w test ryds 650 vi dc ingang 2

I Ryds 650 VI DC har designern Ted Mannerfelt haft ambitionen att med sin erfarenhet från energieffektiva tävlingsbåtar skapa ett bränslesnålt skrov med fina köregenskaper. Foto: Ryds

Tester

Test: Ryds 650 VI DC – elegant snålvarg

En väldisponerad daycruiser på 6,5 meter i svartvit design som kan köras i marschfart på under en liter per sjömil. Ryds börjar på ny kula efter konkursen, och 650 VI DC ska bidra till nya framgångar.

Text: Joakim Hermansson • 2025-05-30 Uppdaterad 2025-05-30
En väldisponerad daycruiser på 6,5 meter i svartvit design som kan köras i marschfart på under en liter per sjömil. Ryds börjar på ny kula efter konkursen, och 650 VI DC ska bidra till nya framgångar.

I småländska Ryd, nära gränsen mot Blekinge, har det byggts fritidsbåtar sedan 1968. De senaste åren har dock varit problematiska för Ryds Båtar AB. Trots nylanseringar och satsningar som gett ökande omsättning resulterade de ständigt röda siffrorna till sist i en konkurs i början av det här året. Redan på Båtmässan i Göteborg 2024 kunde man dock meddela att det norska prestigebåtmärket Cormate gått in som ny ägare och fortsätter driften.

– Det känns bra med båtfolk som ägare. Vi höll kvar många i personalen för att de inte skulle hitta andra jobb, och nu är vi igång med produktionen igen. I år blir det nog 130 båtar, och 2025 siktar vi på 300. År 2022 byggde vi 600 båtar så dit är det ju en bit, men vi måste förstås anpassa oss efter marknaden, säger försäljningschefen Thomas Landerberg.

Modellprogrammet om inalles ett dussin båtar är intakt under det nya ägarskapet, med allt från instegsbåten Ryds 398 för rodd till flaggskeppet Ryds 735 VI, en daycruiser som kan fås med antingen inombordare eller utombordare. 735:an lanserades 2021 som en efterföljare till Ryds mångåriga trotjänare 23 DC och WA och följdes året efter av den något mindre Ryds 650 VI DC som är den båt vi nu provkört.

Bokstäverna VI ska utläsas som att båten är byggd med vakuuminjiceringsteknik, vilket innebär att två formar sugs ihop med gelcoat, polyesterplast, glasfibermatta och eventuella förstärkningar emellan. Det ger en jämnare kvalitet än det lite mer manuella hantverket när båtarna istället rullas eller sprutas under lamineringen. Andra fördelar är lägre vikt och ökad styvhet i konstruktionen samt lägre utsläpp under själva produktionsprocessen.

Någon ökad styvhet märker jag dock inte när jag med god hjälp av den stadiga svartlackerade pulpiten häver mig upp på Ryds 650 VI DC:s fördäck, som faktiskt sviktar betänkligt under mina 80 kilo. Landerbergs förklaring och lugnande besked är att detta är den allra första prototypen och att balksystemet inte alls blev det önskade på just detta exemplar, men att förstärkningarna nu har modifierats på de efterföljande båtarna. Gott så.

Ankarboxen i stäven rymmer förstås både ankare och lina, men även en hoprullad landströmskabel kan få plats intill det landströmsintag som också finns under luckan. Den placeringen fungerar utmärkt för alla som föredrar att lägga till med stäven mot bryggan, och vi törs anta att i alla fall i Skandinavien är nog de båtägarna i majoritet. Hela landströmssystemet kostar 17 300 kronor extra, men då ingår både kabel och batteriladdare samt intaget i fören och ett 220-voltsuttag i ruffen.

Uppdaterat formspråk à la Mannerfelt

Fördäcket delas av en stor svarttonad glasruta som inte bara fyller en praktisk funktion genom att ge ljusinsläpp till ruffen, utan tillsammans med de svartlackerade rostfria räckena, riktigt vit gelcoat och svarta linjer och dekor också är en del av det modernare designspråk som utvecklats av Ted Mannerfelt och som kännetecknar flertalet av modellprogrammets nyare Rydsbåtar. Uppe på däck kan man med fördel ligga och slappa i solen, och räckena ger extra trygghet både då och när passagen från fören till sittbrunnen ska göras.

Vindrutans sista tredjedel ut mot babordssidan är öppningsbar, och här leder tre steg ner till sittbrunnsnivån. De är klädda med det mörka skummaterialet EVA som är mjukt och behagligt att gå på och samtidigt varken i vått eller torrt tillstånd speciellt halkigt. Samma material täcker förresten hela sittbrunnsdurken och akterns badplattformar.

Rymlig för sin storlek

Sittbrunnen känns rymlig för att vara i en 6,5-metersbåt och erbjuder ganska gott om plats för det halvdussin människor som Ryds 650 VI DC är CE-godkänd för. Eftersom såväl förarsoffa som passagerarsäte och aktersoffa har ryggstöd som kan flippas för att sitta i valfri riktning erbjuds lika många personer tillräckligt svängrum runt sittbrunnsbordet. Det ingår ihop med soldynor, vattenskidbåge och hamnkapell i tillvalspaket 1 för 47 000 kronor.

Bordsskivan i gråsvart kompositmaterial matchar båtens övriga design och kan när den inte används på sitt stativ förvaras smart inskjuten i ett speciellt avpassat fack under förarsoffan. I samma konsol finns även plats för en praktisk utdragbar kyllåda på 20 liter som är tillval för 15 500 kronor och rymmer det nödvändigaste. Tillsammans med en bluetoothstereo på 2 x 40 watt ingår kyllådan också i tillvalspaket 2, som kostar 21 000 kronor.

Under aktersoffans gasfjädrade lucka finns gott om plats för bordsstativet, fendrar och andra prylar, liksom huvudströmbrytare för de båda strömkretsarna. Lanternstången med vitt runtomlysande ljus, som är nödvändig om man vill köra båten i skymning eller mörker, är alltid lättillgänglig i sin hållare på luckans undersida. Under babordssidans sidosoffa döljer sig laddare och båda batterierna, ett till motorn och ett till förbrukning ombord, men mycket utrymme återstår också till annat.

Vakuuminjiceringen ger blanka och fina insidor som är lätta att hålla rena. Här i den testade båten är själva luckorna utförda i tungt och kompakt högtryckslaminat, men numera produceras även de med viktbesparande vakuuminjicering.

Smidigt sittbrunnskapell

Det höga sittbrunnskapellet som ingår i standardutrustningen kan enkelt fällas upp för att skydda mot både regn och solsken, men ger fortfarande runtomsikt genom de stora rutorna. Precis som i de flesta andra båtar av lite modernare snitt, finns bakom aktersoffan ett fack över nästan hela båtens bredd där både bågarna och det hoprullade kapellet smidigt kan stuvas ner innan luckan läggs på plats ovanpå. Jämfört med när man stod och balanserade på skarndäck för att få loss bågarna, och sedan skulle hitta någon plats att få undan dem, känns denna lösning inte som något annat än ett under av bekvämlighet.

Akterkapell över sittbrunnen i Ryds 650 VI DC.
Två vuxna och tre barn har inga problem att få tillräckligt med svängrum runt sittbrunnsbordet, och det höga kapellet skyddar mot både regn och solsken. Foto: Ryds
Ett fack längs båtens bredd, där kapellet kan fällas ner och stuvas undan.
De flesta modernare båtar har ett fack över nästan hela båtens bredd där både bågarna och det hoprullade kapellet smidigt kan stuvas ner innan luckan läggs på plats ovanpå. Foto: Joakim Hermansson

På styrbordssidan finns en liten passage akterut bredvid aktersoffan, och ryggstödet kan flippas om man vill sitta med uppsikt över fiske, vattenskidåkning eller kanske bad. Den svarta vattenskidbågen ger snarare stöd än är i vägen och fungerar perfekt som handledare när man ska göra den sista kraftansträngningen upp från styrbordssidans teleskopiska badstege. Även handtagen som är integrerade i badstegen ger god hjälp på vägen.

Babordssidans badplattform är istället upptagen av ett rostfritt plogankare på dävert, med ankarspelet från Engbo dolt i stuvfacket innanför. Pris för denna lösning är enligt tillvalslistan 45 900 kronor. För att bli av med saltvattnet efter doppet kan man lägga till 12 700 kronor för en kalldusch med 20-liters tank.

Ombonad ruff, men detaljer som lossnat

En mörktonad glasskjutdörr mellan nedgångstrappan och förarplatsen leder in under däck, där fördäckets stora glasruta släpper in massor av ljus i den ombonade ruffen som har snyggt textilklädda skrovsidor under längsgående hyllor. Här i den provkörda båten hänger dessa på trekvart, efter tidigare testförares alltför vådliga lufttur ute i de bohuslänska böljorna.

Även en kabelhärva har lossnat och blottats, men båda dessa detaljer ska enligt Thomas Landerberg nu vara fixade, med kraftigare infästningar både på denna båt och samtliga efterföljande. På de sköna dynorna i den trekantiga bädden kan två vuxna övernatta med ett mindre barn mellan sig och på bildskärmen njuta av vyn från stävens integrerade kamera. Tillsammans med stävstrålkastare kostar denna helt oumbärliga (?) finess 9 995 kronor.

Förarsoffan rymmer två personer som inte är alltför bredaxlade, och de sitter bra med god överblick över instrumentpanelen, men sitsen kan inte justeras som på en konventionell förarstol. Eftersom inte heller ratten är justerbar så begränsar det möjligheterna att anpassa utrymmet till olika förare. En niotumsplotter från Garmin ingår, medan det kostar 19 825 kronor extra att få dubbla. Det är bekvämt att kunna visa motordata på den ena och sjökort på den andra.

Vill man slippa flytta omkring last eller besättning under körning så kan Zipwake ändå för 21 700 kronor förbättra gångläget med sina interceptorer. Annars är designern Ted Mannerfelts bästa snålkörningstips att fördela vikten ombord rätt, att lära känna sin båt så att man kan hålla ekonomisk fart just över planingströskeln och att alltid hålla bottnen fri från beväxning.

Om vi får tro reklamen så har Ted Mannerfelt själv bidragit genom att med sin erfarenhet från energieffektiva tävlingsbåtar skapa ett bränslesnålt skrov med fina köregenskaper. Här på testbåten har Ryds valt en 175-hästars utombordare från japanska Yamaha, den motortillverkare som man nyligen tecknat ett exklusivt avtal med för Sverige, Norge och Danmark. Denna snurra ligger mitt i det spann mellan 115 och 225 hästkrafter som rekommenderas och ger en bränsleförbrukning under litern i 18 knops marschhastighet, medan toppfarten 43,5 knop kräver 1,5 liter per sjömil. Som det mesta på Ryds 650 VI DC är siffrorna klart godkända.

LÄS MER:

1963–2025

Testarkivet – över 1 800 artiklar från Båtnytt, ViBåtägare och Praktiskt Båtägande.

Den här artikeln är en del av vårt testarkiv. Vi är oberoende, så det är du och inte företagen som betalar för våra tester.

Betala via Swish eller med kort och få tillgång till artikeln via en länk som vi skickar till din mejladress.


Text: Joakim Hermansson • 2025-05-30

Rulla till toppen