Med en 300-hästars Yamaha V6 på akterspegeln kan Yamarins nya 80 DC nå 43 knop, men förbrukar då 2,5 liter bränsle per sjömil. Foto: Yamarin
Test: Yamarin 80 – DC med nytänk
Nedsänkt gångdäck som tryggt leder till sittbrunnen, och därunder en schäslong med utsikt. Det är två av innovationerna i finska Yamarin 80 DC.
Yamarinbåtarna utvecklades och började byggas i Finland i början av 1970-talet, när den japanska utombordarproducenten Yamaha ville slå sig in i Norden men i stort sett alla existerande båtvarumärken redan var upptagna av konkurrenternas snurror. Från början låg alltså fokus för det Yamahaexklusiva båtmärket på att erövra den nordiska marknaden, men på senare tid har inriktningen vidgats till hela Europa.
Med den nyaste båten Yamarin 80 DC sneglar varvet till och med över Atlanten och mot den attraktiva amerikanska fritidsbåtsmarknaden, där båten i höstas ställdes ut på Fort Lauderdale Boat Show i Florida, och även mot Australien.
Helt ny modell
Ganska ofta när båttillverkare tar fram nya båtar så bygger de mer eller mindre vidare på befintliga modeller, vars linjer dras ut eller förminskas i syfte att skapa en liknande systerbåt av större eller mindre storlek. Lika ofta handlar det inte om något annat än en ansiktslyftning av en nuvarande modell, där utrustningspaket, dekor, färgsättning eller allmänt lullull ska skapa habegär och nyhetskänsla. Med Yamarin 80 DC har det finska varvet emellertid inte alls utnyttjat dylika genvägar, utan börjat på ett helt blankt papper och gjort jobbet riktigt grundligt.

Redan 2021 inleddes arbetet med det som skulle bli varvets nya daycruiser i åttametersklassen, när den dansk-italienska superyachtdesignern Marco Casali engagerades i projektet. Därpå följde den Helsingforsbaserade designstudion R2 Marine, som involverades för att få till ett särdeles balanserat och optimerat skrov, liksom industridesignbyrån Northern Works i Åbo för att säkerställa igenkänning till varumärket Yamarins DNA. Och över alltihop vakade förstås Yamarins interna designavdelning. Med Casali som designer utmanades de traditionella tankarna om hur en daycruiser ska se ut, och för att övertyga tveksamma skulle det krävas att en mockup, alltså en fullskalig plywoodmodell av båten, byggdes upp hos R2 Marine.

Oavsett båtmärke har det alltid varit vanligt att man vid ombordstigning på en daycruiser behöver huka fram över ett fördäck som känns ganska högt, till en i mitten öppningsbar vindruta med flera trappsteg ner till sittbrunnen.
Trygg passage tack vare sänkt gångdäck
I nya Yamarin 80 DC har babordssidan av fördäcket istället sänkts ner en aning så att det bildar ett sluttande gångdäck mot sittbrunnen, ungefär som på en walkaroundbåt. Och den annars lite vingliga passagen upplevs därför tryggare än att behöva balansera uppe på däck. Den kraftiga pulpiten förenklar ombordstigningen i fören, och eventuell översköljande sjö ska dräneras ut genom skrovsidan via en brunn i gångdäcket, istället för att leta sig vidare akterut och ner i sittbrunnen.

Tack vare gångdäckets placering öppnas vindrutan också långt ut på babordssidan, och nedgången till ruffen har kunnat förskjutas en aning åt babord för att ge en bredare förarplats där två personer kan sitta bekvämt i soffan. Instrumentpanelen är också bredare än brukligt, skyddad mot störande solblänk av en utskjutande grå konstläderklädsel över två 16-tumsskärmar i bredd, varav den ena ingår i båtens rikliga standardutrustning.
Trivs bäst bakom vindrutan
Joysticks för bogpropeller och trimläge är placerade ihop med knapparna för bland annat belysning och länspump i bekväm närhet till rattens babordssida, med motordisplay och knappar för tuta och vindrutetorkare på styrbordssidan. Soffan har uppfällbara sitsdelar för att möjliggöra stående körning med svalkande vind i håret, men hellre sitter jag ner i gott skydd bakom vindrutan.


Vårt provkörda exemplar har förärats en till båten färgmatchad vit Yamaha V6 med 300 hästkrafter på akterspegeln, vilket är i topp av det rekommenderade effektintervallet på 225–300 hästar. På de platta inomskärsvattnen vid bohuslänska Tanumstrand får vi upp den i 43 knop vid 5 750 varv, men till priset av en förbrukning om 2,5 liter per sjömil. Och då är vi ändå bara två personer ombord, utan semesterpackning och med blott halvfylld tank. Torrvikten med snurra landar kring två och ett halvt ton så med maxlasten 1 190 kg och fyllda tankar blir ekipaget säkerligen både segare och törstigare.


En dröm att köra, men rutorna skramlar
Jag skulle inte välja en mindre maskin till den här båten, utan istället snåla genom att hålla mig till marschfarten på knappt 23 knop, som vid 3 500 varv sänker förbrukningen nästan en liter per sjömil jämfört med att ligga och dåna fram på full gas. Även när vi tar oss ut i dyningen, ut mot Skagerraks fria horisont, är Yamarin 80 DC en dröm att köra. Det hörs inte mycket till protest från båten ens när vi efter en massa tvära svängar – helt utan kavitation runt propellern – dunsar omkring i vårt eget svall.
Undantaget är att sidorutorna faktiskt skallrar och skramlar betänkligt, på båda sidorna, så där behöver varvet verkligen tänka ut en bättre fastsättning på kommande båtar.

Ryggstödet på förarsoffan kan flippas över för att man ska kunna sitta vänd akterut när båten ligger stilla, och bildar då en U-soffa ihop med den L-formade sittbrunnssoffan. Enligt marknadsföringen ska båten rymma tio sittande, men för att ha det mer bekvämt bör man nog vara några färre. Båtens alla skrymslen är verkligen väl utnyttjade som lättåtkomliga stuvfack, och sitsarna kan exempelvis ställas upp säkert utan att dynorna behöver tas bort.
Lika stadigt står dock inte den aktre pentryluckan över utslagsvasken, utan hotar att slå ner som en giljotin över fingrarna, så en bättre lösning är här önskvärd i ett annars välfungerande längsgående pentry. Undertill finns plats att välja till ett lättstuvat utdragbart kylskåp och uppe på bänken kan man få en Wallashäll.

Med aktersoffans ryggstöd nedfällt kan man breda ut sig och njuta av solen, samtidigt som gränsen mellan sittbrunn och badplattformar suddas ut. Ytorna här i aktern inbjuder till att flera samtidigt kan hålla på med olika vattenaktiviteter.
Smidigt kapellgarage
Den kraftiga vattenskidbågen fungerar också som grabbräcke men är varvsmonterad extrautrustning. Att smidigt få undan kapellet är ibland inte det lättaste på daycruiser, men här i Yamarin 80 DC är problemet löst med ett väl avpassat stuvfack, så att både bågar och kapell göms undan under en lucka. Utöver det vanliga lite högre kapellet på bågar finns också hamnkapell och två olika biminier att tillgå.

Nere under fördäck kan två vuxna sova bekvämt och med härlig morgonutsikt över vattnet genom de båda avlånga skrovfönstren. Bogpropeller, förstyvningar och installationer tar en del plats under dynorna, men det finns också lite stuvutrymme kvar.

Det nedsänkta gångdäcket inkräktar inte märkbart på interiören, eftersom Casali & Co placerat en smart och skön schäslong längs babordssidan. Bakom ryggstödet utnyttjas tomrummet till ett stuvfack som har försetts med en tygpåse för att prylarna ska vara lättåtkomliga.
Mitthytten mest för nyförälskade
Bakom ett draperi akter om nedgångstrappan och in under sittbrunnen hittar vi den blott 70 centimeter höga mitthytten, bred nog för ett nyförälskat par eller kanske två barn som sover skavfötters. Styrbordssidans toalett är däremot helt avskild med dörr och förvånansvärt rymlig samt standardutrustad med snålspolande eltoa och 30-liters septiktank.
Trots mindre fadäser på denna båt med produktionsnummer 4 ger Yamarin 80 DC ett välbyggt intryck, och konceptet med nedsänkt gångdäck och interiör schäslong är ett nytt och spännande sätt att utforma en daycruiser. Förträffliga köregenskaper imponerar, liksom bränsleförbrukningen i marschfart.

Läs mer:
Text: Joakim Hermansson • 2025-07-02






