Saltvatten är en mäktig fiende. Det fick några av låsen i testet känna på. De gick inte att öppna efter att testet var genomfört. Bilder: Yamaha/Johannes Nordemar

LivetOmbord

Stort test: Här är bästa hänglåset till båten

Störst är inte alltid är starkast och även dyra lås kan kärva.

Text: Johannes Nordemar • 2017-05-09

Hänglås är ett nödvändigt tillbehör för många båtägare. Inte främst för att få ha sin båt eller motor kvar, utan även för att ­kunna få ut ersättning från sitt försäkringsbolag vid en eventuell stöld. Villkoren skiljer sig åt mellan olika bolag, men generellt gäller att båtar under 200 kilo ska låsas med hänglås certifierade enligt SBSC klass 2. För båtar över 200 kilo och utombordsmotorer gäller SBSC klass 3.

Hänglås delas in i fem olika klasser, utöver de helt oklassade låsen. Vid certifiering ska låsen klara vissa uppställda krav vad gäller hållfasthet, angrepp med handverktyg, manipulation och rost. Klass 1 är den lägsta klassen och klass 5 den högsta. 

Vårt test visar att det är stor skillnad på styrka och kvalitet mellan klasserna, även i praktiken. Klass 3-låsen är starkast i testet, främst på grund av byglarnas tjocklek. Det krävs en kapskiva, som väsnas mycket vid användning, för att få isär alla dessa lås.  

Gå direkt till testresultaten här

Rosttestet visar att många hänglås tar stryk av saltvatten. Bara tre lås klarade sig helt utan att påverkas, medan nio gick att få igång med låsolja och motion, trots rost. Ett lås havererade totalt efter rostmomentet.

Härdade stålbyglar över tio millimeter är mycket ­problematiska att bita av med en stor bultsax. Att vi ändå ­lyckades knipsa av Hard Heads kraftiga bygel beror på att stålet var mjukt. Bygeln var även lätt att såga igenom med bågfil. Märkningen “Hardened” var i det fallet uppenbarligen mest för syns skull. 

Hänglåsen liknar varandra i konstruktionen. Alla har dubbelsidig regling för bygeln. Men Safequip och Biltemas klass 3-lås har löstagbar bygel, vilket kan vara en fördel i vissa fall. I andra sammanhang, exempelvis vid vatten, blir lös bygel tyvärr ett riskmoment. 

En stor skillnad mellan låsen är cylindrarnas konstruktion. En stiftcylinder är lätt att dyrka upp med simpla verktyg för den som har lite vana. De fyra lås som fått lägsta betyg (1) för motstånd mot dyrkning i testet får därför mest anses ha ett symboliskt värde. En skivcylinder är däremot mycket svårare att manipulera och kräver speciella verktyg. 

Just dyrkningen kompliceras ironiskt nog av att alla testade lås med stift rostar eller ärgar ihop i kolven. Det försvårar faktiskt öppning med både dyrk och nyckel. 

Nästa sida: Här är alla testresultaten

Så gjorde vi testet

Vi har köpt in 13 vanligt förekommande hänglås, med bygeldiameter runt 10 mm, i olika klasser.

* Vi har velat testa hur de olika klasserna skiljer sig åt samt om det är någon skillnad mellan billiga och dyra klass 3-lås.

* Vi har låtit Roger Holmberg från Punctum Lås & Larm testa låscylindrarna för att bedöma motstånd mot dyrkning.

* Vi har testat att klippa upp alla lås med en 800 mm bultsax. 

* Sågningstest har gjorts med bågfil och de lås som fått lågt betyg har kunnat öppnas på under 60 sekunder.

* Kapskivetest har gjorts med en elektrisk vinkelkap och samtliga lås kunde öppnas på under 30 sekunder. 

* Vid rosttestet har låsen legat en timme i saltvatten (3 procent) och sedan hängts upp i en inkubator med 70–100 procents luftfuktighet för att påskynda processen. Efter 20 dagar har vi undersökt låsen. Vi har sedan bedömt låsen utan att tillföra låsolja. 

Stort test: Här är bästa hänglåset till båten
Klicka på bilderna för att se dem i större format.
Stort test: Här är bästa hänglåset till båten
Stort test: Här är bästa hänglåset till båten

Tio sätt att skydda sig mot båttjuvar

Båtägarens enkla knep grundlurade tjuvarna

Quiz: Hur bra flaggkoll har du?


Text: Johannes Nordemar • 2017-05-09
LivetOmbordTesterBåtnyttBåttillbehörSäkerhetsutrustningTest
Scroll to Top