Praktiskt Båtägande har lagt sex navigationsappar under luppen och utsett en vinnare. Foto: iStock

LivetOmbord

Test: 6 bra navigationsappar för platta och mobil

Vi har satt sex olika navigationsappar på prov för att se om de håller vad de lovar.

Text: Nils Ahlén • 2017-06-19

En surfplatta är liten och smidig och kostar kanske en femtedel av vad en riktig plotter kostar. Självklart kan det kännas frestande att använda den att navigera med. Det ligger också nära till hands att ha ett separat navigationsprogram i sin smarta mobil som extra säkerhet.

Gå direkt till testerna

Navigationsprogrammen är i regel gratis att ladda ned. Det är när de fylls med innehåll, läs sjökort och andra tjänster genom så kallat köp i app, som det börjar kosta pengar. Här blir det High Chaparral över alltihopa med en marknad, och hantering, som rör sig i konsumentköplagens utmarker.

Det är mer regel än undantag att det inte framgår exakt vilket innehåll som man betalar för. I några fall hamnade vi dessutom i något slag av prenumeration som förnyas om vi inte säger upp avtalet. Det kan vara en godtagbar konstruktion så länge vi informeras om det i god tid innan den går ut.  Värsta blåsningen var en app som hette Marine Navigator, där vi betalade 85 kronor men sedan inte lyckades ladda ner några kort. 

I några av apparna i vårt test går det att köpa valda avsnitt, medan det i andra dock endast är möjligt att köpa hela paket. Till exempel har Inavx en tokskärning mitt i ostkusten, vilket gör det omöjligt att segla Stockholm– Västervik på samma inköp. Eniro finns bara över Sverige medan Seapilot säljer sjökort land för land. Här utmärker sig Garmin genom att sälja ett helt paket över norra Europa för 1 295 kronor. Att välja en mindre del låter sig inte göras.

Men när vi väl tragglat oss igenom detta pristräsk, går det att navigera efter apparna då? Jajamensan, alla fungerar riktigt bra. En viktig fråga är var navigationsappen främst är tänkt att användas. Inomskärs i Sverige är Eniro ett solklart val tack vare sin enkelhet och sitt ringa pris. För dem som planerar längre färder är Navionics eller Isailor ett bättre val. Inte minst gäller det att fundera över hur lätt det är att ladda ner nya kort och vad de kostar. 

Automatic Identification System, AIS, finns som tillval till ett par av de testade apparna. I en surfplatta eller smart telefon har systemet dock vissa begränsningar. Dels krävs internetuppkoppling för att det ska fungera, dels har AIS-signalen tagit omvägen via en server, vilket gör att informationen visas med viss fördröjning. Dessutom saknas många av de funktioner som en AIS kopplad till en riktig plotter har. Till exempel möjlighet att se närmaste passageavstånd och att kunna lägga ut en zon där larmet går om ett AIS-mål kommer innanför den.  

Surfplattan känns säker att navigera efter, men bara så länge inte kontakten med satelliterna bryts. Endast några få av de testade programmen varnar för när informationen inte längre tas emot. På en riktig plotter går det alltid att kontrollera hur många satelliter som tas emot och sedan själv göra bedömningen om det räcker för säker navigation. Plattorna har antingen kontakt eller inte alls. Lite ouppmärksamhet och tappad satellitkontakt i 30 knop kan i värsta fall leda till katastrof. Hastighet verkar för övrigt inte vara en exakt vetenskap – det kunde skilja flera knop mellan de olika apparna fast de testades parallellt.

Efter vårt test kan vi konstatera att navigationsappar främst är ett kul komplement jämfört med riktiga navigatorer. Komplement därför att de flesta surfplattor är känsliga för väta och värme. Men för många fungerar de säkert som primärt navigationshjälpmedel, och då är det extra viktigt att ha en backup i form av papperssjökort eller ytterligare något elektroniskt hjälpmedel. Till skillnad från en plotter går det heller inte att länka ihop med övriga instrument för till exempel vind eller en radar. En del brister kan också noteras. Till exempel måste segelfri höjd för broar och kraftledningar givetvis vara med. Sådan information saknas i flera appar eller ligger många knapptryckningar bort. Riktigt dåligt!

Så innan köpet, undersök om det går att få en gratis provperiod, att din surfplatta klarar systemkraven för programmet, och vad som verkligen ingår vid köp av sjökortsprogram.

Huvudtipset efter vårt test är att ladda ner en provprenumeration av Navionics. Till ett bra pris får du då uppdaterade sjökort och data från Hydrographica. Vill du absolut ha en enkel AIS så ladda ner gratisappen “Eniro på sjön”. En mer avancerad AIS kan bara fås genom att koppla in en extern AIS-modul, men då blir det hela genast lite dyrare. Och glöm inte att alla program säger att de inte egentligen är avsedda som enda navigationshjälpmedel ombord.

 

 

 

Test: 6 bra navigationsappar för platta och mobil

Seapilot

Pris: Gratis – 400 kr/år för Premium

Ett trevligt, lättläst sjökort. AIS ingår utan extra kostnad och funge-rar bra så länge internetuppkoppling finns. Även en bra sökfunktion för platser och AIS-mål. Tydlig indikation på om surfplattan tar emot gps-signaler och registrerar AIS-mål. Lätt att välja stäv eller norr upp samt att frysa på den egna båten. Lätt att lägga waypoints och rutter som visas med bäringar. Plus för MOB-knapp med bäring och distans. Lägen för dag, natt och skymning. 

Så som vi förstått det erbjuder Seapilot två olika nivåer. Dels en bastjänst till en lägre kostnad, dels en premiumversion för drygt 400 kronor per år. Då ingår vädertjänsten och AIS, och andra tjänster kommer att utvecklas successivt. Vädertjänsten gick tidigare att köpa för en kortare period, perfekt när man skulle göra en längre översegling. En spännande funktion är att det med hjälp av Grib-filer och djupkurvor ska gå att få det bästa alternativet till färdväg uträknat. Några finesser är onödigt krångliga, det krävs till exempel tre knapptryckningar efter det att markören placerats för att få reda på segelfri höjd för en bro eller kraftledning. Annars tydlig visning av position, fart och kurs. 

Hydrographicas sjökort finns som tillval men är dyra! Cirka 85 kronor styck, vilket drar iväg om man vill ha alla inlagda. Det enda elektroniska sjökort vi sett som talar om hur stor noggrannheten är. Om siffrorna för latitud/longitud presenteras mot vit bakgrund är noggrannheten bättre än 20 meter, är de mot röd bakgrund är noggrannheten sämre än 20 meter.  Möjligheten att lägga spår finns bara i premiumvarianten och då anges noggrannheten till 100 meter. Informationen säger inte att Seapilot är bättre eller sämre än andra. Men det väcker frågor kring noggrannheten. Många navigerar säkert i tron att det sker med större exakthet än så.

Test: 6 bra navigationsappar för platta och mobil

Garmin Bluechart

Pris: 1 300 kronor

Garmins klassiska sjökort, som man kan tycka mer eller mindre om. Väderdata går att köpa till för 50 kronor per månad.  Vi försöker kolla våghöjden en natt med styv kuling och där våghöjden bevisligen var en meter dagen innan, men får inte fram något annat än att havet ligger kav lugnt. Uppenbarligen information som debiteras för men sedan inte levereras.

Även här går det lägga in foton, och de går att lägga på vilken latitud/longitud som helst. Det går att spela in ett spår, men det är i stort sett den enda finessen. Vi försöker använda sökfunktionen men får inte en enda vettig träff. Visar fart och kurs på skärmen, men väldigt smått. Kort sagt en app vi inte alls förstod oss på. Vi lyckades till och med tappa bort färgerna på djupkurvorna och sedan inte få tillbaka dem. Broar och kraftledningar har inga angivna höjder, eller så finns de inte med alls.

Likaså saknas uppgifter om fyrkaraktärer. De extra funktioner vi hittar verkar inte fungera alls. Tyvärr, bara att trycka för att ta bort appen och inse att vi blivit blåsta på 1 500 kronor plus 50 kronor för väderprognos under en månad.

 

Test: 6 bra navigationsappar för platta och mobil

Eniro på Sjön

Pris: Gratis – 179 kronor för Pro-versionen

Täcker hela den svenska kusten samt Gotland, Öland, Vänern, Vättern, Mälaren och Hjälmaren. I gratisversionen ingår: Svenska och norska sjökort, gps-positionering, kurspil, karta i färd- och nordriktning, satellitbilder, man-överbord-funktion, väderprognos för sex och tjugofyra timmar (endast IOS) samt Eniros söktjänst integrerad med gästhamnar, naturhamnar, sjömackar, varv, övernattningsställen och restauranger med mera. Betalversionen av appen (Eniro på sjön Pro) kostar 179 kronor i en engångssumma och innehåller, utöver det som är inkluderat i gratisversionen, AIS, offline-kartor, rutter och waypoints, kurs, fart över grund och trippmätare.

Gratis är gott sägs det, och det här är både gratis och gott! Efter den vanliga brasklappen om att appen bara är ett planeringsverktyg så börjar det roliga. Lägg en rutt och appen visar vad det är för väder på platsen. Dels med Grib-symbol, dels i klartext. Till skillnad från andra appar med den här typen av AIS-funktion berättas tydligt att AIS-datan kan vara flera minuter gammal.

En skojig funktion är att det även går att få fram bilder på fartyget man möter. Tydlig info om kurs, fart och tripp. Även funktionen att enkelt dela sin position med andra via mejl eller SMS. En sällsynt bra man-överbord-funktion, om än något dold i menyerna. Den sparar tid, position och en aktuell sjökortsbild i kamerans minne, och den påminner även om nödnumret och vilken vhf-kanal som är aktuell. Segelfri höjd för nästan alla broar och kraftledningar framträder vid inzoomning.

 

Test: 6 bra navigationsappar för platta och mobil

Inavx/Solteknik

Pris: 209 kronor + kostnad för sjökort

Appen kan användas med olika sjökort, just här har vi valt Soltekniks egna. Är du van vid och gillar utseendet på vanliga papperssjökort så är det här rätt app. Den presenterar sjökorten precis som de ser ut. De ska inte kallas skannade utan rastrerade. Skillnaden må vara hårfin, de ser i alla fall ut som vanliga sjökort.

Det som skiljer från andra applikationer är att du ser vad du får. Det går inte att förändra korten på något vis – ta bort fyrsektorer, ändra säkerhetsdjup eller ändra till nattbild. Detta motiveras med att det inte ska gå att ta bort någon information som kan behövas. Vilket inte kan ses mer än som en idiotförklaring av användarna. Att det är fritt vatten i den ledande vita sektorn från fyren kan nog upptäckas utan att den är markerad i kortet.

Korten ska vara sömlösa, det vill säga övergångarna från kort till kort ska inte märkas. Tyvärr får vi det inte att fungera riktigt bra någonstans. Tvärtom kräver surfplattan att vi vet var vi är när den startas upp för att vi inte ska vara kvar på översiktskortet. Att zooma in gör ingen nytta, inte heller att zooma ut, informationen förblir densamma.

Dock väldigt snyggt när Hydrographicas sjökort dyker upp och till och med har markeringar för lämpliga tilläggsplatser. Båtsymbolen envisades med att gå på tvären. Vi lyckades till och med få in Grib-filer, men ingen AIS. Vi gick in i guiden för att få mer information, men den verkar vara ganska dåligt uppdaterad, eftersom den hänvisar till båtmässan 2012.

 

Test: 6 bra navigationsappar för platta och mobil

Isailor

Pris: 369–469 kronor

Lätt att ladda ner och hämta sjökorten. Går att lägga till AIS för 170 kronor om året och väder för 250 kronor per år. 

Enkelt att lägga rutter och bra informationsfält. Akustiskt larm om surfplattans gps tappar kontakten med satelliterna.

Riktigt dum skärning på sjökorten ur ett svenskt perspektiv. Vi köpte norra delen av Baltic Sea och kunde då inte segla in i Mälaren, däremot hela vägen till Helsingfors. Använder Transas egna sjökort, vilket kanske ger en lite annorlunda sjökortsbild mot vad man är van vid. Vid utzoomning försvinner inte prickarna helt i första steget utan ligger kvar som olikfärgade punkter, vilket underlättar.

Funktion för att ställa in var på båten surfplattan finns, ska antagligen underlätta finlir vid navigering. Lite tveksam nytta, dock, då flera andra tillverkare av sjökortsprogram för surfplatta anger noggrannheten till 20 meter. Bara segelfri höjd för vissa broar och kraftledningar angivna. Bra och enkel visning av kurs och fart.

Test: 6 bra navigationsappar för platta och mobil

Navionics

Pris: 693 kronor

Sjökortets utseende påminner om ett papperskort, det är lätt att känna igen sig. Mycket lätt att ladda ner de områden som önskas för ögonblicket, det sparar plats i minnet. Lätt att ställa in om kurs eller norr ska visas uppåt. Det går dessutom att ställa in ett läge där text och prickar får större storlek.

Möjligt att ta in Grib-filer vid internetuppkoppling. Mycket enkelt att lägga en rutt eller en waypoint. Autorouting kostar dock extra men fungerar mycket bra. Efter att en rutt lagts in kan den exporteras till en Raymarine-plotter. 

Med Sonarchart påslaget visas en topografisk bild av havsbottnen. Tripplogg och seglad tid hittas lätt på skärmen. Tas ett foto med surfplattan kan det sparas längs rutten – kul om man vill komma ihåg exakt hur platsen såg ut.

Möjlighet finns till overlay av satellit- eller terrängbilder. En POI finns, men den är som vanligt långt ifrån heltäckande. Enkel möjlighet att söka position med latitud/longitud-koordinater. Bra funktion för att ställa in vilka djupkurvor som ska visas.

Vi hittar dock inget nattläge för skärmen. Bra spårfuktion som är enkel att gå tillbaka till. Testets bästa visning av brohöjder och höjd på kraftledningar. Väderprognoser och Grib-filer ingår.

 Tabell med testresultat

Test: 6 bra navigationsappar för platta och mobil
Klicka på bilden för att se den i större format.

Så gjorde vi testet

Vi beväpnade oss med en Ipad Air, en Ipad Mini och en Iphone och tog plats ombord på ett fartyg som gick tur och retur till Åland. Detta för att få både skärgård och hav samt komma utanför Sveriges gräns och utanför internets täckningsområde.

De parametrar vi tittade på var hur sjökortet presenterades, hur väl det hängde med i verkligheten, hur det fungerade med spår och waypoints och i tillämpliga fall hur AIS fungerade. 

Väl hemma sammanställde vi materialet och kunde konstatera vilka funktioner vi saknat ute till havs men som först efter idogt letande dök upp i någon undermeny. Alla appar är helt enkelt inga under av pedagogik, så säkert har vi missat några funktioner någonstans. 


Text: Nils Ahlén • 2017-06-19
LivetOmbordTesterApparTeknikTestTillbehörstest
Scroll to Top