Motorbåtar

Sveriges ledande båttidningars testarkiv

Vi har testat båtar sedan 1963

  • Omvärderingen, Caravelle 33

    Här testar vi begagnade båtar med dagens kritiska ögon. Idag är självbyggnation något som bara enstaka entusiaster ägnar sig åt. Men så sent som på 70-talet var detta ett sätt för många att skaffa sig båt.

  • Bayliner 4588 Motoryacht Pilothouse

    I Bayliners stora flotta framstår 4588 Motoryacht Pilothouse som en av de bättre båtarna för skandinaviska vatten. Anledningen är dispositionen med separat styrhus och salong.

  • Fairline Squadron 58, god kompromiss

    En del båtar är byggda för att glänsa på båtutställningar. Andra för att plöja havets vågor. Sverigeaktuella Fairline Squadron 58 är något mitt emellan.

  • Omvärderingen: Coronet 21 Cabin

    Här testar vi begagnade båtar med dagens kritiska ögon. Bland begagnade båtar går det en skiljelinje. Som delar vanliga begagnade båtar, från dem som har ett värde i historien. Vad det handlar om är en själ. Vissa båtar har den – andra inte.

  • Crescent Dorado V 23, på nordiskt manér

    Crescent Dorado V 23 är ett utmärkt exempel på att vi nordbor bäst förstår hur en båt för våra förhållanden ska se ut.

  • Tre daycruisers, lika vid första anblick

    Vid första anblicken ser de ganska lika ut. Men såväl invändiga planlösningar som sjöegenskaper skiljer en hel del. Så även priserna. Man får helt enkelt vad man betalar för den.

  • Bella 620 DC, så ska det se ut!

    Bellas nya daycruiser är bäst i 6-metersklassen.

  • Chaparral 300, skenet bedrar

    Till det yttre är Chaparral 300 ännu en bullig, lite uppblåst jänkare. På insidan något helt annat.

  • Fæton 780 Top Moraga, funktionen framför allt

    Den saknar allt som gör en båt ”flärdig” men har å andra sidan allt som gör densamma praktiskt. Fæton 780 Top Moraga är med andra ord en renodlad bruksbåt.

  • BMB 270, experimentet

    Om svensken är redo att pruta på finishen för att få en billigare prislapp, blir BMB 270 en storsäljare.

Rulla till toppen